Hallo, en bedankt! Ik hoop dat je m goed vindt.
De folk metal scene in Rusland is vrijwel onbekend nog, zeker in vergelijking met Finland bijvoorbeeld. Hoe zou je de folk metal scne in Rusland omschrijven? En welke bands zijn volgens jou aan te raden?
Ja, de Russische folk metal scene is op dit moment zo goed als onbekend bij het Europese publiek, maar ik hoop dat dit snel zal veranderen. Wie had vijftien jaar geleden gehoord van de Finse folk metal of van black metal uit Noorwegen in de jaren 80? Ik denk dat de voornaamste reden van het onbekend zijn, simpelweg een gebrek aan promotie is. Ik geloof dat het typisch iets voor nieuwe bands is om zelf de financiering voor je albums te regelen en dat optredens eveneens zelf geregeld moeten worden, maar hier is het zo dat zelfs band die getekend hebben bij lokale platenmaatschappijen zichzelf moeten promoten. Het is namelijk zo dat stevige muziek nog steeds een schrikbeeld is voor platenmaatschappijen en mensen die een band op de juiste manier kunnen promoten. Ik denk dat dit zal veranderen als een van de Russische bands wereldwijd bekend wordt. De eerste stappen zijn gezet en wij zijn niet de enige band die Europa tegemoet mag zien. Arkona uit Moskou heeft recentelijk bij Napalm getekend. Onze goede vrienden Nomans Land en Svartby hebben net albums uitgebracht in Duitsland. Bands die zeker ook een vermelding waard zijn, zijn Alkonost, Volkolak en Svarga. Bovendien weet ik zeker dat er nog veel meer bands zijn die alleen bekend zijn in hun eigen stad of dorp, maar die wel geweldige muziek maken. Vergeet niet dat Rusland een reusachtig land is en hier in Sint Petersburg kunnen we ons niet eens voorstellen wat er bijvoorbeeld in Siberi of in de buurt van de Zwarte Zee gebeurt.
Dit is jullie tweede album alweer en het eerste album bij CCP. Hoe zijn jullie in contact gekomen met dit label en waarom hebben jullie ervoor gekozen om bij CCP te tekenen?
Zoals ik al zei, is het vrijwel onmogelijk tevreden te zijn met de promotie van de Russische platenmaatschappijen. Wij zijn dan ook erg teleurgesteld wat betreft de distributie (van onze eerste plaat), die slechts enkele grote steden in Rusland heeft bereikt en wij zijn absoluut van mening dat onze muziek in ieder geval ter ore van Europese metal fans moet komen. Dus na het opnemen van Whitemare Rhymes hebben we promos naar verscheidene adressen gestuurd. CCP was n van de eersten die reageerde met een voorstel voor een contract. We hebben dit besproken met zn allen en besloten om het te tekenen. Ik kan nu zeggen dat we destijds de juiste keuze hebben gemaakt, aangezien we geen problemen hebben gehad die we bij een Russisch label wel zouden hebben gehad.
Op jullie Myspace las ik dat Wolfmare ontstaan is uit een andere band: Wolfsangel. Kun je hier meer over vertellen en vanwaar de naamsverandering? En hoe kennen jullie bandleden elkaar eigenlijk?
Laat ik bij het begin beginnen. Het is gewoonlijk zo dat een band in een radio show komt na jaren of in ieder geval maanden van spelen. In tegenstelling tot die bands, is Wolfsangel juist ontstaan in een radio show. In 2002 presenteerden Dmitri Petras en Alex Redin de Twilight of the Gods metal show bij n van de lokale radiostations. Ik was een medewerker en co-producer was van deze show. Op een mooie dag zei de baas van de radio dat hij niet zulke muziek wilde uitzenden, en wij besloten vervolgens om heavy muziek op een andere manier te gaan promoten in Sint Petersburg. We richtten onze eigen band op. Dit was een vrij natuurlijke stap, want op dat moment had Dmitri wat muziek, ik had wat teksten, Alex had zijn stem en we hadden alledrie een heleboel tijd. Dus we hebben andere muzikanten gezocht, een naam gekozen en zijn begonnen met repeteren. Ik zal de bandgeschiedenis niet verder beschrijven, aangezien het nu al een heel verhaal is, maar ik raad aan een bezoek te brengen aan onze site. Trouwens, Twilight of the Gods is teruggekomen na een jaar stilte. Het wordt nu gepresenteerd door Dmitri en Iana Nikulina, de keyboardspeelster, screamer en founding mother van de band. En wat betreft de naamsverandering, de tijd was rijp om deze te veranderen. Het angel-gedeelte van Wolfsangel werd geofferd omdat wij ouder zijn geworden.
