Echt verwend zijn we de laatste jaren niet als het gaat om nieuwe aanwas van interessante occulte rockbands. Spiral Skies moet daar verandering in gaan brengen. Althans, als ik de infosheet van Blues For A Dying Planet moet geloven. Hoewel dit debuutalbum bij vlagen zijn momenten heeft, biedt Spiral Skies nog te weinig om echt enthousiast van te worden.
Laat ik vooropstellen dat Frida Eurenius een uitstekende frontvrouw is met een prachtige stem. Ze zingt gedreven, loepzuiver en zoekt mooie melodielijnen op. Door de speelse manier waarop ze bijvoorbeeld het nummer Shattered Hopes inzingt, krijg je automatisch een glimlach op je gezicht. Nee, aan Frida ligt het zeker niet. Wat Spiral Skies simpelweg mist, is een eigen smoel. Dat de Zweden degelijke nummers kunnen schrijven, merken we met Dark Side Of The Cross, The Wizards Ball en Danse Macabre, maar de band vergeet er een broodnodige eigen draai aan te geven.
Hoe lekker de nummers ook wegluisteren, je houdt het idee dat je naar een mindere versie van Blood Ceremony of Purson aan het luisteren bent. De enige manier waarop Spiral Skies zich probeert te onderscheiden, is door er sporadisch (bijvoorbeeld in de opener Awakening) een heavymetaltwist aan mee te geven, maar het blijft allemaal te vrijblijvend. De tweede helft van de plaat is beduidend minder memorabel en je veert (als luisteraar) pas weer op bij het horen van het naar Blue yster Cult ruikende gitaarloopje van afsluter The Prisoner. Maar ook deze track ontbreekt het uiteindelijk aan iets echt gedenkwaardigs.
Met vier sterke en vijf beduidend mindere tracks is Blues For A Dying Planet geen must-listenplaat. Er is hoorbaar wel talent, maar Spiral Skies kan dat vooralsnog niet vertalen naar een stabiele plaat. De Zweden moeten zoeken naar een eigen geluid, want vooralsnog klinken ze als een light-versie van Blood Ceremony of Jess And The Ancient Ones.
Tracklist:1. Black Hole Waltz
2. Awakening
3. Dark Side Of The Cross
4. The Wizards Ball
5. Danse Macabre
6. Labyrinth Of The Mind
7. Shattered Hopes
8. Left Is Right And Right Is Left Behind
9. The Prisoner