Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Interview

Mennen
Met Joss Mennen
Door Tonnie
Geplaatst in december 2003
Onlangs kwam van de Nederlandse band Mennen het debuutalbum opnieuw uit, geremasterd en met bonus tracks, en begin volgend jaar komt hun vierde studioplaat uit, getiteld Freakazoids. Met bandleider Joss Mennen sprak ik over onder andere de oude albums, de nieuwe plaat, en zijn tijd bij Zinatra.
Hoi Jos. Hoe is het ermee?

Goed. Druk, maar goed.

Druk met het nieuwe album?

Ja, met allerhande dingen. Maar ook met het album.

We gaan eerst een beetje terug in de tijd, want het eerste Mennen album is nu opnieuw uitgebracht. Is er, afgezien van de bonustracks, nog wat aan veranderd?

Het is opnieuw gemasterd. Het klinkt allemaal toch nog iets vetter als tien jaar geleden.

Het album klinkt niet echt gedateerd, wat vaak toch wel het geval is met tien jaar oude platen.

Ja we hebben destijds gewerkt met Wolfgang Stach, die later toch wel furore gemaakt heeft met de Guano Apes. Hij had toch wel een goeie neus voor een goeie gitaarsound, en ik denk dat hij op dat moment zijn tijd vooruit was.

Ben jij ook actief betrokken geweest bij het opnieuw masteren?

Ik heb m'n goedkeuring gegeven, maar ik heb zelf geen technische handelingen verricht. Het is gemasterd door Peter De Wint, en hij heeft er een 2003-plaat van gemaakt eigenlijk. Als je de originele versie vergelijkt met de huidige releases dan merk je toch dat je net iets mist. De producties die tegenwoordig uitkomen worden behoorlijk tegen het plafond gejaagd. Alles wordt behoorlijk hard gemasterd. Tien jaar geleden werd er toch net iets anders tegen aangekeken.

Er staan vier bonustracks op, waaronder een demo van The one ring. Waarom is dat nooit op het album gekomen?

We moesten op dat moment gewoon selecteren, welke wel en welke niet. Dit was een nummer wat destijds afgevallen is, ook in overleg met de maatschappij destijds. Zij hadden ook hun voorkeur voor bepaalde liedjes. Maar we vonden het nummer nu toch de moeite waard om het de liefhebbers niet te onthouden, en we vinden het zelf nog steeds een te gek nummer. We hebben er zelfs over zitten denken om het weer aan de set toe te voegen. we hebben het destijds ook live gespeeld.

Ik heb begrepen dat Mennen meer succes in het buitenland dan in Nederland, en dan vooral in Japan. Klopt dat?

Ja. Japan is een hele grote markt. Als je het op wereldniveau bekijkt is het nummer 2, na de States. Dus als je daar al redelijk verkoopt doe je het voor Nederlandse begrippen al heel aardig. Het succes wat we in Japan gehad hebben heeft in ieder geval steeds mogelijk gemaakt dat we een volgend album konden maken, en dat er een nieuw voorschot verstrekt werd op basis van de verkopen van het album ervoor. Daardoor hebben we steeds vrolijk verder kunnen werken. Maar het zuiden van Europa daar loopt het ook erg goed. Frankrijk, spanje, Portugal. Die kanten. Daar zijn we ook best populair.

Als je op tour gaat ga je in ieder geval daar naartoe dus?

Absoluut.

Na het debuutalbum kwam Back To The Real World. Hoe kijk je in het algemeen terug op die plaat en op die periode?

Dat was een hele leerzame periode. In die tijd hadden we problemen met ons platenlabel in Duitsland. Dat is een vrij ingewikkeld verhaal, maar onze platenbaas was verwikkeld in een conflict met Modern Music, waar wij als band een beetje in gevangen zaten. Maar wij wilden wel verder, en zijn we op eigen houtje aan de plaat begonnen, buiten de maarschappij om. Dat was dus een hele spannende tijd, want toen we de plaat aan het opnemen waren, en erin aan het investeren waren, wisten we nog helemaal niet hoe we dat ding ooit gingen uitbrengen. Ik kan me nog herinneren dat de eigenaar van dat Duitse label me belde, zo van "Hoe is het? Bestaat Mennen uberhaupt nog? Denken jullie nog iets te gaan doen?", waarop ik kon antwoorden met "Je treft het, de plaat is net klaar". Toen werd hij heel boos, en vroeg ons waarom we in godsnaam een plaat gingen opnemen zonder hem erbij te betrekken. Toen hebben we hem er toch maar bij betrokken, en hij heeft door de contacten die hij voor ons met Japan gelegd had tijdens het eerste album gezorgd dat wij daar verder konden, en daar heeft hij dan een percentage voor gekregen. Toen was hij uit de deal eigenlijk.

