Running Wild - Branded And Exiled (re-release)
Label: Noise BMG
Het Duitse platenlabel Noise Records geniet in metalen kringen een legendarische status. De maatschappij staat immers bekend als ontdekker van succesvolle acts als Helloween, Kreator en Voivod. En natuurlijk Running Wild, het piratenschip van de Duitse heavy metal. Onder de naam Noise BMG is onlangs een doorstart gemaakt. De huidige club werkt momenteel hard om het omvangrijke archief weer fatsoenlijk en opgefrist op cd en lp de markt op te krijgen. Mooi gebaar, want veel van die oude albums zijn al jaren niet meer fatsoenlijk te krijgen.

Daaronder valt dus eveneens een groot deel van de Running Wild-discografie. De albums tot en met Masquerade hebben alle een grondige lik verf gekregen en zijn met extra nummers en in sommige gevallen bonuscd's opnieuw uitgebracht. Branded And Exiled is de laatste plaat die de band voor het grote piratenavontuur op de wereld losliet. Hierop heersen Satan en zijn gevallen engelen in plaats van de Long John Silvers en Barbossa's van deze wereld. Net als op het debuut krijgt de luisteraar pretentieloze metal voor de kiezen, waarin rauwe speed metal de boventoon voert. De openingsriff van Gods Of Iron is daarvan het meest sprekende voorbeeld. Vrij simpel in structuur, maar de drive is tot de dag van vandaag genietbaar.

Over de gehele linie is Branded And Exiled niet zo gaaf als het debuut. De songs leggen het op een paar haren na af tegenover de nummers van Gates To Purgatory. Toch zijn er ook verbeteringen. De mooi ronde en melodieuze gitaarsolo's zijn bijvoorbeeld stukken beter uitgevoerd en het spel is net wat strakker dan voorheen. Wat wel wat opvalt is dat de gitaarspelende zanger en bandchef Rock'n'Rolf Kasparek wat minder gevarieerd zingt. Een grootse zanger is hij nooit geweest, maar hier klinkt hij soms wel erg eentonig. Ondanks dat blijven tracks als Realm Of Shades en het duistere Mordor heerlijk om zo nu en dan op te zetten.

Ten opzichte van eerdere uitgaven van deze plaat is het geluid niet al te veel veranderd. De basgitaar klinkt wat prominenter en alles lijkt iets voller de speakers uit te knallen. Maar met de oorspronkelijke productie was wat mij betreft niet veel mis en dat geldt ook voor deze nieuwe uitgave. Voor grote verschillen in geluid hoef je deze cd of lp dan ook niet aan te schaffen. De bonustracks zijn dan wel weer leuk. Net als op Gates To Purgatory staan er wat heropnames op de cd, waarvan er drie afkomstig zijn van de compilatie The First Years Of Piracy uit begin jaren negentig. Leuk om eens te horen, als je die cd niet bezit. De laatste twee bonussongs zijn heropnames uit 2003 van Branded And Exiled en Mordor. Niet verkeerd, maar door de computerdrums en nogal dichtgesmeerde sound minder duister en organisch dan de originele nummers.

Vooral in Nederland doen metalliefhebbers en muziekjournalisten wel eens lacherig over Running Wild. Dat mag, maar los van het imago heeft de groep over het algemeen altijd goed plaatwerk afgeleverd. Branded And Exiled vormt daarop geen uitzondering en wie deze schijf niet in huis heeft, doet er goed aan nu toe te slaan. Veel puurder wordt heavy metal niet.

1. Branded And Exiled
2. Gods Of Iron
3. Realm Of Shades