• Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Epica - Design Your Universe - Gold Edition
Begin oktober is het tien jaar geleden dat Epica het vierde studioalbum Design Your Universe uitbracht. Deze plaat, die bij vele fans hoog aangeschreven staat, was de eerste met gitarist Isaac Delahaye en drummer Ariën van Weesenbeek. Om het tienjarig jubileum van dit album te vieren, komt er nu een "gold edition" van uit, daags voor een uitverkochte show in TivoliVredenburg in Utrecht, die in het teken van dit jubileum zal staan.

De nummers zijn voor de gelegenheid opnieuw gemixt. Alles klinkt op het eerste gehoor redelijk hetzelfde, maar wel helderder. De verschillen zijn subtiel, maar aanwezig. Dat het helderder klinkt, zal deels komen doordat het op een iets lager volume is gemixt. Met de originele mix was overigens niet heel veel mis, maar deze nieuwe is ook genieten. Tien jaar na dato heeft het album niets aan kracht ingeboet.

Aan deze jubileumeditie van Design Your Universe is een tweede schijfje toegevoegd. Hierop staat als eerste Incentive. Fans kennen het nummer al, want het was een van de bonustracks op de originele limited edition. Het is een lekker hard nummer, waarin de grunts van Mark Jansen venijniger klinken dan ooit tevoren. Opvallend is dat zangeres Simone Simons er niet in te horen is. Hoe goed ik haar stem ook vind, in dit nummer kan ik me geen plek voorstellen waar zij zou passen.

Waar Simons schittert door afwezigheid in Incentive, is dat in de akoestische tracks wel anders. Tien jaar later heeft de band namelijk vijf van de nummers van het album in een nieuw, zomers jasje gestoken. Deze akoestische versies klinken fris, af en toe erg ingetogen, maar vooral heel erg mooi. Hoofdrol hierin is er voor Simone, die hierin laat horen nog veelzijdiger te zijn dan voorheen. Ze wordt uitstekend ondersteund door piano, akoestische gitaren, violen en wellicht andere snaarinstrumenten. Soms timide, soms bombastisch. De nummers hebben gelukkig wel hun karakteristieken behouden en zijn derhalve goed herkenbaar. Ik ben er alleen nog niet over uit of de grunts van Mark goed passen bij de akoestische versie van het titelnummer. In de nieuwe versie van Martyr Of The Free Word is dit in ieder geval opgelost door zijn delen door Simone te laten zingen.

Sommige re-releases zijn simpele "cash grabs". Bij deze gouden Design Your Universe is dat gelukkig anders. Hier is wel aandacht aan besteed. Heb je het album nog niet, dan is deze nieuwe versie een uitstekende optie, al is het maar vanwege de iets betere mix. Wie geen zin heeft het hele album opnieuw aan te schaffen kan deze vijf akoestische tracks ook los verkrijgen op 12-inch picture disc.

Disc 1:
1. Samadhi - Prelude
2. Resign To Surrender - A New Age Dawns Part IV