Exumer - Hostile Defiance
Label: Metal Blade Records

Exumer - Hostile Defiance

Exumer timmert al weer een paar jaar flink aan de weg. In 1991 ging de band na twee albums uit elkaar en in 2008 besloten bassist/zanger Mem von Stein en gitarist Ray Mensh om de draad weer op te pakken. In 2012 verscheen Fire And Damnation met nieuwe versies van eerder materiaal. The Raging Tides (2016) is feitelijk het eerste nieuwe album sinds Exumer weer actief is. Die plaat combineert het gevoel van dertig jaar geleden met een moderne sound. Dat geldt ook voor Hostile Defiance, maar er is zeker meer aandacht besteed aan melodieuze passages en diversiteit.

Frontman Mem is al jaren werkzaam in de psychiatrie. Zijn beroepsmatige kennis vormt ditmaal de inspiratiebron voor de lyrics. Hostile Defiance is een gedragsstoornis die wordt aangeduid met ODD (Oppositional Defiant Disorder). Het betreft meestal tieners. Ze zijn driftig, houden zich niet aan de regels en hebben problemen in de sociale omgang. Iedere track verhaalt over een vorm van psychische stoornis, zonder het in stigma’s en cliché’s te gieten. Zo gaat Raptor over depressie en handelt Trapper over schizofrenie. Carnage Rider gaat over manie en vertelt het verhaal van de gemaskerde mascotte van de band, die in het artwork van Costin Chioreanu (At The Gates, Voivod) voor een platgebrande stad staat.

De catchy leads in Carnage Rider blijven door je hoofd spoken en een aantal nummers ontpoppen zich eveneens als een ware oorwurm, zoals Trapper, King’s End en de titeltrack. Razendsnelle riffs en catchy melodielijnen zijn altijd al het handelsmerk van Exumer. De agressieve Duitse thrash overheerst, maar hier en daar wordt het gas losgelaten zoals in Dust Eater en The Order Of Shadows. Verwacht geen ommezwaai in de stijl, want die blijft ouderwets en strak. Toch is die extra aandacht voor melodie en diversiteit in ieder nummer te horen. Het doel is de muziek wat toegankelijker te maken en daar zijn de heren wel in geslaagd. Tegelijkertijd moet opgemerkt worden dat Exumer daardoor onmiskenbaar als Kreator is gaan klinken. Dat geldt ook voor de vocalen van Mem op deze plaat.

Met Hostile Defiance heeft Exumer een uitstekend album afgeleverd. De plaat heeft weliswaar een gevarieerder karakter, maar bevat tegelijkertijd geen sprankje vernieuwing. Who cares? Een succesformule hoef je niet te veranderen. Ouderwetse Duitse thrash met een moderne sound kan wat mij betreft nog jaren mee. De gelimiteerde digipackversie van Hostile Defiance verschijnt overigens met twee bonustracks: een cover van He’s A Woman, She’s A Man van Scorpions en Supposed To Rot van Entombed.

1. Hostile Defiance
2. Raptor
3. Carnage Rider