Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Review

In Flames - I, The Mask
Jaar van release: 2019
Label: Nuclear Blast Records
In Flames - I, The Mask
De periode na de release van een nieuw In Flames-album verloopt al sinds de band Reroute To Remain (2002) uitbracht volgens een vast patroon. De Zweden, die oorspronkelijk begonnen als deathmetalband en zich al snel ontwikkelden tot een van de grondleggers van de melodieuze ‘Göteborg-stijl', begonnen op dat album te experimenteren met elektronische invloeden en een moderne sound. Sindsdien is iedere nieuwe release gekenmerkt door de nodige controverse en maakt een groeiende groep fans en journalisten de band met de grond gelijk. Tegelijkertijd is In Flames nog steeds ontzettend populair en stromen de zalen bij optredens van de groep vol met voornamelijk jeugdige bezoekers.

Nu kunnen we de populariteit van In Flames misschien verklaren door te wijzen op een gebrek aan smaak bij diezelfde jeugd, maar er is meer aan de hand. Zo was ook mijn eerste reactie op latere albums als Siren Charms (2014) en Battles (2017) er een van teleurstelling. De groep rondom vocalist Anders Fridén heeft zich ontwikkeld tot een soort alternatieve rockband met een emo-uitstraling. Ondanks het inconsistente niveau van die albums moet ik echter concluderen dat ik beide platen veel vaker heb gedraaid dan ik oorspronkelijk voorzien had, met name omdat sommige nummers zich toch in de hersenpan hebben genesteld en daar gerieflijk hun tenten hebben opgezet. Als ik iets heb geleerd uit de omvangrijke discografie van In Flames is het dan ook dat ik niet meer té snel oordeel over nieuw werk.

Daarom probeer ik het onlangs verschenen, dertiende album van deze oudgedienden zoveel mogelijk met een open vizier te betreden. Dat betekent: geen verwachtingen koesteren over vervlogen tijden, maar de band op haar huidige merites beoordelen. Dan valt toch weer op hoe gemakkelijk In Flames in staat is om pakkende tracks neer te pennen. Hoewel I, The Mask zeker niet enorm technisch is, beschikt de band over de kwaliteit om middels herkenbare melodielijnen en meeslepende, catchy refreinen nummers te componeren die in je hoofd blijven spoken. De dramatisch aangezette keyboardpartijen zorgen er daarbij voor dat de tracks wat rijker in details zijn.

De eerste tracks van I, The Mask laten een inmiddels vertrouwde, maar tegelijkertijd stevigere kant van In Flames horen. In het relatief snelle openingsnummer Voices grunt Fridén zelfs weer af en toe. Bovendien zit er warempel een korte gitaarsolo in het nummer verstopt. Het titelnummer is zelfs nog een tandje steviger en wordt gedreven door een hakkend, vurig drumritme. Het heerlijke refrein zal live ongetwijfeld luidkeels worden meegezongen. De rest van het album ligt echter meer in het verlengde van zijn voorganger. Dat wil zeggen, emotionele, alternatieve rock met veel nadruk op gevoelige zanglijnen. Ook tijdens de meer ingetogen nummers valt In Flames op door lekkere melodielijnen en sterke refreinen. Met name Follow Me, We Will Remember en Burn vallen in positieve zin op.

In vergelijking met Battles (2016) is deze nieuwe full-length consistenter. Er staan minder nummers op die echt ondermaats zijn. Eigenlijk is alleen (This Is Our) House wat vervelend door zijn nu-metalachtige ritmes en de rellerige, misplaatste ‘gang vocals’. Concluderend kunnen we dan ook stellen dat In Flames met I, The Mask zeker geen oude fans zal overtuigen, maar dat het dedain waarmee de band wordt bejegend eveneens onterecht is. I, The Mask is een solide, modern album met een reeks prima in het gehoor liggende nummers. Niet meer, maar zeker ook niet minder.

Tracklist:
1. Voices
2. I, The Mask
3. Call My Name
4. I Am Above
5. Follow Me
6. (This Is Our) House
7. We Will Remember
8. In This Life
9. Burn
10. Deep Inside
11. All The Pain
12. Stay With Me

Score: 74 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 27 maart 2019

Meer In Flames:

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.