• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Motanka - Motanka
Label: Napalm Records
Motanka - Motanka
We hebben er dankzij Motanka weer een subgenre bij: mystic metal. Dat is een combinatie en afwisseling van (nu-)metal, melancholiek die we kennen van Anathema en Katatonia en meditatieve klanken. Het mystieke vind je terug in het gebruik van ambient elektronica en etnische instrumenten (onder andere ocarina en hammered dulcimer) en de referentie aan de wortels van ons bestaan. Zo is de bandnaam afgeleid van het gelijknamige gebreide poppetje, dat Oekraïners gebruikten als bescherming en als communicatie met voorouders.

Napalm Records was er vorig jaar als de kippen bij om de band te contracteren nadat deze op Wacken Open Air de tweede plaats bemachtigde van de internationale battle. De Oost-Europeanen hadden destijds nog geen release op hun naam staan, maar recentelijk is daarin verandering gebracht.

Motanka is een verfrissend album dankzij de inbreng van eigen elementen, zoals de keelzang van drummer Dmytro ‘Svarog’ Diachenko, de dulcimer, de ambient elektronica en de zang in eigen taal van toetsenist Victor Verba. Tegelijkertijd is het een release die ondanks die verrijkingen opmerkelijk toegankelijk klinkt. Vooral het Engelstalige Fire Burns, Air (laatstgenoemde met uitstekende wisseling van cleane en extreme vocalen) en Horizon kun je al tijdens de eerste keer meezingen.

Pace Of The Space is geen meezinger, maar imponeert met zijn proggy benadering à la Klone en Tool. Datzelfde doet Verba, vooral dankzij de prima samenzang en de verschillende instrumentale ideeën die elkaar versterken. Diversiteit is er voldoende: van het atmosferische, goed opgebouwde Des’ U Horakh (over de speciale gaven van Molfar Nechay) tot het harde Oy Ty Moya Zemle, dat het live goed gaat doen.

Niet overal zijn de combinaties van de verschillende elementen een succes. Zo begint Khreshchennya veelbelovend, maar voelt het vervolg fragmentarisch aan en had er beslist meer in gezeten. What Are You Living For? is logischer opgebouwd en verraadt de invloeden van Limp Bizkit, maar bevat geen ideeën waarvan je op het puntje van je stoel gaat zitten. Datzelfde geldt voor Voroh, waarin gastzangeres Maria Peters het verschil niet kan maken. Bosymy Nizhkamy doet het over de hele lengte veel beter met een prettige en rustige eerste helft en een tweede met vette riffs, al had de solo tijdens de brug overtuigender gemogen.

Motanka schommelt dus wat heen en weer tussen beklijvende songs waarmee de groep echt indruk maakt en fillers die tot skipmomenten gedoemd zijn. Een viertal nummers minder had deze release sterker gemaakt. Toch is het eindresultaat positief, omdat Motanka aantoont te beschikken over een interessante formule met vernieuwende ideeën en op vermakelijke wijze verschillende elementen combineert in composities die je graag nog eens beluistert.

1. Alatyr
2. Fire Burns
3. Air