Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Amenra - Mass VI
Jaar van release: 2017
Label: Neurot Recordings
Amenra - Mass VI
Sommige bands brengen ieder jaar wel meerdere full-lengths uit. Met de huidige opnametechnieken kan iedere ‘doe-het-zelver’ wel aan de slag, maar het gevolg is wel dat de markt al snel verzadigd raakt. Er zijn ook groepen die het anders aanpakken. Zo weet iedere sludge/post-hardcoreliefhebber dat nieuw materiaal van het Belgische Amenra bijzonder is. Liefst vijf jaar hebben we moeten wachten op de nieuwe full-length Mass VI. Dat maakt het nieuwe album waarschijnlijk tot een van de meest geanticipeerde platen van 2017 voor Roadburn-minnend publiek. Wat in het jaar ervoor voor de laatste telg van Neurosis gold, geldt in 2017 dus voor de nieuwe plaat van Amenra.

Iedereen die Amenra wel eens live heeft gezien, zal beamen dat de ware kracht van de band wordt ontketend op het podium. Vergezeld van duistere, stemmige videobeelden is een optreden van Amenra het muzikale equivalent van een vulkaaneruptie die zich in alle pracht en praal aan de luisteraar openbaart. Qua instrumentatie is de muziek kolossaal, machtig, majestueus en niet te stoppen: de kracht van de natuur die de luisteraar tegelijkertijd murw beukt en boven het alledaagse verheft. Daaroverheen zorgt de intense podiumprestatie van frontman Colin H. Van Eeckhout, die met zijn getormenteerde, hoge screams de ritualistische, loodzware muziek en overdonderende beelden kracht bijzet, voor een extra lading.

Mass VI benadert de intensiteit van de live-optredens akelig dicht. Dat komt in eerste instantie door de geweldige, volle productie, die vooral door een goede hoofdtelefoon tot zijn recht komt. Het bas- en gitaargeluid zijn vol en machtig, maar ondanks de verstikkende kracht van de muziek is er genoeg ademruimte, vooral tijdens de akoestische momenten. Mass VI lijkt wel het meest persoonlijke en in zekere zin het meest intieme album van Amenra tot nu toe te zijn. Niet alleen door de kwetsbaarheid die uit de cleane zang spreekt, maar ook door de voorgedragen passages uit gedichten (de teksten zijn in het Engels, Nederlands en Frans), die als intermezzo’s zijn opgenomen.

De rustige momenten zijn op dit album beter dan ooit uitgewerkt: er is meer ruimte voor cleane zang - die ook ontzettend sterk is – en de ambient en het akoestische gitaarwerk zijn uitstekend in de rest van de muziek geïntegreerd. Daardoor komen de harde riffs en stuwende sludge-ritmes nóg oorverdovender uit de speakers knallen. Een goed voorbeeld is opener Children Of The Eye, dat begint met stemmig akoestisch getokkel en traag opbouwende, omineuze ambient, totdat na twee minuten een oorverdovende oerriff zijn intrede doet. De getergde screams van Van Eeckhout gaan door merg en been, terwijl iedere drumaanslag een klap met een moker is.

Ook Plus Près De Toi (Closer To You) hakt er vanaf de allereerste tel genadeloos in. De wereld gaat in slow motion naar de verdoemenis en het is prachtig. Een akoestisch middenstuk volgt, met daarin wederom erg indrukwekkende, cleane zang, om vervolgens weer in glorieuze luidruchtigheid voort te ploegen met intense sludge-riffs. Ieder nummer op Mass VI is een voltreffer, maar aparte vermelding verdient het schitterende A Solitary Rain, dankzij de prachtige gitaarmelodie in combinatie met de gevoelige cleane zang van Van Eeckhout. Het is misschien wel het mooiste nummer uit het gehele oeuvre van de band.

Mass VI is opgenomen in een studio in de Ardennen, waar de band zelfs ingesneeuwd raakte door de hevige sneeuwval. Het is moeilijk te zeggen of het bewust is of niet, maar dat gevoel van onontkoombaarheid en claustrofobie is nadrukkelijk aanwezig op het album. De sfeer wordt verder benadrukt door de prachtige foto van fotograaf Stephan Vanfleteren die de hoes siert. De foto is een onderdeel van een reeks portretten van dode dieren. Zo is Mass VI in alle opzichten een machtige release geworden. De plaat duurt weliswaar slechts veertig minuten, maar dan lig je ook al uitgestrekt in de touwen, smekend om meer.

Tracklist:
1. Children Of The Eye
2. Edelkroone
3. Plus Près De Toi (Closer To You)
4. Spijt
5. A Solitary Reign
6. Diaken

Score: 87 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 29 januari 2018

Meer Amenra:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.