Op deze plaat laat het kwintet aanvankelijk een positieve indruk achter, maar kan het niet over de hele speeltijd overtuigen. Het gitaarwerk is geluidsbepalend en de ritmesectie is vooral functioneel. Aan de solos, die in elk nummer voorbij komen, valt op dat ze vooral melodieus zijn. Hierin duikt soms de naam van Kirk Hammett op, bijvoorbeeld in opener Seven Demons. De naam van Hammett komt terug in de riffs. De groovy thrash die droog en clean is geproduceerd, heeft namelijk raakvlakken met Metallica, Exodus, Testament, Lamb Of God en Pantera.
Immortalize en Message In A Molotov zijn voorbeelden van een goede uitwerking van de kruisbestuiving van groove en thrash. Ook het groovy War Planet bevat goede riffs en hierin komen de rauwe screams van Matthias goed tot hun recht. Een andere topper is Message In A Molotov, n van de weinige tracks die het tempo echt omhoog gooit, maar ook aan de afwisseling denkt.
Na de eerste drie nummers komen er minder bijzondere of beklijvende ideen voorbij. Daardoor gaan sommige nummers ongemerkt voorbij. Kingdom Of Betrayal is echter n van de sterkste tracks met zijn wisseling van tokkelpassages en heavy secties met harmonieuze leads. Hierin zijn voor het eerst de cleane vocalen te horen. Ze komen in twee andere nummers terug. Dat is goed voor de afwisseling, maar de screams la Phil Anselmo en Kirk Windstein (Crowbar) klinken overtuigender.
Silius vindt het wiel niet opnieuw uit op Hell Awakening, maar laat horen zeer behoorlijke songs te schrijven, met Immortalize, War Planet, Kingdom Of Betrayal en Message In A Molotov als uitschieters. De Oostrijkers hebben er ook wat minder boeiende nummers tussen staan, maar mogen beslist trots zijn op dit debuut dat de jaren tachtig en negentig laat herleven.
Tracklist:
1. Seven Demons
2. Immortalize
3. War Planet
4. Invictus
5. Anger Management
6. Kingdom Of Betrayal
7. Sick And Tired
8. Message In A Molotov
9. Tool Of Destruction
10. Joy And Pain
11. Evol Monument