Het belangrijkste euvel van Ghost Flowers is het volstrekte gebrek aan originaliteit. Het is een beetje In Flames (het moderne werk), wat Killswitch Engage en een flinke dosis As I Lay Dying, maar beduidend minder qua uitvoering. De muziek heeft dus een hoog dertien-in-een-dozijn-karakter. Standaard drumritmes, makkelijk in het gehoor liggende riffs, een zanger die zowel screamt als clean zingt (en in beide niet uitblinkt): het is allemaal al vele malen eerder gedaan. Nu is dat nog niet zon probleem als de band het goedmaakt door een uitstekende uitvoering en bezielde nummers, maar ook dat blijkt op Ghost Flowers niet het geval te zijn. Hoewel het gitaarwerk nog wel ok is, gaat vooral de wat brallerige, semi-cleane zang van Dominik Stadler al snel storen.
Tijdens de eerste nummers klinkt Vinegar Hill nog redelijk fris. Zo klinkt de openingstrack The Fortress Above The Sun muzikaal gezien nog wel lekker, met zijn catchy riffs en sprankelende synthpartijen. Ook Last Piece Of Me is dankzij een pakkend refrein best te pruimen. Al snel valt echter op dat de band in ieder nummer hetzelfde trucje herhaalt. Daarnaast ligt de nadruk te veel op standaard, logge core-riffs (Sinner To Be Saint, het titelnummer) en te weinig spetterende melodien, zoals met name de Zweedse melodeathbands die laten horen. Dat in Epiphany ook nog eens een gastzangeres de boel komt verzieken met ronduit valse vocalen, helpt natuurlijk ook niet mee.
Zo biedt Ghost Flowers uiteindelijk weinig hoogtepunten. Het is een typische plaat uit de grijze middenmoot, die je alweer bent vergeten voordat je het einde van het album hebt gehaald. Nee, deze release zal aan weinigen besteed zijn. Alleen onverbeterlijke liefhebbers van moderne metalcore kunnen er waarschijnlijk wat mee, maar zelfs die zullen moeten erkennen dat het niveau van Vinegar Hill niet bepaald baanbrekend is.
Tracklist:
1. The Fortress Above The Sun
2. Last Piece Of Me
3. Sinner To Be Saint
4. Ghost Flowers
5. Void
6. Here With You
7. Epiphany
8. The Shift Of Reasons
9. The Pale Conjurer
10. In Carving Memory