Jullie nieuwe album Nine Paths is sinds een maand verkrijgbaar - hoe zijn de reacties tot dusverre?
De reacties zijn erg goed! Onze fans zijn laaiend enthousiast, we krijgen hele mooie recensies en we merken dat steeds meer mensen over de hele wereld naar onze muziek gaan luisteren. In Nederland is de erkenning er ook, we zijn bijvoorbeeld op nummer n binnengekomen in de Wereldse Tien van Progwereld en in verschillende andere bladen hebben we speciale vermeldingen gekregen. We zijn heel tevreden dus, al zien we zelf alweer mogelijke verbeteringen voor een volgend album.
Met name The Balance, Wakerun en Angel's Call lijken een hecht drieluik te vormen. Zit er een verhaal achter Nine Paths, is er een overkoepelend concept?
Nee, het zijn aparte songs. We hebben wel voor negen thema's gekozen die terug te vinden zijn in de Tarotkaarten, maar de songs zijn op zichzelf staande nummers. Het overkoepelende concept is de band en dat hoor je waarschijnlijk terug. We proberen vernieuwend te zijn zonder onze eigen sound te verliezen en dat zorgt, als alles goed gaat, voor consistentie in de songs.
Kun je iets vertellen over jullie manier van werken? Komen jullie allemaal met ideen, werken jullie aan de hand van teksten of is er n persoon die de grote lijnen uitzet en vullen de andere bandleden die ideen aan?
We hebben n persoon, Gerben Klazinga, die over het geheel verantwoordelijk is voor de composities, maar op Nine Paths staan twee composities van andere bandleden (Mark Smit en Gijs Koopman). De composities worden aan de band voorgelegd waarna iedereen zijn eigen partij gaat uitwerken. Vervolgens worden de songs door de band gearrangeerd, dit gebeurt vooral in de oefenruimte/studio. De muziek is de basis, de teksten volgen later aan de hand van de zanglijnen in de compositie. Als we tevreden zijn over het geheel, en soms is er dan best veel veranderd ten opzichte van het initile voorstel, kan het nummer opgenomen worden.
Op dit album hebben jullie, volgens de infosheet, gekozen voor een hardere richting.
Ik weet niet of het per se een hardere richting is. We hebben in ieder geval de gitaarpartijen meer ruimte gegeven ten opzichte van bijvoorbeeld de toetsen waardoor het meer de rockkant op gaat en het wellicht harder lijkt. De gitaarsolo's geven de plaat juist meer een prog- of symfo-sfeer mee.
Hebben jullie een bewuste keuze gemaakt voor producent Neil Kernon?
De mix is bewust uit handen gegeven, we wilden kijken of we op dat gebied konden verbeteren ondanks het feit dat we altijd goede kritieken op onze mixen gekregen hebben. Dit is iets wat we samen met het label besproken hebben en zij kwamen dan ook met het voorstel om dit album samen met Neil te maken. We waren hier zeer verheugd over en, nadat we gehoord hadden wat hij aan onze muziek kon toevoegen, zijn we met hem in zee gegaan. Neil is zeer veelzijdig en ik denk dat hij een hele goede mix heeft afgeleverd. Hij leeft zich echt in in wat de band wil en probeer dit terug te laten komen in de mix. Dit lukt hem bijzonder goed, een echte ervaren vakman.
Verrassend en ontzettend mooi is het duet Please Come Home met zangeres Charlotte Wessels van Delain. Kun je iets vertellen over de totstandkoming van deze song en de keuze voor Charlotte?
Dank voor het compliment! We hadden deze ballad en we wilden graag een keer een duet opnemen. Dat was een van de vernieuwende dingen die we wilden uitproberen. De distributie van Delain wordt in Noord Amerika gedaan door ons platenlabel dus de connectie is ook via die weg tot stand gekomen. Daarna zijn we natuurlijk gewoon bij elkaar op de koffie gegaan. Wij hadden al een oogje op Charlotte laten vallen en na de introductie door The Laser's Edge ging het snel. Charlotte was enthousiast en zij is vrij snel de studio in gegaan. Het resultaat was verbluffend en het gaf een hele andere beleving aan een Knight Area-nummer, iets wat we graag wilden bewerkstelligen. Charlotte is een groot talent, erg bevlogen en zeer inspirerend. Het was voor ons een leuke ervaring met een verrassend resultaat.
Wat begon als een project van Gerben Klazinga groeide al snel na het debuut uit tot een solide band, hoe is de bandsamenstelling gegaan?
Mark Smit en Gijs Koopman hadden hun medewerking al verleend aan de eerste solo-cd van Gerben. Mark Vermeule is via Gijs bij de band betrokken, zij hadden ook samengewerkt in een ander project. Ikzelf speelde toentertijd met Gerben in een andere band en hij vroeg mij om bij Knight Area te komen drummen. Deze vijf bandleden spelen al vanaf het eerste begin in de band en dat zorgt er voor dat het solide en hecht klinkt. Het is een groeiproces wat al zeven jaar plaatsvindt en waar we steeds blijven zoeken naar verbeteringen. We hebben intussen ook aardig wat meegemaakt samen, wat natuurlijk bijdraagt aan de eenheid van de band. Zonder dalen geen pieken dus je kan je voorstellen dat er in die zeven jaar wel het een en ander gebeurd is.
Joop Klazinga en Rinie Huigen speelden op de laatste twee albums niet meer mee. Wat was de reden voor het vertrek?
Dat waren persoonlijke redenen. We hebben nog steeds contact met Rinie en Joop en we kunnen met hen terugkijken op een hele mooie beginperiode van de band.
Het live-album Rising Signs From The Shadows hebben jullie in eigen beheer uitgebracht. Waarom niet bij jullie vaste label The Laser's Edge?
Het is een bewuste keuze geweest, overigens wel in samenspraak met The Laser's Edge. Zij kijken iets anders naar live-albums dan wij, en wij wilden dit heel graag uitbrengen. In goed overleg hebben wij dit zelf opgepakt waarbij TLE bijvoorbeeld wel de distributie voor Noord Amerika gedaan heeft.
Jullie worden vaak vergeleken met bands als Arena, IQ en Pendragon, wat vinden jullie van die vergelijking?
We zien dat absoluut als een compliment. Deze bands hebben grote groepen fans en zij zijn de grotere namen in ons genre. Toch proberen wij wel ons eigen geluid en onze eigen stijl te creren zodat we geen kopie van een andere band zijn. Gezien de verschillende muzikale achtergronden van de bandleden lukt dat aardig, het is een mix van stijlen die samen weer een op zichzelf staand geluid creren.
Hebben jullie nog plannen voor een tour ter ondersteuning van jullie nieuwe album?
We hebben zeker plannen en we zijn op dit moment bezig om het album in verschillende landen te gaan promoten. Verder zullen we volgend jaar op verschillende festivals gaan spelen. Het zal geen klassieke tour worden, maar meer optredens verspreid over het hele jaar.