Ja natuurlijk, de bandleden kennen elkaar al een behoorlijke tijd, eigenlijk al sinds de middelbare school. We speelden toen nog niet samen, dat kwam pas na verloop van tijd, al was dat meer voor de lol. Ongeveer rond 2004 moet dat geweest zijn, het aanklooien met onze instrumenten resulteerde in nummers, en die nummers leidde tot een 5 nummers tellende demo die we op een 8-track recorder in onze eigen garage opnamen. Die demo kreeg behoorlijk goede reviews in de pers dus gingen we gewoon door met het schrijven van nummers en begonnen we met optreden her en der waarna we uiteindelijk genoeg nummers hadden om ons eerste album op te nemen. Die opnames begonnen in oktober 2007 en duurden 3 weken met Franck Heusco, die je waarschijnlijk kent van zijn werk met Hacride. Uiteindelijk hebben we ons album Among Wolves in eigen beheer uitgebracht in april 2008. Ik geloof dat dat het ongeveer wel is op dit moment, hopelijk heb ik je de volgende keer wat meer te vertellen haha.
Hoe vergelijkt de demo zich tot het album?
Slecht? Haha! Nouja, drie van de vijf nummers op de demo, te weten Fences&Thieves, Sunset Boulevard en Dogma, zijn ook op Among Wolves terug te vinden. Dus ik denk dat de demo niet zo heel veel verschilt van het album. Het had alleen een erg slechte productie..voorzover je dat slechte rauwe geluid dat we in die garage hadden een productie kan noemen. Among Wolves klinkt een stuk massiever en professioneler, maar qua stijl is het wel vergelijkbaar..je hoort goed dat wij het zijn.
In plaats van de ''wat zijn je invloeden vraag" vraag ik liever wat verschillende bands momenteel zelf beluisteren.
Oh, ik ben blij dat je niet voor die invloeden vraag gegaan bent, want ik denk dat ik dan met een lijst van wel 500 bands gekomen was haha. De laatste tijd luister ik veel naar pop..nouja, misschien geen pop, maar rustiger spul als Weezer, Interpol, Nada Surf..ik weet dat die bands niet de demonische inspiratie is die mensen zouden verwachten, maar ik bewonder hun songschrijf capaciteiten. Het imponeert mij hoe zij hun eenvoudige nummers zo perfect kunnen maken, dat imponeert mij meer dan de bergen bands die constant shredden en met ongeveer 250 kilometer per uur voorbij komen razen. De laatste tijd luister ik veel naar het Sole And The Skyrider Band album, de stem van Sole tesamen met zijn teksten is een geweldige combinatie. Independent hip-hop op zijn best naar mijn mening. Daarnaast is het The 59-sound van the Gaslight Anthem. Dat album heeft een geweldige sfeer door het mixen van jaren '50 rock'n roll met jaren 90 emo met een punk-rock uitstraling. Daarnaast heb ik een zwak voor het album Aggression van Verse, die stijl van hardcore heeft mij altijd aangesproken, een beetje zoals een band als Modern Life Is War het deed. Dus ja..dat is het een beetje, een beetje pop en indie, een beetje hip-hop, een beetje hardcore, en dat is waar ik van hou. Oja, en de nieuwe Metallica klinkt ook geweldig!
Jullie hebben het album zelf uitgebracht. Waren er geen labels geinteresseerd in het uitbrengen. Is er al zicht op een platendeal, of willen jullie dingen graag in eigen hand houden?
Oh nee, het feit dat we dingen zelf doen is een beetje een verplicht iets. En om heel eerlijk te zijn waren we ervan overtuigd dat we een deal zouden scoren toen we uit de studio kwamen. We dachten dat het album goed was, misschien niet perfect, maar zeker erg degelijk. We vonden dat de productie prima was, het artwork was goed dus we hadden zoiets van "Het is onmogelijk dat we hier geen deal mee gaan scoren". Dus we begonnen met het versturen van promo's naar ongeveer elk label op deze aardkloot waar we bekend mee waren..er verstreek een maand, geen antwoord. Twee maanden, drie maanden..nog steeds niets. Dus we begonnen toen toch een beetje het gevoel te krijgen van "Kut, niemand geeft een bal om ons album, laten we het daarom maar zelf doen". We hadden geen zin om een van de vele bands te worden die eeuwen moesten wachten tot er iemand voor hen kwam zorgen. We wilden het album uitbrengen en gewoon verder gaan met ons ding. Wachten zou voor ons een groter falen zijn dan het zelf uitbrengen. Maar we weten nu tenminste dat we ons uiterste band voor de band doen en dat we alles geven, en dat is eigenlijk het enige dat er toe doet. Het feit dat we er alles aan doen is al een voldoening op zich. Maargoed, uiteraard wil ik graag een deal met een label dat zorgt voor de promotie en ervoor zorgt dat het album overal verkrijgbaar is en zorgt voor optredens enz. En als we ons tweede album ook zelf moeten uitbrengen dan doen we dat. Willen we dat? Nee, maar als het moet dan moet het. We gaan niet opgeven, dat is iets dat zeker is, ook al is het gewoon klote als je overal zelf voor moet zorgen en je komt er niet veel verder mee. Maargoed, onze motivatie is nog steeds meer dan prima.
