Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Ihsahn - Telemark
Jaar van release: 2020
Label: Candlelight Records

Ihsahn - Telemark

Na bijna een levenlang om de paar jaar een langspeler te hebben uitgebracht, vond Ihsahn (Vegard Sverre Tveitan) het tijd voor verandering. In ieder geval voor op de korte termijn. In plaats van een volledig album maakt de blackmetalpionier, die groot werd met Emperor en vervolgens solo en in diverse projecten de uitersten van de muziekwereld opzocht, twee ep's die zijn geïnspireerd door de Noorse regio waar hij opgroeide: Telemark. Het is tevens de naam van de eerste van de twee ep's.

Telemark telt vijf songs. Drie daarvan zijn nieuw en oorspronkelijk werk van Ihsahn. Hij sluit de schijf met een speelduur van zo'n vijfentwintig minuten af met covers van Lenny Kravitz en Iron Maiden. Met deze plaat onderzoekt hij zijn muzikale en persoonlijke wortels. Een thema dat aansluit bij zijn eerdere werk en gelijkenissen vertoont met de langspeler Arktis.. Toch zijn er ook verschillen, want dit is de eerste keer dat hij in het Noors zingt. Het is echter niet voor het eerst dat zijn moedertaal op een Ihsahnplaat eindigt, want Arktis. bevat een bonustrack gebaseerd op een Noors gedicht van Tor Ulven. Het eerste deel van dit tweeluik staat in het teken van de duistere en agressieve kanten van zijn muziek. Niet alleen terug naar de omgeving van zijn geboorte, maar ook terug naar de essentie van zijn black metal. Het levert een beklemmende serie songs op.

Stridig begint met een eenzame, benauwende gitaarriff die meerdere malen terugkomt. De dreigende gitaarklanken krijgen rap bijval van onheilspellende blazers. Het typische, duistere Ihsangeluid beklijft direct, ondanks dat het wederom een compleet andere richting is dan het met elektronische geluiden doorspekte album Ámr (2018). Als luisteraar zijn er slechts mondjesmaat adempauzes te ontwaren in Ihsahns geluidspalet. De muziek roept sterke fysieke reacties op met de herhaaldelijk terugkerende, dreigende gitaarklanken en de hoekige ritmes. Het heeft wel wat weg van een donkere versie van de rock- en jazzexperimenten uit de jaren zeventig of bijvoorbeeld de muziek van King Crimson, waarin eveneens gezocht wordt naar muzikale grenzen.

Nord klinkt een stuk bekender in de oren, want de eenvoudig te behappen track met een enigszins black-'n-roll-vibe laat wederom horen hoe de muziekpionier zijn experimenten in de vorm van popsongs weet te gieten. Zonder daarbij afbreuk te doen aan zijn kenmerkende geluid. Voorbeelden hiervan zijn eerder al te vinden op de twee voorgaande studioplaten.

Het aftasten van grenzen, en het meer persoonlijke lijkt vooral tot uiting te komen in de titeltrack Telemark. De song is opgebouwd rond een melodie die doet denken aan een historisch Noors volkswijsje, waarin Ihsahn er op los varieert in de traditie van de klassieke kunst van thema met variaties. De muzikale alleskunner zoekt naar de essentie van zijn kunst, maar biedt luisteraars een helpende hand door in elk van de variaties steeds een stap verder te gaan, totdat de song op weergaloze wijze zijn climax bereikt. Het krijgt welhaast de vorm van een tribaal ritueel, waarin toehoorders aan de hand van de steeds terugkerende rondedans dieper de wereld van Ihsan worden ingezogen.

Geheel anders van aard zijn de twee covers. Rock And Roll Is Dead van Lenny Kravitz voldoet geheel aan het 'barebones'-karakter en de 'terugkeer naar de essentie'-missie van de Noor. De song die door en door swingt, krijgt een extra dosis energie van de pakkende blazers die hier een stuk vriendelijker voor de dag komen dan in het eigen werk van de muzikale ontdekkingsreiziger. Dat Ihsahn ook met cleane vocalen overweg kan, heeft hij al eerder bewezen en dat etaleert hij nu weer. Datzelfde geldt voor de Iron Maiden-klassieker Wrathchild, die door het bigbandkarakter van de blazerspartijen wellicht nog opzwepender klinkt dan het origineel. Heerlijk!

Ihsahn toont op dit eerste deel van zijn Telemark-tweeluik waarom hij tot de absolute muzikale wereldtop behoort. Niet alleen van de black metal, want met zijn grensverleggende composities overstijgt hij stijlen en neemt hij luisteraars mee voorbij afgebakende genres.

Tracklist:
1. Stridig
2. Nord
3. Telemark
4. Rock And Roll Is Dead (Lenny Kravitz-cover)
5. Wrathchild (Iron Maiden-cover)

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 19 februari 2020

Meer Ihsahn:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.