Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

Entombed - Wolverine Blues
Jaar van release: 1993
Label: Earache Records
Entombed - Wolverine Blues
1993: het jaar waarin onder andere Covenant van Morbid Angel, Individual Thought Patterns van Death en Heartwork van Carcass uitkomen. Klassiekers. Het is een tijd waarin de deathmetalbands als paddenstoelen uit de grond schieten en labels geld ruiken. Het zorgt voor zowel een verzadigde markt als experimenteerdrift. Wolverine Blues van Entombed is zo'n vernieuwende plaat. En die tot op de dag van vandaag voor verdeeldheid zorgt. Veel fans van het eerste uur kunnen maar weinig met de death n roll. Voor anderen is de mix van rock, hardcore, grooves en grunts juist een revelatie. Laten we deze release er weer eens bij pakken.

Entombed vond zichzelf (weer) opnieuw uit met deze derde full-length. Eigenlijk al met de ep Hollowman, die in hetzelfde jaar uitkomt en waarvan twee nummers ook op Wolverine Blues staan, hetzij in een andere versie. De klassiekers Left Hand Path en Clandestine overtreffen was onmogelijk en de heren wilden wel eens wat anders. Het tempo ging omlaag, de songstructuren vereenvoudigden, de vocalen werden verstaanbaarder en hoewel de muziek rauw is, sprak deze een groter publiek aan. Een groep Pantera- en Helmet-fans wist hier bijvoorbeeld wel raad mee. Death n roll was een feit. Hoewel Wolverine Blues vaak als eerste release in dit genre genoemd wordt, is het Zweedse Furbowl een jaar eerder de initiator met Those Shredded Dreams.

Je kunt Wolverine Blues eigenlijk geen deathmetalplaat meer noemen. Goed, de heren schudden in Eyemaster nog een paar tremoloriffs en een houthakritme uit hun mouw, maar de bluesy wah-wah-solo en de groovy riffs (smerig, maar niet zompig) verraden de voorliefde voor rock. In de volgende negen tracks gaat het tempo omlaag, domineren groovy rock (Demon en het titelnummer, dat op deze langspeler staat met grunts van Petrov en op de ep met gesproken tekst) en hardcorepunk (Full Of Hell).

De hoogtepunten staan aan de bovenkant van tracklist en helemaal aan het einde. Eyemaster, Out Of Hand en het titelnummer staan nog altijd op de setlist tijdens shows van Entombed A.D. en ook Rotten Soil is een gave track. Demon is een lekkere headbanger. Hoewel deze release minder om sfeer draait dan zijn voorgangers en meer een vuist in je gezicht is, zijn er wat fragmenten van films te horen die de afkeur van religie en voorliefde voor horrorfilms tonen. Zo begint Out Of Hand met Im Jesus Christ. No, youre not, youre dead uit de actiehorrorfilm Thou Shalt Not Kill ... Except, ook bekend onder de naam Strykers War (1985), en begint Eyemaster met I am the way uit Hellraiser III.

Overigens staan de samples niet op elke versie van het album. Zon drieduizend exemplaren zijn in Engeland gemaakt en daar staan ze wel op. Earache werkte echter samen met Columbia in de Verenigde Staten en op last van Sony zijn vanwege copyrights de samples verbannen. Ook staat het stampende Out Of Hand niet op alle versies en/of zijn de fucks weggelaten. In Hollowman ontbreekt Jesus, satan, Hitler bought my soul. Dat is onder meer het geval op de Wolverine-versie, die voorop het fictieve karakter Wolverine (bekend van de stripboeken van Marvel Comics) toont en een Wolverine-strip in het booklet bevat. Bijzonder is dat het label dat zonder toestemming van de band heeft gedaan, waarschijnlijk om de verkoop een boost te geven.

Fuck! is het laatste woord van deze cd als je dus de Engelse versie hebt. Fuck is ook de houding die deze release karakteriseert. Entombed trekt zich niets aan van de wens van de oldschoolfans, gaat zijn eigen gang en toont speelplezier op deze goed geproduceerde klassieker. Volgens velen is de legendarische band vanaf Wolverine echter onherkenbaar en geen schim meer van wat deze ooit was. Hoewel deze derde full-length niet het niveau haalt van zijn twee voorgangers, benvloedt deze tot op de dag van vandaag nog veel bands over de hele wereld en is deze voor veel fans de eerste kennismaking met Entombed, dat met de single Fit For A King toch weer old school death metal speelt, alleen dan onder de naam Entombed A.D.

Tracklisting:
1. Eyemaster
2. Rotten Soil
3. Wolverine Blues
4. Demon
5. Contempt
6. Full Of Hell
7. Blood Song
8. Hollowman
9. Heavens Die
10. Out Of Hand

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 6 januari 2019

Meer Entombed:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.