• Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Windswept - The Great Cold Steppe
Label: Season Of Mist
Windswept - The Great Cold Steppe
The Great Cold Steppe is niet zomaar het debuutalbum van een willekeurig Oekraïens bandje. De drie bandleden spelen namelijk allemaal in Drudkh, een band die zich het afgelopen decennium heeft ontpopt tot een van de absolute vaandeldragers van de atmosferische black metal. Gitarist/bassist Roman Sayenko besloot dat hij in Drudkh niet al zijn ideeën kwijt kon en schakelde zijn bandmaten Krechet (bas) en Vlad (drums) in. De geboorte van Windswept is een feit. Sayenko neemt zelf de gitaren en vocalen voor zijn rekening. The Great Cold Steppe verschijnt via Season Of Mist Underground Activists.

Terwijl een eerder nevenproject als Old Silver Key een duidelijke stilistische divergentie laat horen ten aanzien van Drudkh, ligt de muziek van Windswept redelijk in het verlengde van de epische, atmosferische black metal van de grootmeesters. Het belangrijkste verschil is dat The Great Cold Steppe primitiever en grimmiger klinkt. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de keuze om het album zonder enige rehearsals, in drie dagen tijd, te schrijven en op te nemen. De intentie hierachter is om het album de uitstraling van een live-optreden mee te geven en daarin zijn de heren bijzonder goed geslaagd.

The Great Cold Steppe begint passend met samples van een ijskoude sneeuwstorm die over de toendra raast. De lo-fi esthetiek van de nummers herinnert aan de tot op het bot verkilde sound van groepen als Old Wainds en Branikald, maar ondanks de minimalistische stijl klinkt Windswept ook bijzonder meeslepend dankzij de epische riffs en het machtige drumwerk. Daardoor doen nummers als Shining, So Sleeps Infinite Ancient Steppe en Blinding And Bottomless Abyss Is Howling ook denken aan het werk van Walknut (wie herinnert zich het geweldige, enige album Graveforests And Their Shadows nog?).

Het is enorm knap hoeveel sfeer de band weet mee te geven aan de muziek. Hoewel het album in recordtijd tot stand is gekomen, zitten de nummers stuk voor stuk geweldig in elkaar. The Great Cold Steppe duurt weliswaar slechts vierendertig minuten, maar heeft in die tijd de luisteraar al volledig ingepakt met zijn voortdurende bombardement van messcherpe, grimmige riffs en furieuze drumwerk. Het mag dan zomer zijn, maar wie dit debuut van Windswept door zijn speakers laat knallen, kan maar beter zijn winterjas uit de kast trekken en na afloop de condens van de boxen vegen. Wrevelige, ijskoude black metal met riffs die tot op het bot snijden: The Great Cold Steppe is een exercitie in pure grimmigheid.

1. Black Horizon Is The Gates Of A Blizzard
2. Shining, So Sleeps Infinite Ancient Steppe
3. The Stars Are Cold And Indifferent, Sow Their Gleaming Ashes