Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Review

Moonspell - 1755
Jaar van release: 2017
Label: Napalm Records
Moonspell - 1755
Recentelijk leidde een markies een selecte groep Moonspell-fans rond door Lissabon om ze te vertellen over de historie van de stad. De dertien uitverkorenen woonden als onderdeel daarvan een lezing van wetenschappers bij over onder andere de aardbeving van 1755, die tweederde van de Portugese hoofdstad verwoestte en tussen de vijftigduizend en honderdduizend mensen het leven kostte. De ramp is de inspiratiebron voor het concept van de veertiende full-length van de Zuid-Europeanen.

Zo veel impact de historische gebeurtenis heeft, zo veel impact heeft de nieuwe plaat aanvankelijk ook. Moonspell pakt het heel anders aan dan op voorganger Extinct. Zo gebruikt Fernando Ribeiro nauwelijks zijn cleane stem en zingt hij de teksten in zijn eigen taal. Portugees dus, en dat past prima binnen het concept. Vanwege het veelvuldige gebruik van de extreme vocalen is de muziek ook agressiever.

Behalve steviger zijn de songs bombastischer, dankzij de toevoeging van klassieke instrumenten en een koor. Dat begint direct al met het pompeuze intro Em Nome Do Medo (een bewerking van de originele track die op Alpha Noir staat), waarin vooral de fantastische orkestraties van John Phipps opvallen. Deze dragen over de hele lengte van het album bij aan de sfeer die aangrijpende epiek en tragiek ademt. En ook al zijn de teksten in het Portugees, je krijgt de Engelse vertaling erbij. De titels van de songs zijn dusdanig gekozen dat als je de Portugese taal niet machtig bent, je je toch een goed beeld kunt vormen in welke fase van het verhaal je je bevindt.

Extinct is vooral een album dat veel catchy nummers bevat en 1755 is juist één dat veel meer uitdaging voor de luisteraar bevat. De riffs zijn complexer, veelzijdiger en prominenter aanwezig. En over complex gesproken, het titelnummer is een progressieve track met geavanceerde maatsoorten. Het levert een heel rijk nummer op, waarin de percussie en orkestraties fraai zijn geïntegreerd. Producer Tue Madsen laat het geheel clean, sfeervol en krachtig klinken.

De andere tracks zijn traditioneler, maar ook daarin gebeurt er veel. In Tremor Dei, Evento en het grootse Desastre bevatten Opethiaans gitaarwerk. Laatstgenoemde is al een sterke track en de bijdrage van het koor brengt dit hoogtepunt op een nog hoger niveau. Vanwege de bijdrage van de meervoudige klassieke zang komt ook de naam van Epica wel eens in gedachten op, zoals in Abanão. De eerste helft bevat dusdanig sterke nummers, dat de middensectie wat minder indruk maakt. De Os Paralamas Do Sucesso-cover Lanterna Dos Afogados is echter een sfeervolle afsluiter.

Hoewel 1755 voor uiteenlopende meningen zal zorgen onder de fans vanwege de agressieve, extreme vocalen en de gewijzigde koers, toont de release een gepassioneerde band die meer dan vijfentwintig jaar na oprichting geïnspireerd en verfrissend voor de dag komt. De keuze om in de eigen taal te zingen, pakt goed uit en draagt bij aan de gedrevenheid die van de performance afstraalt. Het is een plaat die muzikaal veel inhoud heeft en dat zorgt ervoor dat deze ook na meerdere luisterbeurten geen moment verveelt. Prima om in zijn geheel te draaien. 1755 is een voorbeeld van hoeveel inspiratie een bepaalde gebeurtenis kan opleveren. Inspiratie die in dit geval is omgezet in een ambitieus conceptalbum. Sterke zet van Moonspell!

Tracklist:
1. Em Nome Do Medo
2. 1755
3. In Tremor Dei
4. Desastre
5. Abanão
6. Evento
7. 1 De Novembro
8. Ruínas
9. Todos Os Santos
10. Lanterna Dos Afogados (Os Paralamas Do Sucesso-cover)

Score: 85 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 2 november 2017

Meer Moonspell:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.