Madball - For The Cause
Madball - For The Cause
Wie Freddy en consorten niet kent, mag eerst een rondje in zijn ondergoed door de wijk rennen. Ook als je de muziek niets vindt, kan het niet anders zijn dat je deze hardcoreband uit New York weleens ergens aan het werk hebt gezien. Madball draait al sinds 1988 mee in het circuit en mag zich met recht een belangrijke spil in de hardcorescene noemen. Met For The Cause brengen deze diehards alweer het negende studioalbum uit. Tim Armstrong van Rancid is verantwoordelijk voor de productie en door het vertrek van Brian Daniels neemt stand-in Matt Henderson het gitaarwerk voor zijn rekening.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; de dertien nieuwe nummers brengen niets nieuws aan de horizon. Wie Madball kent, weet dat die verwachting ook niet meer realistisch zou zijn. Met Smile Now Pay Later trakteert Madball ons meteen weer met heerlijke, dansbare hardcore die zelfs Sick Of It All-achtig aandoet. Tijdens de intro van Rev Up horen we gastmuzikant Ice-T, die ook later aan het lekkere uptempo nummer Evil Ways zijn steentje bijdraagt. Toch maar goed dat Ice-T tijdens de opnamen onverwacht binnenkwam en in overleg een nummertje meedeed. Old Fashioned, Lone Wolf en afsluiter Confession zijn voorbeelden van nummers waarin de stijl van Madball weer uit duizenden is te herkennen. Rauwe hardcore-riffs, opzwepend drumwerk en de slappende bassnaren van Jorge Guerra maken het weer dat de nummers erin gaan als koek.

Tekstueel voorzien de Amerikanen ons met For The Cause weer van de nodige straatwijsheid en zodoende blijft Madball een boodschap brengen in zijn hardcore. Titelnummer For The Cause en For You zijn daar sterke voorbeelden van. For You is overigens het enige nummer op dit album waarin een lager tempo is gehanteerd. Met Es Tu Vida krijgen we traditiegetrouw een nummer in het Spaans te horen en in The Fog doet Tim Armstrong zelf ook een duit in het zakje. Met deze meezinger vallen alle puzzelstukjes weer in elkaar en voldoet het negende studioalbum aan de verwachting.

Madball heeft met For The Cause weer een degelijk album toegevoegd aan de discografie. Alle ingrediënten blijven weliswaar hetzelfde, maar ze zijn net weer wat frisser ingepakt. Het blijft bewonderenswaardig dat de Amerikanen zo hard aan de weg blijven timmeren en van geen ophouden weten. Er liggen weer vierendertig minuten New York-hardcore klaar en schroom niet om die tot je te nemen.

1. Smile Now Pay Later
2. Rev Up
3. Freight Train