Zit er een tekstueel concept achter Among Wolves?
Nou nee, er zit geen echt concept achter. De teksten zijn altijd onafhankelijk van de afzonderlijke nummers geschreven, dus het antwoord op je vraag is duidelijk nee. Al denk ik wel dat er een algeheel gevoel in de teksten schuilt. Al verschillen de onderwerpen van persoonlijke problemen tot een bepaalde visie op de huidige maatschappij, ik heb altijd het idee dat er een soort van onderdrukking van de teksten uitgaat. Het is altijd een beetje lastig voor mij om over teksten te praten omdat, hoeveel ze ook voor mij betekenen, ik het altijd lastig vind om uit te leggen wat ze inhouden zonder daarbij de subtiliteit die er is als ik de teksten schrijf te behouden. Ik hoop gewoon dat mensen erin slagen om er iets uit te halen als men de teksten lees. En zo niet? Je kan me altijd mailen. Haha!
De mensen in mijn omgeving aan wie ik het album heb laten horen waren allemaal erg onder de indruk. Hoe zijn de reacties in het algemeen?
Allereerst vind ik het absoluut geweldig dat er een aantal mensen in Nederland naar ons materiaal luisteren en het waarderen, dat betekent heel erg veel voor ons, en je hebt geen idee hoezeer we dit soort opmerkingen waarderen. Bedankt daarvoor! In Frankrijk zijn de reacties erg goed, en een stuk positiever dan wij verwacht hadden, het was bijna teveel van het goede. Dus we begonnen al een beetje nerveus te worden omdat we zoiets hadden van 'Als men dit album al ZO goed vond, dan maakt het niet uit wat we voor het tweede album doen, ze vinden dan toch dat het een minder album is". Maar bovenal is het natuurlijk geweldig om zulke goede reviews te krijgen, het motiveert je heel erg. We hebben een aantal toffe reviews in Amerika gekregen, maar behoudens dat heb ik weinig reacties vanuit andere landen gezien. Wat jammer is, maar wel begrijpelijk, het is een beetje het nadeel van het zelf uitbrengen van een album. Het is gewoon erg lastig om je materiaal opgemerkt te krijgen.
Iets anders, ik ben jullie op het spoor gekomen via een muziekblog. Een weblog dat linkt naar albums die te downloaden zijn. Hoe sta je zelf tegenover het feit dat jouw album openbaar is en voor iedereen gratis te downloaden valt?
Dat is iets dat ik prima vind. Het enige waar ik tegen ben zijn die eikels van websites die ons album als download verkopen. Het word verkocht op ongeveer 30 Russische websites, en daar zien wij zelf dus geen ene cent van, en daar kan ik erg pissig om worden. Zeker als je ziet hoeveel geld wij in het opnemen van het album hebben gestoken. Ik wil niet als een klein kind gaan lopen janken ofzo maar zulke mensen moeten gewoon begrijpen dat het zelf uitbrengen van een album dat professioneel klinkt en oogt ontzettend veel geld kost. Je betaald de studiotijd, de mixing, de mastering, dan betaal je degene die het artwork doet, het persen. Uiteindelijk tel je alles bij elkaar op en heb je zoiets van "Ok, ik moet ongeveer 500 albums verkopen om er geen geld op toe te leggen". En dan heb ik het alleen maar over het geen verlies draaien en nog niet eens over winst maken. Dat is een groot verschil dat mensen zich moeten beseffen. Voor een band als wij, het verkopen van een album is de enige manier om wat geld terug te krijgen. Optredens? We leggen daar iedere keer geld op toe. Dus het is eigenlijk simpel, ik vind het prima als mensen onze muziek downloaden, en ook al begrijp ik dat goed, ik kan mensen die ons album ook daadwerkelijk kopen niet genoeg bedanken omdat zij degenen zijn die ons echt helpen om ons bootje drijvende te houden. Het liefst hou ik mij helemaal buiten dit soort financieel geneuzel, maar het is helaas onvermijdelijk..
Zoals je al zei, de reviews die je kreeg waren erg positief, maar ook grotendeels uit Frankrijk. Hoe is jullie positie in Frankrijk momenteel, begin je al iets van resultaat van die goede reviews te zien en wat meer naamsbekendheid op te bouwen?
