• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Scarlet Stories - Necrologies
Label: Eigen Beheer
Scarlet Stories - Necrologies
Wat een geweldige cd! Zo, dat is eruit. Dat Scarlet Stories prachtige composities kan schrijven, wisten de trouwe volgers al sinds de eerste twee ep’s. Ze zorgden ervoor dat de crowdfundingcampagne om de studiokosten te financieren voor de eerste full-length slaagde. Met het voltijdsdebuut Necrologies overtreft de eigenzinnige groep zichzelf en zullen er vele deuren openen voor deze progressieve rock/metalformatie. Veel meer metalfans gaan kennismaken met de groep die op de Rockacademie is ontstaan als akoestisch project van zangeres Lisette van den Berg en gitarist Bram te Kamp. Vanwege de dynamiek van de composities is het tweepersoonsproject uitgegroeid tot een zeskoppige band.

Dynamiek is in dit geval met de hoofdletter D, zowel op vocaal als instrumentaal gebied. Het ene moment rocken de songs lekker, het volgende moment is er een complexe passage met Ayreon- of Dream Theater-achtige prog metal of sfeervol, ingetogen en wonderschoon getokkel van het gitaristenduo Carmen Raats en Bram te Kamp. Geniet bijvoorbeeld van hoe het stevige deel zijn intrede doet in The Tell-Tale Heart. Fantastisch! Het sextet schakelt elders moeiteloos tussen post-rockgetokkel à la Mono en de progressieve klanken van bijvoorbeeld Oceans Of Slumber. Het verliest nooit de focus en bewaakt de originaliteit door de luisteraar mee te nemen naar een unieke wereld op het kruispunt van fictie (boeken van Poe, Lovecraft en Verne) en eigen ervaringen.

Lisette, bekend van onder meer Ayreon, gaat moeiteloos mee in die diversiteit. Ze komt zowel zwoel, zacht, breekbaar en verhalend overtuigend uit de hoek als melodieus, sterk of woedend (een door merg en been gaande, geweldige schreeuw in Nostalgia In A Closed Mind). Ze betrekt de luisteraar met haar vertellingen en manier van zingen uitstekend bij het thema dat als een rode draad door het album loopt: het leed dat mensen elkaar en dieren aandoen en de vraag waaraan ze sterven.

Dat deze muzikanten perfectionisten zijn, hoor je aan het feit dat aan werkelijk elk detail aandacht is besteed. Neem bijvoorbeeld de prima opbouw naar het epische slotstuk van het meer dan elf minuten durende Vingt Mille Lieues Sous Les Mers. Compositorisch razend knap en bovendien perfect uitgevoerd. Om dat goed op plaat te krijgen, is de hulp ingeroepen van producer en mixman Joost van den Broek en Darius van Helfteren, die voor de mastering verantwoordelijk is. De heren hebben hun werk uitmuntend gedaan. Het knalt waar de bandleden losgaan en brengt je tot rust in de ingetogen fases. Die twee uitersten versterken elkaar. Bovendien is de productie helder doch sfeervol, waardoor je alle lagen goed kunt horen, zoals baslijntjes van Maarten Grimm (The Tell-Tale Heart), het technische (Vingt Mille Lieues Sous Les Mers) of groovende (The Gallows Tree Part II The Price You Paid) drumwerk van Tim Kuper, achtergrondvocalen (het massieve In Blood And Limbs And Gore And Clay) en sfeerbevorderende natuurgeluiden (Prologue Scarlet Stories).

Mede daardoor zit je meer dan een uur vrijwel constant op het puntje van je stoel van bewondering en groeien bepaalde composities, zoals het drieluik The Gallows Tree. Niets gaat echter boven The Tell-Tale Heart en Vingt Mille Lieues Sous Les Mers, die na het intro dat de sfeer goed neerzet, veel bewondering opleveren en waarin Scarlet Stories laat horen waar het toe in staat is. Toch blijft de plaat daarna interessant en sfeervol met onder meer het intense, aanvankelijk doomy In Blood And Limbs And Gore And Clay. The Tell-Tale Heart en Nostalgia In A Closed Mind profiteren behalve van de in vergelijking met de ep verbeterde productie, van de verrijkende vioolpartijen van Sophie Ansems.

Necrologies is derhalve een prachtig uitgewerkt album, dat Scarlet Stories ongetwijfeld veel aanzien gaat opleveren. Dat is verdiend, want niet alleen zijn er hier zeer vaardige muzikanten aan het werk die veel tijd en energie in dit omvangrijke werkstuk hebben gestoken, maar ook nog eens geweldige songschrijvers die weten hoe je verschillende emoties en stijlen moet integreren in memorabele en eclectische composities, die dankzij hun gelaagdheid ook na meerdere luisterbeurten geheimen blijven prijsgeven. Dit debuutalbum is een parel die niet onderbelicht mag blijven. De cd-release is op 19 september in Den Bosch en op zaterdag 5 oktober staat Scarlet Stories op ProgPower Europe.

1. Prologue Scarlet Stories
2. The Tell-Tale Heart
3. Vingt Mille Lieues Sous Les Mers