Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christian "Chris" Gruber (Elis) - 47
  • Conny Bloom (Hanoi Rocks) - 55
  • Corey Beaulieu (Trivium) - 41
  • Fabio D'Amore (Pathosray) - 38
  • Luis Goulão (Shadowsphere) - 50
  • Senen "Sen Dog" Reyes (Powerflo) - 59
  • Urmas Alender (Ruja)† - 71
  • Ville Valo (HIM) - 48
Review

Daniel Tompkins - Castles
Jaar van release: 2019
Label: KScope

Daniel Tompkins - Castles

Vroeger hadden pop en metal niks met elkaar te maken. Popmetal was een contradictio in terminis. Maar tijden veranderen. Tegenwoordig flirt menig metal- en rockband met het o zo gehate genre. Ook slijten de scherpe randjes van vroeger. Niet in de laatste plaats om commercile redenen wordt de meest poppy track van het album vaak de videoclip. Hoe mooi zijn dan ook de gezichten van de eendagsfans die alleen die hitjes kennen en er pas bij het concert achter komen dat ze naar een metalband zijn gegaan. Prachtig!

Maar teenage angst en frustratie maken plaats voor harmonie en melodie. Het wordt met de jaren allemaal stabieler. Met wisselend succes uiteraard, maar het heeft bijvoorbeeld Tesseract geen windeieren gelegd. De solo-artiest van dit album staat al aardig wat jaartjes achter de microfoon. Getuige dit album kan Daniel Tompkins daar niet al zijn muzikale creativiteit in kwijt. Tesseract is hem nog niet poppy genoeg.

Met dit debuutalbum schurkt hij namelijk nog meer tegen de commercile genres aan. Niet dat hij zijn ziel volledig verkoopt. Het blijft experimenteel. Castles is de zoektocht naar een nieuwe sound; een ontdekkingstocht. Maar dan dus wel met een softe insteek. Wie hoopte dat de eerste videoclip (Saved met Acle Kahney van Tesseract) ook slechts de meest poppy track van het album zou zijn, heeft pech. Dat nummer is wel degelijk representatief voor de rest van het album. Het heeft dan ook niks met metal te maken.

Maar Daniel zou Daniel niet zijn als hij het zichzelf makkelijk zou maken. Hij is duidelijk zoekende naar vorm en dat maakt dit album ietwat onsamenhangend. Hij wordt zowel door Massive Attack-achtige elektronica als door echte drums ondersteund en die passen niet heel erg bij elkaar.

Rode draad is echter zijn zalvende stem. Logisch, want waarvan anders dan zijn kopstem kennen we Daniel? De zoektocht naar de tegendraadse lijn is ook hier terug te vinden. Maar veelal volgt hij de muziek; netjes binnen de lijntjes. Verwacht dus geen heftige uithalen en al helemaal geen grunts. Het is allemaal beheerst, introspectief zelfs.

Hij had het echter bij de eerste zeven tracks moeten laten. Na vijfendertig minuten volgt namelijk een rondje 'doe eens gek met deze track'. Eerst moet Black The Sun eraan geloven. Vervolgens krijgt u Limitless nogmaals voor uw kiezen. Met Dmitry Stepanov welteverstaan. En dan is het Kiss met Randy Slaugh.

Alsof dat nog niet genoeg is, komt daarna het openingsnummer Saved maar liefst drie keer opnieuw voorbij. Achtereenvolgens zijn het Acle Kahney (Tesseract), Paul Ortiz (Chimp Spanner) en nogmaals Randy Slaugh die de track een draai geven. Dit had gewoon niet gehoeven. Drie keer dezelfde track achter elkaar is sowieso nonsens. Het maakt de plaat alleen maar onsamenhangender. Niet in de laatste plaats omdat hij volledig dubstep gaat op die tweede Kiss-versie.

Het zijn stuk voor stuk geen slechte nummers, maar hij had hier een losse release van moeten maken. Of misschien wat leuke clips moeten maken en op YouTube keilen. Of als bonus-cd voor early birds bij een limited edition. Nu is het een ongemakkelijke toevoeging aan wat op zich best een aardige plaat is.

Maar Daniel is zoekende en dat moet hij vooral blijven doen. Er zijn genoeg aanknopingspunten en vertrekpunten. Wie weet wat hij nog meer aan zijn arsenaal toe kan voegen? Wie weet hoe hij zich ontwikkelt als solo-artiest als hij in zijn eentje de bhne opgaat? De toekomst zal het leren.

Tracklist:
1. Saved
2. Black The Sun
3. Castles
4. Kiss
5. Limitless
6. Cinders
7. Telegraph
8. Black The Sun (Head Rework)
9. Limitless (feat. Dmitry Stepanov)
10. Kiss (feat. Randy Slaugh)
11. Saved (feat. Acle Kahney)
12. Saved (feat. Paul Ortiz)
13. Saved (feat. Randy Slaugh)

Score: 67 / 100

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 23 mei 2019

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.