• Lorentz Aspen (Theatre Of Tragedy) - 46
  • Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

A Forest Of Stars - Grave Mounds And Grave Mistakes
Label: Prophecy Productions
Drie jaar geleden kwam A Forest Of Stars met Beware The Sword You Cannot See, dat terecht een lovende recensie kreeg van collega Lennert. De vierde full-length van de Engelse formatie laat een verhalende, heroïsche vorm van black en folk metal horen met allerlei genre-overstijgende elementen. Sinds kort ligt de opvolger Grave Mounds And Grave Mistakes in de winkel. Kan deze plaat het niveau van zijn voorganger evenaren?

De bijzondere formatie komt er dichtbij in de buurt. De muziek ligt niet eenvoudig in het gehoor en kan soms wat richtingloos aanvoelen vanwege de hoeveelheid verschillende stijlen en de soms grote overgangen (van het rustige Taken By The Sea naar het aanvankelijk ruige en daarna experimentele, met synthesizerklanken beklede Scripturally Transmitted Disease).

Soms versterken die uitersten elkaar en ontstaat een eclectische mix, zoals in de eerste drie minuten van het epische Precipice Pirouette. Op andere momenten lijkt het alsof de muzikanten wat té fragmentarisch te werk gaan, zoals in het tweede deel van Tombward Bound, waardoor je uit je comfortzone wordt gehaald. De bandleden creëren lange composities die nadrukkelijk beelden in gedachten laten opkomen. Juist dat filmische en verhalende aspect is de grootste aantrekkingskracht van deze vijfde full-length.

Precipice Pirouette is in de basis een compositie vol dramatiek, gecreëerd door striemende klassieke instrumentatie en een muur van ‘black’metalriffs. Tombward Bound is aangrijpend vanwege de combinatie van synthpop, Floydiaanse klanken, ingetogen zang van Katheryne, Queen Of The Ghosts, en de wanhoop die doorklinkt in de voordracht van Mister Curse. Zijn gepassioneerde bijdrage is beslist één van de onderscheidende karaktereigenschappen van A Forest Of Stars, die voor de één te veel doorschiet in het krankzinnige, voor de ander juist een sterk element dat je bij het verhaal betrekt. Opvallend is dat zijn voordracht uitzinniger en wanhopiger is dan drie jaar geleden.

Een groot verschil met het vorige album is dat de sound minder gepolijst is. Tevens is het geluid atmosferischer en ademt de muziek, zoals te horen is in het sfeervolle, post-rock-achtige Premature Invocation, waarin ook psychedelische elementen naar voren komen. Zo heeft deze release veel te bieden en belicht deze een veelvoud aan achtergronden. Dat terwijl de nummers verbonden zijn en derhalve het beste als een gezamenlijk geheel beluisterd worden.

A Forest Of Stars is er in geslaagd om een sterke opvolger van Beware The Sword You Cannot Get te maken. De luisteraar bevindt zich de ene keer in een furie van sludgy black metal met blastbeats (Children Of The Night Soul) en minuten later, dankzij de bijna hemelse bijdrage van Katheryne, in een dromenwereld met het melancholische, prachtige Taken By The Sea. De muziek is in veel fases spannend en bevat nauwelijks zwakke momenten, al zijn de riffs niet bepaald van een hoge herinneringswaarde. Het is het theatrale van de muziek dat je wel of niet grijpt. Dat bepaalt of je deze release hoog in het vaandel hebt staan of niet. Een middenweg is nauwelijks denkbaar.

1. Persistence Is All
2. Precipice Pirouette
3. Tombward Bound