Hadden jullie toen jullie in 2003 begonnen met Lyriel een globaal idee van welke muzikale richting jullie opwilden?
Het globale concept zat er eigenlijk al wel vanaf het begin in, maar we wilden ons niet vastleggen op een bepaalde stijl of richting. Alle bandleden hadden al ervaring in verschillende soorten muziek en dus is de Lyriel-stijl gelijdelijk aan zo gegroeid. We zijn altijd genteresseerd in het zoeken naar nieuwe geluiden en stijlen.
Jullie bandsamenstelling van een septet is ook vrij uniek, waren jullie altijd al met zijn zevenen?
We hebben wat wisselingen van de wacht gehad, maar zijn altijd met zijn zevenen geweest.
Sinds jullie debuut in 2004 zijn jullie vrij vaak van label gewisseld, hoe kwam dat zo?
Het is echt heel moeilijk om een label te vinden. Eentje bij wie je het gevoel hebt, dat er echt goed voor je gezorgd wordt. Dat is waarom we al besloten hebben al twee keer te veranderen. Via onze manager zijn we gelukkig bij AFM terecht gekomen.
Is dat ook de reden dat jullie vorige plaat Paranoid Circus in korte tijd opnieuw is uitgebracht bij AFM?
De promotie en distributie van Paranoid Circus was niet zo geweldig bij ons vorige label, dus wilde AFM het wel opnieuw uitbrengen en marketen. Ook het artwork is veranderd, want AFM was niet onder de indruk van het oude artwork.
Het geluid van Leverage is heel anders dan op voorgaande albums. Veel harder en meer gericht op metal.
We hadden voor dit album echt de tijd om ons te focussen op songs die lekker strak in het gehoor liggen. Op de een of andere manier zijn de middeleeuwse invloeden wat op de achtergrond geraakt en de metalinvloeden prominenter geworden op Leverage. De productie moest ook krachtiger klinken, zodat we op Leverage harder klonken dan op al onze voorgaande albums.
Dat experimenteren met verschillende stijlen en producties is altijd een onderdeel geweest van Lyriel, waar komt die drang vandaan?
We willen ons niet in een hokje laten stoppen. We willen onafhankelijk zijn. Daarom experimenteren we graag en proberen we onszelf constant opnieuw uit te vinden.
Wat betekent dit experimenteren voor de manier waarop jullie je songs schrijven, hoe werken jullie ze uit?
Oliver Thierjung schrijft de basis voor een nummer op de pc. Hij begint met een couplet en refrein die dan alleen nog maar bestaan uit een enkele melodie, bas en harmonie. Daarna komt de ritmesectie en begint het arrangeren. Tijdens het arrangeren kijken we heel voorzichtig hoe elk instrument en elke stem klinkt en hoe we daar de beste plaats voor kunnen vinden. Wanneer we daarmee klaar zijn, gaan de nummers naar de band en is het tijd om de studio in te gaan.
Ondanks het hardere geluid van Leverage, is het nog altijd wel herkenbaar als Lyriel. Wat maakt volgens jou jullie muziek zo herkenbaar?
Een mengelmoes van muziek die aanzet tot denken, serieus is, maar ook groots is en doorspekt met melancholie. Aangevuld met impulsieve ritmes, expressieve vocalen en natuurlijk de begeleiding van strijkinstrumenten.
Het mooie duet Wenn die Engel fallen brengen jullie samen met Schandmaul zanger Thomas Lindner. Hoe is dat zo gekomen?
Het nummer is geschreven door een musicus die we goed kennen, en toen we er voor het eerst naar luisterden dachten we direct aan een duet. Onze manager nam contact op met Thomas en was direct enthousiast. We hebben Schandmaul leren kennen tijdens een concert in Keulen.
Aus der Tiefe en Wenn die Engel fallen zijn de enige Duitstalige nummers in jullie oeuvre en ze klinken echt ontzettend goed. Wat is de reden voor deze switch van Duits naar Engels, en gaan jullie in de toekomst vaker in het Duits zingen.
Oliver heeft vaak al een idee in welke taal de tekst gezongen gaat worden en in het geval van Aus der Tiefe was dat in het Duits. Wenn die Engel fallen is door iemand anders geschreven met Duitse teksten die we gelukkig erg mooi vonden.
Ik denk echter niet dat we in de toekomst veel in het Duits zullen doen. Ik vind het persoonlijk heerlijk om in het Engels te zingen. Linda schrijft de teksten ook liever in het Engels dan in het Duits, want Engels heeft zo zijn eigen manier om woorden tot songteksten te transformeren.
Jullie treden meestal op in Duitsland. Gaan jullie voor dit album touren en wellicht ook naar het buitenland?
We hebben al een aantal shows gepland staan, slechts persoonlijke op het moment, maar we zijn ook bezig met het regelen van een tour waarbij we ontzettend graag naar het buitenland zouden willen gaan!