Nee, niet echt..als ik een pessimist was zou ik zelfs "echt niet" zeggen. Afgelopen weekend bijvoorbeeld hebben we nog 6 uur voor een show gereden om uiteindelijk voor 5 personen in een kraakpand te spelen. Ik denk dat dat wel aardig beschrijft hoe het met onze naamsbekendheid gesteld is. Over het algemeen hebben we inderdaad geweldige reviews, maar cd's verkopen amper en we hebben grote moeite om shows te boeken. Het hele DIY gebeuren is tof, maar als er geen platenlabel is als back up, dan geven de meeste mensen helemaal niks om je en geven ze je ook amper een kans. Daar zijn we door schade en schande inmiddels wel achter gekomen. Het realiseren dat het bijna niet mogelijk is als je op je eigen aangewezen bent, zonder veel contacten en connecties (en zelfs als je die wel hebt valt het niet mee, men reageert gewoon niet op mails of telefoontjes omdat ze je niet goed kennen) is best confronterend. Ik beschuldig niemand verder, maar of je het leuk vind of niet, dit is gewoon de manier waarop het werkt.
De laatste jaren gaat het prima met Frankrijk en interessante bands, jullie uiteraard, Overmars, Monarch, Year of No Light, Comity en Aussitot Mort om eens wat te noemen. Hoe is de scene daar, ken je al de bands of treedt je weleens samen op?
We kennen de gasten in Year of No Light omdat ze uit dezelfde stad als wij komen en ik ze persoonlijk een van de beste (zoniet de beste) band in de scene vindt. Maar inderdaad, we hebben momenteel behoorlijk wat interessante bands hier. We hebben ook een keer met Overmars opgetreden en dat was een geweldig intense liveshow! Dus ja, de scene is goed, ook al heb je jammer genoeg niet altijd evenveel mensen bij de optredens. Maar aan de andere kant, er zijn ook zoveel bands en zoveel optredens dat je het mensen ook niet kwalijk kan nemen dat ze niet bij iedere show aanwezig zijn. Ook al maakt het mij pissig als ik een geweldige band als Overmars voor slechts 15 mensen in onze stad zie spelen..Welke bands zijn, naar jouw mening, de meest interessante bands in Frankrijk momenteel?
Op metalgebied zijn het Hacride en Gojira die de boventoon voeren momenteel. Beide zijn ontzettend getalenteerd en ik ben erg blij om te zien hoe goed het nu gaat met Gojira. Ze hebben er echt keihard voor gewerkt en ze verdienen elk grammetje succes dat ze nu hebben. In een ander genre, meer "emo" of hoe je het ook wilt noemen, ben ik een groot fan van wat Amanda Woodward doet..datzelfde geld voor bands als Swy, Tang en Daitro, geweldige bands. Ik heb het al gehad over Year Of No Light maar in het wat tragere genre zijn het vooral hen, Overmars en Aguirre die ik geweldig vind. Geen idee of je ooit weleens van Sleeppers heb gehoord, maar als je van noise houdt, dan vind je hun geweldig. In het wat rustigere gebied heb je ontzettend getalenteerde bands als Rhesus of Syd Matters..maar ik hou op, er is zoveel wat ik luister dat ik nog wel dagen door kan gaan en nog steeds het gevoel heb dat ik de helft vergeet..sorry jongens!Zijn er al plannen om het eens buiten Frankrijk te proberen met Appollonia?
Dat zou geweldig zijn! Maar wederom komen we dan weer uit bij ons 'probleempje', het feit dat we alleen zijn, zonder veel contacten. Mensen geven al amper antwoord als we optredens proberen te regelen in Frankrijk..dus ik kan alleen maar bedenken hoe het zal zijn als we een volledige tour in het buitenland moeten boeken. We hebben het wel geprobeerd, maar het voelt een beetje als het versturen van berichten naar de atmosfeer en hopen dat er ooit eens iemand antwoord. Het is behoorlijk hopeloos, maar als iemand morgen tegen ons zegt "Jongens, ik kan jullie helpen om 4 of 5 optredens in Nederland or Duitsland of waar dan ook te boeken" dan pakken we de boel in en zijn we onderweg, dat is een ding dat zeker is! Man, we hebben zelfs nog nooit in het buitenland gespeeld, zelfs niet in Spanje en dat is maar 3 uur hiervandaan..jezus, we moeten een manier vinden om in het buitenland te spelen, dat is verplicht.Andere plannen de komende tijd?
Nouja, we blijven gewoon schrijven voor ons tweede album. Als de dingen gaan zoals we ze gepland hebben dan gaan we augustus volgend jaar de studio weer in. We hebben iets van 8 nummers gereed momenteel, maar we zijn constant bezig met te arrangeren en aanpassen hiervan, dus we hebben nog iets van 9 maanden om ervoor te zorgen dat alles is zoals het hoort te zijn. We hebben ook nog wat shows staan in Frankrijk de komende maanden, en zoals ik al zei hoop ik dat er spoedig meer bijkomen.