Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Review

Evergrey - The Atlantic
Jaar van release: 2019
Label: AFM Records
Evergrey - The Atlantic
Hoewel de Zweedse, progressieve metalformatie Evergrey de laatste jaren weer behoorlijk in de lift zit, heeft de release van The Atlantic – de elfde full-length van het vijftal uit Gotenburg – nogal wat voeten in de aarde gehad. Tijdens de opnames werd ingebroken in de studio, waarbij ook een flink deel van het oorspronkelijke materiaal voor het album werd gestolen. Volgens zanger Tom Englund heeft die gebeurtenis grote impact gehad, iets dat zich vertaalt in de dreigende en bij vlagen zelfs wat agressieve sfeer op The Atlantic.

Nu is Evergrey natuurlijk nooit een positief ingestelde band geweest. Het zijn juist de dramatiek en duistere inborst, verpakt in technisch hoogstaande, maar vaak zeer toegankelijke composities, die de Zweden zo’n grote fanbasis hebben opgeleverd. Er zijn weinig groepen waarbij het zo lekker is om jezelf onder te dompelen in een bad van melancholie, daarbij op weg geholpen door de prachtige stem van Englund, die de tristesse vol overgave verwoordt en met zijn karakteristieke snik in de stem met grote regelmaat de traanklieren weet te beroeren.

Ook op The Atlantic horen we deze elementen terug, maar tegelijkertijd is de plaat een stuk progressiever en dreigender uitgevallen. Het is een ontwikkeling die al werd ingezet met de uitstekende voorganger The Storm Within, dat samen met Hymns For The Broken en dit nieuwe album een conceptuele eenheid vormt. Op deze nieuwe full-length is er nog meer plek ingeruimd voor lange, instrumentale passages en complexe ritmes. Dat is in het begin wel even wennen. Het is een kwestie van smaak, maar ik kan ook nog altijd ontzettend genieten van de meer songgerichte albums Monday Morning Apocalypse (2006) en met name het schromelijk onderschatte Glorious Collision (2011).

Toch groeit The Atlantic na meerdere luisterbeurten. Als ik het album met eerder materiaal moet vergelijken, kom ik uit bij The Inner Circle (2004). Vooral het zeer fraaie A Secret Atlantis – met zijn Ambassador-achtige gitaarriffs en spoken word-samples – had prima op dat meesterwerkje gepast. Nu moet wel gezegd worden dat vooral het eerste gedeelte van The Atlantic ijzersterk is. Openingstrack A Silent Arc klinkt in eerste instantie wat mat, maar ontpopt zich tot een contemplatieve, eigenzinnige opener, met een uitstekend zingende Englund. Weightless is steviger, met zware riffs, inventieve drumritmes en complexe instrumentatie. Tegelijkertijd lopen de prachtige zanglijnen en het waanzinnig mooie, melancholische refrein (waar de band patent op lijkt te hebben) als rode draden door het nummer. All I Have is een schitterende semi-ballad waarin Evergrey ook zonder instrumentale opsmuk overeind blijft.

De tweede helft van The Atlantic blijft hierbij ietwat achter. End Of Silence, Currents en Departure zijn geen slechte nummers, maar voegen ook niets toe ten opzichte van de andere tracks. Gelukkig sluit Evergrey sterk af. The Beacon begint met vederlichte, bijna Alcest-achtige keyboardklanken, maar ontpopt zich al snel tot een krachtige track. Het afsluitende, bombastische This Ocean zorgt voor het meeste vuurwerk. Concluderend: The Atlantic is spannend, divers en zeker geen exercitie in gemakzucht, maar legt het wel af tegen zijn sublieme voorganger.

Tracklist:
1. A Silent Arc
2. Weightless
3. All I Have
4. A Secret Atlantis
5. The Tidal
6. End Of Silence
7. Currents
8. Departure
9. The Beacon
10. This Ocean

Score: 81 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 15 februari 2019

Meer Evergrey:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.