• Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

• David Wayne (Metal Church) - 2005

Mare Cognitum - Luminiferous Aether
Label: I, Voidhanger Records
Mare Cognitum - Luminiferous Aether
Het Italiaanse label I, Voidhanger Records mag dan relatief klein en obscuur zijn, de liefhebbers van underground black metal weten dat het label meestal garant staat voor kwaliteit. Vooral voor de fans van ambient black metal is het hier goed toeven. Niet voor niets hebben bands als Midnight Odyssey en Spectral Lore er onderdak gevonden. Het Amerikaanse Mare Cognitum valt in dezelfde categorie. Luminiferous Aether is de vierde full-length die de in California woonachtige Jacob Buczarski onder deze naam uitbrengt. De plaat verscheen al vorig jaar, maar heeft het niet tot de Metalfan.nl-burelen geschopt.

Luminiferous Aether is echter té goed om te negeren. Mare Cognitum presenteert op dit album een verfijnde dosis Darkspace-achtige ambient black metal, maar dan met een scheut Germiaanse lichtvoetigheid. Minder extreem qua kosmisch nihilisme, zogezegd. Het negen minuten durende openingsnummer Heliacal Rising valt direct in positieve zin op door de sereniteit van de opbouw. De track ontvouwt zich heel langzaam en valt op door zijn kalmte en door het verrassend melodieuze gitaarwerk.

Het contrast met het felle, blackgaze-achtige The First Point Of Aries (dat nog het meest klinkt als een mengeling van Violet Cold en Blut Aus Nord) is groot, hoewel ook door de ruizige distortion en felle screams van dat nummer warmbloedige ambientklanken doorsijpelen. Het krachtigste nummer is het furieuze Occultated Temporal Dimensions, dat door zijn woeste riffs wat aan Emperor doet denken. Een aanvullend pluspunt van Luminiferous Aether is de fantastische productie. De sound is warm en gelaagd, waardoor zowel de gruizige riffs als de aanvullende ambientklanken goed naar voren komen.

Deze plaat komt dan ook het best tot zijn recht met een goede hoofdtelefoon. Dan wordt de luisteraar als het ware omarmd door een spervuur aan riffs in combinatie met een voortdurend aanwezige ondertoon aan dromerige ambient. Mare Cognitum is een absolute aanrader voor liefhebbers van bovengenoemde bands. Met Luminiferous Aether weet Buczarski de luisteraar vijftig minuten onder te dompelen in bewustzijnsverruimende kosmische black metal van hoog niveau.

1. Heliacal Rising
2. The First Point Of Aries
3. Constellation Hipparchia