Dat was dus ook gelijk het laatste album voor dat label?

Ja. We hebben alleen het eerste album bij hem gemaakt, en daar heb ik nu na al die jaren de rechten van teruggekocht.

Daarna volgde Age of fools. Hoe zou je die willen vergelijken met de eerste twee albums?

Je zoekt sowieso bij ieder album dat je maakt naar een nieuwe uitdaging. Muzikaal moet er voor mij een uitdaging zijn om een album te maken. Alle albums die we gemaakt hebben zijn heel verschillend. Zo ook Age Of Fools. Daar wilden we heel songgericht werken, in tegenstelling tot het tweede album waarop we heel riff-gerienteerd werkten. Songs ontstonden uit een basisidee wat een gitaarriff was, terwijl we voor het derde album met een acoustische gitaar liedjes gecomponeerd hebben, en die dan later met heel de band met electrische gitaren uitgewerkt hebben. Dat is voor mij het grote verschil geweest.

Jullie zijn nu bezig met een nieuw album. Hoe ver staat het daar mee?

Het album is eigenlijk klaar, en de release was eigenlijk gepland voor november, maar het zou gemixt worden door Peter De Wint in z'n studio in Antwerpen, maar hij is in september ziek geworden waardoor hij heel veel werk heeft moeten opschuiven, waardoor wij in het gedrang kwamen. We hebben toen geprobeerd de release uit te stellen, maar we kwamen met de agendas niet uit dus moesten we een andere oplossing zoeken. We zijn bij Erwin Musper terecht gekomen. Hij had ook een drukke agenda, maar hij wist toch wat plaats in te plannen, en hij gaat het album afmixen, in Wisseloord.

Wanneer is het album opgenomen?

Het afgelopen jaar. We hebben zelf een studio gebouwd, waar we ook konden repeteren. We wilden geen ristricties meer hebben van tijd en geld, dus we hebben een gedeelte van het opnamebudget genvesteerd in een ruimte waar we ons eigen ding kunnen doen. Dit is ook de eerste plaat waar we met de hele band gezamelijk nummers gecomponeerd hebben, in de nieuwe studio. Dat heeft ruim een jaar in beslag genomen. We zijn in oktober vorig jaar begonnen met de basisopnames. De drumtracks enzo. Het hele traject heeft tot augustus geduurd. We hebben dan natuurlijk niet constant in dat hok gezeten, maar we hebben er toch vrij constant aan gewerkt in die hele periode. Dat is een werkwijze geweest die ons heel goed bevallen is. Je kunt eindeloos experimenteren, met gitaargeluiden, met manieren van opnemen, eigenlijk met alles. Het is echt een bandplaat geworden, uit een eenheid geboren. Je zult het wel terughoren in de nummers. Op de vorige platen waren met name gitarist Erik v/d Kerkhof en ik die de nummers schreven. Nu zijn we echt met vier man de ideen verzameld en met vier man ze uitgewerkt. Dat is goed bevallen. Het is ook de eerste studioplaat met deze bezetting, want vlak voor de opnames van Age Of Fools zijn de gitarist en bassist opgestapt. Er was wat onenigheid en te weinig werklust. Toen hebben we studiomuzikanten ingehuurd, en Erik heeft al het gitaarwerk alleen gedaan. Toen hebben we een tijdje met een nieuwe gitarist en bassist gewerkt. Met de bassist klikte het geweldig, maar de gitarist hield het na een paar maanden voor gezien. Toen hebben we besloten dat we met z'n vieren verder gaan. Dat beviel zo goed, dat we de vibe die we toen hadden vast wilden leggen, wat er ook gebeurde. Het was net alsof het toen eigenlijk pas klopte met Mennen. Toen hebben we eerst een live album opgenomen voordat we aan een studioalbum wilden beginnen.

Dan heeft het toch best lang geduurd voordat jullie de studio in gingen, want het live album is uit 2000, of 2001?

Begin 2001. We hebben ons best wel zitten orinteren, alle ideen verzameld, zitten jammen, alles uitwerken. We hebben steeds sessies gedaan van een paar dagen, dat we steeds 's ochtends begonnen tot 's avonds laat, en dat een paar dagen achter elkaar. En dan even pauze, om weer op te laden en nieuwe ideen op te doen. Daardoor kregen we heel erg spontane dingen.

Wanneer is de release nu gepland?

15 maart, gelijktijdig met de re-release van de Zinatra albums. Die gaan ook opnieuw uitkomen met extra bonus materiaal, en ze komen in een speciale box met de twee albums. In de boekjes komt dan het verhaal van de band.

