• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Metalite - Heroes In Time
Label: Inner Wound Recordings
Metalite - Heroes In Time
Terwijl gitarist Edwin Premberg geniet van een cruise samen met zijn vrouw, zien ze op het podium zangeres Emma Bensing optreden. Edwin is dusdanig onder de indruk dat hij haar nadien vraagt om samen te werken onder de naam Metalite, een combinatie van metal en elite. Elite refereert in dit geval aan een term uit de wereld van online gaming. Robert Örnesved, met we hij vijftien jaar geleden al samenspeelde, sluit aan en even later komen drumster Lea Larsson en bassist Robert Majd aan boord.

Het kwintet uit Stockholm is actief sinds 2015 en Heroes In Time is het debuut. Het vijftal maakt moderne power metal met een hoog elektronica- en popgehalte. Denk aan Dynazty, The Unguided, Sonata Arctica, Battle Beast, And Then She Came en vooral Amaranthe (maar dan zonder mannelijke vocalen). Zo heeft het titelnummer een Drop Dead Cynical-vibe en doen elders de melodieën denken aan bijvoorbeeld Cascade, Cindy Lauper op dubbele snelheid (Time After Time), Snap! (Eternity) en andere eurodance-acts. Het tempo ligt namelijk hoog en het energieniveau is dan ook constant aanwezig.

Emma Bensing heeft een zeer aangename, heldere popstem die goed aansluit bij de lichte muziek. Op veel momenten is gekozen voor meerdere lagen vocalen, zoals in Purpose Of Life, waarin ze laat horen zowel in de lagere als de hogere regionen goed uit de voeten te kunnen. De teksten zijn echter wat aan de kaas-achtige kant. Haar zang alsmede de muziek zijn voorzien van een gladde productie van Jacob Hansen die bij de muziek past.

Het op YouTube veel bekeken Afterlife is een uitstekende opener en de plaat vervolgt aangenaam met Purpose Of Life en Nightmare, dat een solo bevat van Jake Svensson (Wigelius). Hij behoort niet tot de vaste line-up, maar heeft wel met een drietal solo’s bijgedragen aan het eindresultaat. De andere gastmuzikant is Fraser Edwards van Ascension, die in vijf nummers te horen is. Hun bijdragen zijn functioneel, al is het zeer vaardige soleerwerk van Fraser in The Light Of Orion vermeldenswaardig, een nummer dat wat meer een eigen gezicht laat zien. Dat doet ook In The Middle Of The Night, dat wat wegheeft van Listen To Your Heart van Roxette.

Het nadeel van dit soort muziek is dat deze de neiging heeft snel hetzelfde te gaan klinken na een aantal nummers, het effect dat je ook tegenkomt bij het debuut van Amaranthe. Zo lijken de zanglijnen in The Great Force Within Us veel op die van Afterlife. Metalite probeert herhaling van zetten tegen te gaan door variaties in tempo en het drum- en riffwerk toe te passen, zoals het complexe drumpatroon in The Hunter en The Light Of Orion. Dat werkt, al verandert er niet veel aan de structuur ten opzichte van andere nummers en de zanglijnen komen veelal op hetzelfde neer. Zolang de melodieën aanstekelijk zijn, zoals in het titelnummer, is dat niet erg en dat is gelukkig in de meerderheid van de songs het geval. Met name in de tweede helft is er meer variatie.

Het is de vraag of je de repetitieve factor storend vindt of niet. Vind je van wel, dan is dit geen plaat voor jou. Kun je geen genoeg krijgen van de adrenalectrica, dan heb je met Heroes In Time een prettige, opbeurende release in handen. Metalite kan nog niet tippen aan Amaranthe, maar geeft een flitsend en verzorgd visitekaartje af. Het kwintet doet er verstandig aan te proberen een eigen identiteit te creëren met meer variatie in de zanglijnen en structuur van de tracks. Als Metalite daarin slaagt, zet het zichzelf definitief op de kaart.

1. Afterlife
2. Purpose Of Life
3. Nightmare