• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Epica - Epica Vs Attack On Titan Songs
Epica - Epica Vs Attack On Titan Songs
Die Japanners hebben ook altijd geluk. Speciaal voor hen komen er albums met ‘Japanse’ bonustracks uit, releases die elders minder goed verkrijgbaar zijn. Nog verder gaat het met de Attack On Titan-ep van Epica, die in eerste instantie alleen in Japan is uitgegeven door Chaos Reigns. Dat was in december van vorig jaar. Inmiddels hebben ‘ongeduldige’ fans in de rest van de wereld deze speciale uitgave, die binnenkort door Nuclear Blast wereldwijd wordt uitgebracht, natuurlijk al in bezit.

Attack On Titan is een door Hajime Isayama geschreven en getekende mangaserie, die is geïnspireerd door de met muren omgeven stad Hita, waarin hij woont. De serie kwam in 2009 op de markt en was een dermate groot succes, dat er ook een roman is verschenen (2014) en een anime-televisieserie (2013). De soundtrack is gemaakt door Hiroyuki Sawano, die Epica als inspiratiebron noemt. De symfonische metalband komt onder de noemer Epica Vs Attack On Titan Songs met een eigen interpretatie van vier nummers van die soundtrack, die zowel in een reguliere als instrumentale versie op deze ep staan.

Het is niet alleen goed dat Epica buiten de box durft te opereren, maar ook het resultaat mag er beslist zijn. Sterker nog, het is geweldig wat Simone Simons en haar mannen hier laten horen. Geweldig omdat het technische niveau erg hoog ligt en de muzikanten diepe indruk maken in de vier songs. De ene keer zijn het de orkestraties van Coen Janssen of het drumwerk van Ariën van Weesenbeek (hij soleert(!) In Dedicate Your Heart!), de andere keer een vliegensvlugge gitaarsolo van Isaac Delahaye.

Er gebeurt enorm veel in de nummers. In het geval van Wings Of Freedom zijn er zelfs zeer complexe passages. Simone houdt zich goed staande tussen al dit geweld, met bijvoorbeeld klassieke vocalen in het ijzersterke Dedicate Your Heart!. Haar musical-achtige zang aan het begin van If Inside These Walls Was A House is prachtig. Het nummer doet het een stuk rustiger aan dan de andere drie songs.

Het ambitieuze geheel klinkt zeer levendig. Alsof de bandleden er veel plezier in hadden om deze fraai gearrangeerde composities op te nemen. De energie spat ervanaf. Er is eigenlijk weinig te mopperen, of het moeten al enkele keyboardsolo's in Crimson Bow And Arrow en Wings Of Freedom zijn die wat te hard in de mix staan.

Ten opzichte van de originele versies is er veel veranderd. De Duits- en Japanstalige teksten hebben plaatsgemaakt voor Engelstalige en dat is beslist een geslaagde zet. De nieuwe versies klinken allemaal een stuk steviger, heavier, bombastischer, zoals we de laatste jaren van Epica gewend zijn. De sound ligt in het verlengde van het vorige album The Holographic Principle. Wings Of Freedom en Dedicate Your Heart! misstaan niet in een live-setting. De Japanners hebben daar in januari dit jaar al van genoten en ongetwijfeld komt Europa ook nog aan de beurt. De fans boffen maar weer.

1. Crimson Bow And Arrow
2. Wings Of Freedom
3. If Inside These Walls Was A House