Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

Riverside - Wasteland
Jaar van release: 2018
Label: InsideOut Music
Riverside - Wasteland
Een nieuw begin voor Riverside; zo beschouwen vocalist/gitarist/bassist Mariusz Duda, drummer Piotr Kozieradzki en toetsenist Michał Łapaj 2018 en specifiek het nieuwe album Wasteland. De heren besluiten na het overlijden van gitarist Piotr Grudziński als drietal verder te gaan. Live krijgt het trio hulp van sessiegitarist Maciej Meller. Hij is samen met Mateusz Owczarek, die ook al eens op het podium stond met Riverside, verantwoordelijk voor de solo's op de zevende full-length.

Hoewel daar gitaarsolos op staan, moeten de nummers het daar toch niet van hebben. Dat is namelijk vooral het emotionele aspect. Het verlies van Grudziński is nog altijd voelbaar dichtbij. De riffs, zoals die in Acid Rain en The Struggle For Survival, doen terugdenken aan de tijd van Second Life Syndrome. Er zijn trouwens wel meer connecties met dat album uit 2005. Zo staan er op beide platen negen nummers, staat er "after" in de titel van de openingstrack en "before" in het laatste nummer op beide langspelers. Toch zijn er ook wel referenties aan andere albums en ook met westernfilms van Ennio Morricone, zoals het titelnummer aantoont.

Het is een release met grote contrasten. Enerzijds zijn er de stevige passages met een overdrive-geluid, zoals die in Acid Rain en het deels Anathema-achtige Lament, anderzijds de lichtere secties die als een blauwe, vredige lucht voorbijtrekken. De rustige stukken hebben duidelijk de overhand. Met het wegvallen van een gitarist zou je verwachten dat de elektronica veel ruimte zou krijgen, maar toch is het veelal gitaar-georinteerde muziek wat je hoort.

De grootste kracht van Wasteland is de emotionele lading. Die zit allereerst in de ingetogen vocale bijdrage van Mariusz, die in het kalme en ruimtelijke Guardian Angel lager dan ooit zingt. Die emotie zit ook in de productie, die enerzijds leegte karakteriseert, maar ook een heldere ruimte die hoop voor de toekomst ademt. Het verlies van een dierbare is omgezet in gevoelige en memorabele songs met een post-apocalyptisch thema.

Het getokkel in River Down Below behoort tot de mooiste vondsten van de Polen en het door Michał geschreven The Night Before (slechts piano en zang, denk aan Have A Little Faith In Me van John Hiatt) sluit de plaat zeer treffend af. Verder is er Acid Rain, dat donker begint, maar licht eindigt en fraai toetsenwerk van Michał bevat. Ook in Vale Of Tears werkt het contrast tussen een groovy rockende sectie en een prachtige, folky zangmelodie goed.

Toch is het niet al goud wat er blinkt. Zo zal het metallic snaregeluid (met name halverwege Vale Of Tears) niet iedereen bekoren. Een ander punt van kritiek is dat bepaalde fases vrij ongemerkt voorbijgaan. Een voorbeeld daarvan is Lament, dat heel even aan Judgement (specifiek Wings Of God) van Anathema doet denken. Het tweede deel kent juist een opleving vanwege Michał Jelonek, die voor het eerst in de carrire van de Polen voor vioolklanken op een Riverside-album zorgt. De opbouw van het instrumentale The Struggle For Survival is mooi, maar de track verliest zijn focus daarna. Dat gebeurt ook in het Opethiaanse titelnummer.

Wasteland is echter een aangrijpend album, vooral door het gevoel van gemis. Riverside zet dat gevoel van leegte om in een indrukwekkende release, die veel dynamiek biedt, maar ook wisselt van kwaliteit. De nummers kijken weliswaar terug op oude tijden, specifiek Second Life Syndrome, maar blikken ook hoopvol vooruit op een positieve toekomst.

Tracklist:
1. The Day After
2. Acid Rain
Part I. Where Are We Now?
Part II. Dancing Ghosts
3. Vale Of Tears
4. Guardian Angel
5. Lament
6. The Struggle For Survival
Part I. Dystopia
Part II. Battle Royale
7. River Down Below
8. Wasteland
9. The Night Before

Score: 83 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 22 oktober 2018

Meer Riverside:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.