• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Firewind - Firewind
Label: AFM Records
Firewind - Firewind
Firewind heeft met Immortals uit 2017 een van de hoogtepunten uit zijn carrière uitgebracht. Het is een spetterend powermetalalbum waarop zanger Henning Basse (ex-Metalium) voor het eerst zijn magistrale vocalen kon tentoonstellen in dienst van Firewind. Het bleek een 'match made in heaven', maar helaas mochten we slechts eenmaal van hem genieten op een Firewind-plaat, want Henning heeft de band alweer verlaten. Het is de zoveelste keer dat bandleider Gus G op zoek moet naar een nieuwe zanger. Hij heeft daar echter een goede neus voor, want het aantrekken van Herbie Langhans (Sinbreed, Avantasia, Voodoo Circle) blijkt ook nu weer een uitstekende keuze. Eind goed, al goed?

Niet helemaal, want Gus moet het op het nieuwe, titelloze album ook stellen zonder Bob Katsiones. Hij verzorgde jarenlang de keyboardpartijen, maar speelde op het podium ook nog eens slaggitaar. Bob was sinds het derde album Forged By Fire uit 2005 de rechterhand van Gus. Hoewel zijn invloed niet heel groot was, drukte hij met zijn solo’s en songwriting wel een stempel op het Firewind-geluid. Op het nieuwe album is hij niet vervangen en dat valt vooral op doordat de keyboards ditmaal op de achtergrond zijn te horen. Keyboardsolo’s zijn vanaf nu verleden tijd.

Het is variatie troef op het nieuwe album. Snelle power metal vinden we in Welcome To The Empire, Devour en Kill The Pain. Perfect Stranger en Space Cowboy zijn echter totaal anders. Deze tracks zijn hardrocksongs die je tegenwoordig eerder zou verwachten op de soloalbums van Gus G. Ook de single Rising Fire valt in die categorie. Het album is een wereld van verschil met Immortals, maar aan de andere kant is dit ook weer niet helemaal nieuw voor Firewind. De discografie bevat meer van dit soort nummers en als geheel grijpt het album terug naar Allegiance (2006) en The Premonition (2008).

Firewind is dan ook een vertrouwd klinkend album, doorspekt met Gus G’s kenmerkende, virtuoze gitaarspel. Het gemis van keyboardsolo’s, de hardrocksongs en een nieuwe zanger zorgen er wel voor dat de plaat bij vlagen erg lijkt op het solowerk van Gus G. Bepaalde songs had hij beter kunnen bewaren voor zijn volgende soloalbum, zodat Firewind echt onderscheidend kan zijn, zoals dat wel het geval was met Immortals. Maar goed, uiteindelijk is er muzikaal weinig op aan te merken. Dit titelloze album zal niet de geschiedenis ingaan als een van de toppers van Firewind. Desondanks kunnen fans blindelings overgaan tot aanschaf.

1. Welcome To The Empire
2. Devour
3. Rising Fire