• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Visions Of Atlantis - Wanderers
Label: Napalm Records
Visions Of Atlantis - Wanderers
Begin dit jaar kwam The Deep & The Dark Live @ Symphonic Metal Nights uit. Op dit live-album staan zowel songs met de inmiddels vertrokken zanger Siegfried Samer, als met de nieuwe vocalist Michele Guaitoli, die tevens in Temperance zingt. Het is de zoveelste wisseling in de line-up bij Visions Of Atlantis. Tijdens het optreden in Leiden vorig jaar kon je al goed horen dat de Italiaan beslist een aanwinst is. Dat gaf destijds al vertrouwen in het nieuwe studiomateriaal, dat er nu is met Wanderers.

Op deze zevende full-length brengt hij het er prima vanaf, al moet er direct bij gezegd worden dat het vooral zangeres Clémentine Delauney is die prominent in de mix staat en het merendeel van de leadzangpartijen op zich neemt. Guaitoli zingt tijdens de refreinen de contrapartijen. De twee vocalisten vullen elkaar goed aan. De zanger van Temperance pakt zijn moments of fame zo nu en dan, zoals in de powermetaltracks A Journey To Remember, A Life Of Our Own en To The Universe.

Instrumentaal is er niet heel veel veranderd. De Oostenrijkse groep is duidelijk beïnvloed door de jaren tachtig (Total Eclipse Of The Heart van Bonnie Tyler en Listen To Your Heart van Roxette). Dat Nightwish een belangrijke inspiratiebron is, komt duidelijk naar voren in bijvoorbeeld Release My Symphony en The Silent Scream. Dat is niet erg, want de nummers liggen lekker in het gehoor. De symfonische metal zit goed in elkaar, luistert lekker weg en er is voldoende afwisseling om geïnteresseerd te blijven luisteren. Zo bevat de single Heroes Of The Dawn Keltische elementen en in The Siren & The Sailor zijn oosterse invloeden verwerkt. Ze zijn duidelijk hoorbaar in de helder geproduceerde tracks. Daarin staan de symfonische elementen (prima bijdragen van producer Frank Pitters) en zang op de voorgrond en neemt de degelijke instrumentatie meer op de achtergrond plaats.

Drie van de elf composities zijn een ballad, die alle gezongen worden door Delauney. Nothing Lasts Forever heeft wel iets van Listen To Your Heart van Roxette. De favoriet van de Française is het titelnummer, maar het met veel gevoel gezongen, breekbare Into The Light zal bij veel fans toch de favoriet zijn. Bovendien komt dit rustpunt zeer gelegen na drie uptemposongs.

Na deze ballad volgen er nog een paar hoogtepunten, die bovendien naast albumopener Release My Symphony wat meer experimenteerdrift laten horen. Met name The Siren & The Sailor, dat cinematisch begint en vervolgens progressieve touches bevat, neemt de luisteraar mee in zijn verhalende karakter. Bovendien verdient de gitaarsolo complimenten.

Wanderers is al met al een degelijk album van Visions Of Atlantis. De langspeler heeft wat meer luisterbeurten nodig dan het zeer catchy The Deep & The Dark (2018). De nieuweling piekt enkele keren goed, maar bevat ook fases die minder beklijvend zijn. Het blijkt nog te vroeg voor Michele Guaitoli om zijn stempel te drukken, maar aangezien de Italiaan live een sterke indruk maakt, is er vertrouwen dat hij dat op toekomstige releases van de van oorsprong Oostenrijkse formatie ook daadwerkelijk gaat doen.

1. Release My Symphony
2. Heroes Of The Dawn
3. Nothing Lasts Forever