• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

The Dirty Denims - Ready, Steady, Go!
Label: Handclap Records

The Dirty Denims - Ready, Steady, Go!

De derde langspeler van de Eindhovense pretrockformatie The Dirty Denims komt in twee delen uit. Eind 2019 zag de eerste helft van Ready, Steady, Go! als ep het levenslicht. De volledige plaat, met daarop vijf nummers meer, volgt ruim een half jaar later. Een betere timing is er bijna niet voor de happy hardrock van het kwartet, want de energieke, opgewekte songs passen perfect bij zomerse temperaturen.

De grootste verdienste van The Dirty Denims is dat de groep songs schrijft die direct pakken en beklijven. Met overduidelijke invloeden van Ramones, AC/DC, Blondie, Kiss en een jaren zeventig- en tachtigsfeer is de groep allesbehalve origineel. Bovendien zijn hier en daar de rijmschema's van de teksten simpel. Dat doet echter weinig af aan het luisterplezier dat de goedgeschreven en enthousiast uitgevoerde muziek biedt.

De opgepompte titeltrack, tevens eerste single, grijpt vanaf de eerste gitaaraanslagen, net zoals dat de stevige ritmesectie meteen effect heeft tijdens Turn Off The Radio. De korte, instrumentale opmaten zetten meteen de juiste toon voor het opgewekte rock-'n-rollfestijn. Het geluid is bijzonder goed en gebalanceerd en alle musici staan duidelijk in de mix. Het levert een mooie hoofdrol op voor bassist Marc Eijkhout tijdens Roll The Dice en zorgt ervoor dat de gitaarsolo's van Jeroen Teunis de aandacht krijgen die deze verdienen. Er zijn bijvoorbeeld mooie, wilde gitaaruithalen tijdens Roll The Dice en algeheel hoogtepunt Creatures Of The Night, en een surfsolo tijdens Messin' Around. Laatstgenoemde is eigenlijk het enige nummer dat, buiten de solo, minder pakt.

Noemenswaardig zijn ook de diverse geluidseffecten en extra instrumenten, zoals een goed getimede ratel of een sprankelende orgel- of pianopartij. Zangeres Mirjam Sieben, die wel wat weg heeft van Blondie en Joan Jett, maakt het plaatje compleet. Haar felle stem past perfect bij dit type muziek en vooral tijdens Creatures Of The Night maakt zij indruk met een 'angstige' oerkreet die uit haar tenen lijkt te komen. Het is een prima aanvulling bij het sfeervolle, komische horrornummer dat zijn oorsprong vindt bij de film Gremlins (1984). Tot slot bewijzen Thunder From Down Under en Beautiful (My Darling) dat de groep ook prima uit de voeten kan met een midtempo track en liefdesnummer.

Zoals gezegd wordt het wiel nergens opnieuw uitgevonden, maar dat is ook nergens voor nodig. Net zoals moderne rockacts als Danko Jones en Airbourne slaagt deze formatie erin aansprekende en enthousiaste rockmuziek te schrijven die niet zou misstaan bij de grote voorbeelden. De no-nonsense hardrock van The Dirty Denims vermaakt op vrijwel alle fronten.

1. Ready, Steady, Go!
2. Last Call For Alcohol
3. Too Much Information