• Oskar Montelius (Sabaton) - 44
  • Will Mecum (Karma To Burn)† - 52

• Adam "MCA" Yauch (Beastie Boys) - 2012

Suicidal Angels - Years Of Aggression
Label: NoiseArt Records

Suicidal Angels - Years Of Aggression

Drie jaar na Division Of Blood is Suicidal Angels terug met een nieuw album. Years Of Aggression is de zevende studioplaat van deze Griekse thrashers. De albumtitel slaat in elk geval op de muziekstijl, want ook ditmaal wordt de muzikale inspiratie vooral bij de Duitse bands gehaald. Voor wat het waard is, want een ander zal bijvoorbeeld Slayer noemen als de bron. Kun je op voorgaande platen de stijl van Destruction en Sodom herkennen, roept de nieuweling vooral een vergelijking met Kreator op. Het agressieve karakter blijft de basis, maar tegelijkertijd is extra aandacht voor melodie onmiskenbaar de insteek geweest.

Met Years Of Aggression volgt de band rond oprichter/frontman Nick Melissourgos het inmiddels bekende recept. Wat dat betreft biedt de plaat weinig verrassingen. Wel is de lat door Suicidal Angels inmiddels dermate hoog gelegd, dat het beluisteren van de ouderwetse thrash absoluut geen straf is. De band doet inmiddels echt niet meer onder voor de Duitse voorbeelden. Ik vergeet weleens dat Suicidal Angels feitelijk tot de nieuwe generatie thrashmetalbands behoort en dat is een compliment. Kenmerkend zijn de momenten waarop teruggeschakeld wordt naar een passage waarin klassieke heavy metal de overhand neemt. Het geeft de muziek ademruimte, zonder afbreuk te doen aan de old school vibe. Neem bijvoorbeeld de titeltrack, waarin een vleugje Iron Maiden opduikt.

Dat Suicidal Angels weinig moeite steekt in vernieuwing zal me een zorg zijn, zolang de band met nummers als Born Of Hate en D.I.V.A. de essentie van goede thrash waarborgt. En dat doen de heren met chirurgische precisie. Ook wanneer het tempo lager ligt, zoals in Bloody Ground en From All The One, is het luisterplezier er niet minder om. De titeltrack is eveneens geen snelheidsduivel, maar het refrein is zo catchy dat het door je hoofd blijft spoken. Toch staat er wel een verrassend nummer op de plaat. De afsluiter The Sacred Dance With Chaos heeft een episch karakter en draait vooral om sfeer. Dat bewijst dat de band wel degelijk een andere snaar kan raken.

Years Of Aggression is een plaat waar ik heel vrolijk van wordt. Dat is de uitwerking die een goede thrashplaat op mij heeft en dat is ook de reden dat ik al ruim vijfendertig jaar zo verknocht ben aan dit genre. Dat Suicidal Angels nu het niveau van Kreator heeft weten te bereiken en ook stilistisch kan evenaren, kan haast geen toeval zijn. Het was immers Mille Petroza die de band tien jaar geleden begon te ondersteunen, voordat Suicidal Angels de prestigieuze Rock The Nation Award wist op te eisen in 2009.

1. Endless War
2. Born Of Hate
3. Years Of Aggression