Met Zinatra heb je ook leuke dingen gedaan he?

Absoluut. Het is ook de bedoeling dat dat ook in die boekjes terugkomt. Onder andere met fotos uit Azi en Zuid-Amerika. Ik ben in 1992 gestopt met Zinatra, maar ik heb altijd nog wel contact gehouden met Erwin Musper. Met het nieuwe Mennen album is de eerste keer sinds Zinatra dat we weer samenwerken, en dat vind ik ook wel een uitdaging weer. Zinatra was toch een beetje zijn kindje, en in die tijd hebben we heel vaak bij hem gebivakeerd, dus we kennen elkaar goed. Op een heel vriendschappelijke basis zijn we altijd doorgegaan, maar professioneel niet. Maar dat was ook niet aan de orde. Hij ging naar Amerika, en ging als een speer. Daar werd ook gesproken over andere budgetten. Met Mennen hebben we toch een kleine tien jaar moeten ploeteren voordat dat voor ons mogelijk was.

Hoe is Zinatra nou op z'n eind gekomen?

Zinatra is op een gegeven moment gestopt, want we hadden het toch moeilijk door heel de grunge beweging. Dat was ontzettend hot, en daar hadden wij natuurlijk last van. En er liepen onderhandelingen om wat in Amerika te doen, maar door die grunge toestand en al ons soort bands, ook de groteren als Europe enzo, verdwenen. Niemand wilde meer investeren in ons soort muziek. Wij wilden toen gewoon in Europa door, maar dat zag het management niet zitten, en zeiden dat we geduld moesten hebben. Maar wij wilden spelen, en ons eigen ding doen, en dat ging wrijven op een gegeven moment. Het duurde mij te lang, en ik besloot toen wat anders te gaan doen. Ik voelde me namelijk net zo'n gepensioneerde, ik zat meer thuis te wachten dan dat ik het gevoel had dat ik voor iets aan het knokken was.

Heb je er geen spijt van, van dat je eruit gestapt bent?

Nee absoluut niet. Ik denk dat ik het voor mezelf gewoon nodig had, voor m'n ontwikkeling als muzikant. Ik had toen wel het gevoel dat ik iets heel anders moest gaan doen. Mennen is dan ook een heel andere band anders dan Zinatra. Dat was voor mij een grote uitlaatklep.

Als je ex-collegas van Zinatra aan je vragen om nog 's samen te spelen, zou je dat doen?

Absoluut wel. Maar ik denk niet dat het ooit nog kan gebeuren. Iedereen is z'n eigen weg gegaan. Met de drummer, Eddie Rokx, heb ik geen contact meer gehad, ik weet uberhaupt niet wat er van hem geworden is. De bassist werkt als sinds jaar en dag bij Telstar, en is werkzaam in het mayonaise-circuit, zoals we dat noemen. De Vader Abrahams en dat soort hoempapa muziek. Die is dus een heel andere kant op gegaan. Gino heeft een hele tijd in het buitenland gezeten. Hij heeft in London gewoond, en heeft met z'n broertje een band gehad, en is in Indonesi ook succesvol geweest. Al heb ik dat van horen zeggen, ik heb zelf geen contact meer met hem. Volgens mij is hij de enige die nog als rockgitarist bezig is. Het is zo uit elkaar gegaan. Maar als de condities leuk zijn zou ik het wel doen. Ik heb het er met Erwin Musper destijds nog over gehad, dat ik het best leuk zou vinden om een nieuwe Zinatra plaat te maken. Maar dan wel weer op die manier, dus dat type songmateriaal, en de benadering zoals we dat toen altijd deden. Wie weet komt dat er ooit nog wel 's van.

Het nieuwe Mennen album komt er eerst aan. Daarna gaan jullie op tour?

Dat is wel de bedoeling. Daar wordt druk aan gewerkt.

Door Nederland, of heel Europa?

Europa. Nederland is natuurlijk onze basis, dus we zullen hier sowieso spelen. Maar een tour door Nederland vind ik wat overdreven. Ik denk wel dat we hier wat losse shows zullen geven. We zitten qua releasedatum net voor het festivalseizoen voor 2004, dus ik hoop dat we wat festivals kunnen meepikken. Ons management is daar op dit moment mee bezig, om dat op de rails te krijgen. Ik heb er veel zin in, want het is al meer dan een jaar terug dat we voor het laatst op de bhne stonden.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar het album.

En ik ben benieuwd wat de mensen er van vinden. We zijn er lang aan bezig geweest, en zelf vinden we het natuurlijk geweldig, dus willen we graag weten hoe de reacties van anderen erop zijn.

Met dank aan Kristof

Pitfest

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.