Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong uit het jaar 2006?

Amon Amarth - Cry Of The Black Birds
Amorphis - House Of Sleep
Ancient Rites - Templar
Celtic Frost - A Dying God Coming Into Human Flesh
Delain - The Gathering
Dragonforce - Through The Fire And Flames
God Dethroned - Hating Life
Hatebreed - Destroy Everything
In Flames - Come Clarity
Iron Maiden - For The Greater Good Of God
Kataklysm - Crippled And Broken
Killswitch Engage - My Curse
Lamb Of God - Walk With Me In Hell
Legion Of The Damned - Legion Of The Damned
Lordi - Hard Rock Hallelujah
Mastodon - Crystal Skull
Megadeth - Gears Of War
Motörhead - God Was Never On Your Side
My Dying Bride - To Remain Tombless
Sabaton - Attero Dominatus
Satyricon - K.I.N.G.
Slayer - Cult
Stone Sour - Through Glass
Tool - Vicarious
een andere kraker uit 2006

[ Uitslag | Enquêtes ]

    3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
  • 4 mei:
  • Dool
  • 7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • André Olbrich (Blind Guardian) - 57
  • Andy Kerr (Ashes Of Eden) - 41
  • Bobby "Blitz" Ellsworth (Overkill) - 65
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned)† - 53
  • Gary Young (Pavement) - 71
  • Marjolein Kooijman (The Gathering) - 44
  • Mikael Ehlert (Hatesphere) - 51
  • Niko Kalliojärvi (Amoral) - 40
  • Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder)† - 43
  • Valentin Zechiu (Magica) - 46
  • Vito Marchese (Novembers Doom) - 42
Review

Falaise - A Place I Don't Belong To
Jaar van release: 2019
Label: Aeternitas Tenebrarum Musicae
Falaise - A Place I Don't Belong To
Twee jaar geleden verscheen het Italiaanse Falaise voor het eerst op mijn radar met My Endless Immensity, de tweede full-length van het gezelschap uit Perugia. Ondanks de intrigerende albumcover en de support van het kleinschalige label Aeternitas Tenebrarum Musicae Fundamentum, dat bij veel undergroundliefhebbers bekendstaat als kwaliteitskeurmerk, bleek de plaat de afgelopen jaren maar weinig speeltijd te krijgen. De mengeling van black metal, post-rock en shoegaze mocht dan adequaat uitgewerkt zijn, in het overvolle landschap bleek het te weinig om écht op te vallen.

Onlangs mocht de band een nieuwe poging wagen. Eind maart verscheen met A Place I Don’t Belong To de derde langspeler van het duo Lorenzo Pompili (gitaar en bas) en Matteo Guarnello (vocalen, keyboards, drums). De plaat is voorzien van een werkelijk prachtige hoes van Alexander Trinkl, die de melancholische, introspectieve sfeer van de muziek perfect weet te vangen. Verder is er eigenlijk weinig veranderd ten opzichte van My Endless Immensity. De muziek is nog steeds een combinatie van ruizige blackmetalriffs en introvert postrockgetokkel, die samen een wollige, plakkerige totaalsound vormen. Muziek om bij weg te soezen tijdens tochten door glooiende landschappen, wegmijmerend bij een ondergaande zon na een broeierige zomerdag.

Een dromerig piano-intro leidt het album in naar het eerste ‘echte’ nummer Once, My Home, dat met ruim zeven minuten direct de langste track van deze plaat is. Het is tevens een van de meest overtuigende nummers. Rustiek, akoestisch gitaarwerk vormt de opmaat naar onstuimige blastbeats die harmonieus versmelten met Mono-achtige tremoloriffs, die de traanklieren proberen te beroeren. Het melancholische titelnummer mag er ook wezen. In dit nummer ligt veel nadruk op de van flink veel distortion voorziene, in de mix weggemoffelde vocalen van Guarnello. Zijn gekrijs vertoont grote raakvlakken met de imponerende strot van George Clarke (Deafheaven).

Helaas is A Place I Don’t Belong To zeker niet over de gehele linie even sterk. Zo is When The Sun Was Warming My Heart een nogal rommelige compositie. De akoestische middenpassage voelt geforceerd en haalt de 'flow’ uit het nummer. Datzelfde geldt voor An Emptiness Full Of You, waarbij het gitaarwerk op het valse af is. De track roept onplezierige herinneringen op aan het laatste album van Ghost Bath, vooral vanwege het gebrek aan balans tussen keyboards, drums en gitaar. Zonde, want de gevoelige gitaarmelodie had beter verdiend. Met het rijke Leaves In The Wind laat Falaise gelukkig horen dat het wel weet hoe etherische keyboardgolven geïntegreerd dienen te worden in vlammende post-black.

Het grootste nadeel aan A Place I Don’t Belong To is dat de muziek behoorlijk inwisselbaar klinkt. Daardoor trekt het album op een prettige manier voorbij, zonder dat er echt sprake is van een ‘wow’-factor. Bovendien hoor ik weinig verandering ten opzichte van voorganger My Endless Immensity. Degenen die alles van An Autumn For Crippled Children en Lantlôs in de kast hebben staan, zullen ook met Falaise genoeg van hun gading vinden. Het album luistert ook zeker lekker weg. Het voornaamste probleem dat ik constateerde aan het eind van mijn review van het vorige album staat ook nu nog overeind: de muziek is te anoniem en te veilig om echt potten te breken. Zo lang Falaise zijn helden braaf blijft kopiëren, is er weinig kans dat de Italianen zich kunnen ontworstelen aan de status van Alcest-voorprogramma.

Tracklist:
1. Intro
2. Once, My Home
3. When The Sun Was Warming My Heart
4. A Place I Don't Belong To
5. An Emptiness Full Of You
6. Leaves In The Wind
7. Consumed Soul
8. Holding Nothing

Score: 72 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 18 juni 2019

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.