• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Azusa - Loop Of Yesterdays
Label: Indie Recordings

Azusa - Loop Of Yesterdays

Extol plaagde de fans op 1 april door op Facebook aan te geven dat er later dit jaar een nieuw album zou verschijnen. Niet iedereen had door dat het om een grap ging en kon de post dan uiteindelijk ook niet waarderen. Velen hebben namelijk nog altijd hoop dat het tot een reünie komt. Tot die tijd zetten we de oude platen op en luisteren we naar de releases die de bandleden met andere entiteiten maken.

Zo gingen Extol-medeoprichters David Husvik (drums) en Christer Espevoll (gitaar) samenwerken in Azusa. Ze vonden bassist Liam Wilson (ex-The Dillinger Escape Plan) en zangeres Eleni Zafiriadou (Sea Air, ex-Jumbo Jet) om hun creatieve ideeën verder uit te werken en te vereeuwigen. In 2018 verscheen het debuutalbum Heavy Yoke en nog geen twee jaar later ligt opvolger Loop Of Yesterdays in de schappen.

Het kwartet maakt het de luisteraar niet makkelijk. Verwacht avantgardistische muziek die alle kanten opvliegt, zoals opener Memories Of An Old Emotion direct toont. Eerst ben je aan het headbangen met snelle thrash, maar enkele momenten later droom je weg met loungy indiepop. One Too Many Times is nog complexer met doom/death en jazzy lofi-rockloopjes.

Er zijn gelukkig ook nummers die meer houvast bieden. Dat zijn het groovende Detach (met solo van Alex Skolnick van Testament), dat wel iets van Extol heeft, en Rapture Boy, dat af en toe aan het latere werk van Death herinnert. Ook Kill/Destroy is relatief rechtdoorzee. Voor Azusa-begrippen dan, want welke andere band combineert er crossover en death metal met jazzy drumwerk? Het deels van een gesproken tekst voorziene, Radiohead-achtige titelnummer daarentegen is een fraai rustpunt met vredig getokkel, experimenteel vioolspel en alternatief leadwerk op de gitaar.

Niet elke track is overigens een hoogtepunt. Zo is het intermezzo van slechts een halve minuut met naam Support Becomes Resistance overbodig. Ook Seven Demons Mary en het dreigende Skull Chamber hebben minder overtuigingskracht. Wat wel erg sterk is uitgewerkt over de hele lengte is de wisseling van screams en bijna Breeders-achtige cleane vocalen van Zafiriadou. Luister maar eens naar Golden Words. Daarin is bovendien de instrumentatie van de heren inventief.

Loops Of Yesterdays is moeilijk te doorgronden, maar wie geduld oefent, hoort steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Het is dus een echte groeiplaat die sterker wordt met elke luisterbeurt. De groep muzikanten brengt een interessante combinatie van metal en alternatieve rock met een progressieve twist. Zin in iets experimenteels? Check dan deze release.

1. Memories Of An Old Emotion
2. One Too Many Times
3. Detach