Borealis - The Offering
Label: AFM Records

Borealis - The Offering

De relatief jonge, Canadese band Borealis is uiterst productief sinds het debuut uit 2008. The Offering is de vierde langspeler van het vijftal, wanneer je de heropnames van het debuut en tweede album buiten beschouwing laat. De afgelopen jaren is de groep vaak het jongere broertje van Evergrey genoemd. Borealis is na het uitkomen van Purgatory (2015) zelfs op tour door Noord-Amerika geweest met deze Zweedse formatie.

De heren van Borealis doen weinig om van deze vergelijking af te komen en proberen met elke plaat de ingeslagen weg te verfijnen. Hier en daar zijn er progressieve en power metal-elementen te ontdekken in de muziek, maar het is vooral het moderne, melodische geluid dat de dienst uitmaakt. Naast Evergrey schieten dan ook namen als Pyramaze, Symphony X en Kamelot te binnen.

The Offering is een conceptplaat over een sekte. Het verhaal daarachter is ontsproten aan de fantasie van zanger en gitarist Matt Marinelli en zijn fascinatie voor horrorfilms. Het is een enigszins duister verhaal, maar qua muziek ligt deze plaat in grote lijnen in het verlengde van eerder werk en is er van het concept bar weinig te merken. Het helpt daarbij niet dat Marinelli's teksten regelmatig onverstaanbaar zijn.

Zingen doet hij vol overgave, maar meer diversiteit zou geen kwaad hebben gekund. De krachtige, ruige vocalen tijdens Sign Of No Return, dat meteen een van de hoogtepunten vormt, zijn bijzonder aangenaam en aansprekend, maar wanneer hij dat nummer na nummer vol blijft houden, bekruipt het gevoel van een muzikale eenheidsworst. Tijdens de openingstrack The Fire Between Us en de ballades The Devil’s Hand en Scarlet Angel blijkt Marinelli ook met rustigere en intiemere zang goed uit de voeten te kunnen.

Wat betreft instrumentatie is het grotendeels hetzelfde verhaal. Het musiceren is zeer kundig en het zijn met name de stevige drumpartijen die de show stelen. De gitaar- en toetspartijen zijn vooral sfeerbepalend en hebben vaker een ondersteunende rol in het geluid. Het draait bij Borealis om het totaalplaatje van de band, waarbij er minder nadruk is op soleren, maar de muzikanten samen een emotioneel beladen muur van geluid produceren. Dat lukt bijzonder goed tijdens Sign No Return, maar ook de afsluiter The Ghosts Of Innocence van bijna negen minuten is een mooi voorbeeld.

Het hoge niveau van spelen wordt de volledige plaat vastgehouden en hoewel er een aantal ballads en rustigere nummers op The Offering te vinden zijn, ligt constant het risico op inwisselbaarheid van nummers op de loer. Het is dezelfde val waar de groep op eerdere platen ook in is gelopen en waardoor de aandacht tijdens het luisteren naar deze plaat regelmatig verslapt. Daarnaast wordt er nog veelvuldig naar fade-outs gegrepen om een nummer af te sluiten. The Offering is een aangename plaat waar dus wel het een en ander op aan te merken blijft.

1. The Fire Between Us
2. Sign Of No Return
3. The Offering