Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
  • 17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christiane "Bobo" Hebold (Rammstein) - 58
  • Christoph "Doom" Schneider (Rammstein) - 58
  • Gary Wehrkamp (Shadow Gallery) - 54
  • Mads Volf (Manticora) - 51
  • Matias Kupiainen (Stratovarius) - 41
  • Mike Sifringer (Destruction) - 59
  • Neil Carter (UFO) - 66
  • Perttu Kivilaakso (Apocalyptica) - 46
  • Teemu Muhli (Paganus) - 39

Vandaag overleden:
  • John Rutsey (Rush) - 2008
  • Noel Redding (The Jimi Hendrix Experience) - 2003
  • Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder) - 2022
Review

Skulk, The Hulking - Afterbirth Of A Nation
Jaar van release: 2018
Label: Eigen Beheer
Skulk, The Hulking - Afterbirth Of A Nation
Skulk, The Hulking is een eenmansproject uit New York. Uitleggen wat voor soort muziek hij maakt, voelt een beetje als een kleur beschrijven aan een kleurenblinde. Metal en punk vormen de basis, met daaroverheen flink wat hiphopsaus. Maar ook zijn er overduidelijke invloeden van funk, reggae, elektronica en verschillende subgenres van rock terug te horen. De teksten zijn maatschappijkritisch en zitten vol met woordspelingen. Door al deze invloeden wordt een heel uniek geluid gecreëerd.

Het kan best lastig zijn om al deze invloeden en ideeën tot een goed klinkend geheel te versmelten. Gelukkig lukt dit Skulk heel goed. Hoewel sommige nummers een grote clusterfuck aan invloeden bevatten, bijvoorbeeld Grind (Money Crotch), klinken ze allemaal als een samenhangend geheel. Dit geheel draait vooral om de stem van Skulk. Hij zingt, rapt en schreeuwt de nummers aan elkaar. Hij is goed verstaanbaar, om zo de teksten zo duidelijk mogelijk over te brengen. De teksten gaan veelal over problemen die zich nu voornamelijk in Amerika voordoen. Zo zijn er nummers te vinden over de groeiende kloof tussen arm en rijk (Joe Candidate), drugsverslaving en onzekerheid (Add Her All) en de verwachting dat je altijd gelukkig moet zijn (This Commercialism Sure Meens Business…).

Maar ook de muziek is belangrijk op deze plaat. Persoonlijk vind ik het heel fijn om te horen dat de bas een van de belangrijkste instrumenten is. Over het hele album zijn catchy baslijnen te horen, die soms aan funk doen denken, dan weer aan hiphop en in het volgende nummer aan alternative metal. De gitaarpartijen worden duidelijk onderworpen aan allerlei effecten, die vooral aan Rage Against The Machine doen denken. Ook worden deze partijen veel ondersteund of zelfs vervangen door elektronische geluiden, zoals in Cancer en We, The Terrorism. Zoals misschien wel te verwachten is, zijn ook de drumpartijen afwisselend. Niet zo afwisselend als de andere instrumenten trouwens. Ze vormen voornamelijk een duidelijke ruggengraat voor de muziek en blijven vaker op de achtergrond. Alleen als de muziek erom vraagt, komen ze wat meer op de voorgrond.

Skulk, The Hulking heeft met zijn tweede plaat duidelijk een eigen geluid ontwikkeld. Het mengsel van verschillende genres en invloeden werkt goed. Erg toegankelijk is het echter niet. Ik heb het album een meerdere keren op moeten zetten voordat ik het fijn vond klinken. Maar als je daar eenmaal bent, is het een heerlijke plaat. Je hoort elke luisterbeurt weer nieuwe woordspellingen, elektronische partijen op de achtergrond of grappige geluidseffecten. Daarnaast ontpoppen sommige nummers zich als enorme oorwurmen. Dit is een aanrader voor iedereen die houdt van artiesten die ver buiten de lijntjes kleuren.

Tracklist:
1. Hide Your Children
2. He Who Finishes First Is Finished First
3. By Hook Or By Crooked Automatic Assault Rifle
4. Grind (Money Crotch)
5. Joe Candidate
6. Cancer
7. Make It Sew
8. This Commercialism Sure Meens Business
9. The Proper Way To Fail
10. Add Her All
11. We, The Terrorism
12. May It Never End

Score: 80 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 10 januari 2019

Zoeken
    10 mei:
  • Coldborn - The Unwritten Pages Of Death
  • Crownshift - Crownshift
  • Desolus - System Shock
  • Flamekeeper - Flamekeeper
  • Sebastian Bach - Child Within The Man
  • Unleash The Archers - Phantoma
  • 17 mei:
  • Ayreon - 01011001 - Live Beneath The Waves
  • Bat - Under The Crooked Claw
  • Duft - Altar Of Instant Gratification
  • Gatecreeper - Dark Superstition
  • Insanity Alert - Moshemian Thrashody
  • Jasta - ...And Jasta For All
  • Jinjer - Live In Los Angeles
  • Kerry King - From Hell I Rise
  • Knogjärn - Sänka Dig
  • Pain - I Am
  • Pallbearer - Mind Burns Alive
  • Soulline - Reflections
  • The Last Of Lucy - Godform
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.