Waar staat de naam Wolfmare eigenlijk voor? En in hoeverre heeft deze naam te maken met het stukje tekst dat opent bij het bezoeken van jullie homepage?
We hebben dus het angel-gedeelte weggelaten, maar iets of iemand moest het vervangen. Het eerste idee was om hier mare neer te zetten, omdat deze term ook al naar voren kwam in Whitemare Rhymes. Het verhaal over wolven en engelen die mensen nemen, dat te lezen is op onze site, werd eveneens aangepast. Om meer precies te zijn, ik heb enkel de laatste zin veranderd. Oorspronkelijk restte slechts een oude rune met de naam Wolfsangel en nu is het niets meer dan een mare. Ik bedoel hier natuurlijk geen paard, maar een droom mee, maar we vonden de letterlijke betekenis ook erg mooi. Dus het wapen van de band (ja, we hebben een bandwapen!) laat zowel een wolf als een paard zien die een schild vasthouden met onze heilige symbolen.
En vanwaar de naam Whitemare Rhymes voor het album?
De naam Whitemare Rhymes ontstond als een knipoog naar het bekende Mother Goose Rhymes. Deze kern van Engelse nonsens pozie heeft een groot effect gehad op mijn teksten, dus de titel van ons album is een eerbetoon aan dit gedicht en aan de teksten voor Mother Moose Jig (Mother Moose is Mother Gooses schoonzus denk ik). Waarom Whitemare? Dat kan ik je niet precies zeggen. Het kan een wit paard uit Keltische legenden zijn of een soort van nachtmerrie. Het zou het apocalyptische Bleke Paard kunnen zijn. Het zou ook gewoon een wit paard kunnen zijn van het logo van een bekend merk Schotse whiskey. Al deze betekenissen zijn juist.
Voor dit album konden jullie rekenen op gastbijdragen van enkele leden van Cruachan. Hoe zijn jullie met Karen en Keith in contact gekomen en hoe was de samenwerking met ze?
Begin deze eeuw werkte Dmitri voor een bedrijf dat concerten organiseerde. En in 2001 hadden ze een Ierse band nodig om Sint Patricks Dag te vieren in Sint Petersburg. Dmitri regelde Cruachan. Na het optreden leerden we elkaar beter kennen en we werden vrienden. Vanaf dat moment keerde Cruachan regelmatig terug naar Rusland en we hebben vrijwel iedere show met ze opgetreden in Sint Petersburg, en in de herfst van 2005 deden we zelfs een tour naar Yaroslavl en Moskou. Tijdens deze tour werden sommige nummers op het podium gespeeld door leden van beide bands samen en dus was een gastoptreden op Whitemare Rhymes een logisch besluit. Een jaar later bezocht Cruachan opnieuw ons and. We hadden van tevoren alle details per mail besproken en meteen na het optreden hebben Keith en Karen hun bijdragen opgenomen in de backstage van de club.
Denk je dat Cruachan een grote invloed heeft gehad op Wolfmare? Of welke bands hebben dan wl invloed gehad op het geluid van Wolfmare?
Cruachan was de eerste folk metal band die we live hebben gezien, dus zij hebben uiteraard invloed gehad op Wolfmare. Natuurlijk hebben hun geluid of muziek niet overgenomen, maar we waren zeker onder de indruk van ze. En ieder bandlid luistert naar van alles en nog wat. Max (de drummer) houdt van glam en moderne soorten metal, Iana vindt progressieve muziek leuk, Dmitri Petras is een oude fan van hard en art rock, Dmitri Yakovlev (doedelzak en fluit) kan pure folk wel waarderen, Stanislav (onze gitarist) is gek van industrial metal en ga zo maar door. Maar het is zeker dat de grootste invloeden uit het gezamenlijke brein van de band komen.
Hoe schrijven jullie nummers? Is er iemand die bijvoorbeeld de teksten levert en iemand die de muziek schrijft?
Vanaf het prille begin hield Dmitri Petras zich vooral bezig met het schrijven van de muziek, maar op een niet zo mooie dag brak onze drummer Max zijn been en vervolgens begon hij ook met schrijven van materiaal. We hebben n van deze nummers (Mother Moose Jig, oorspronkelijk getiteld Broken Leg Jig) op Whitemare Rhymes gezet. De Engelse teksten zijn van mijn hand en de teksten in andere talen zijn traditionele teksten. Een nummer komt op vrij gewoonlijke wijze tot stand en is waarschijnlijk vergelijkbaar met een aantal andere bands. De muziek komt eerst. Diegene componeert wat met de computer en stuurt dit, samen met zijn ideen, door naar mij. Ik denk wat na over het nummer en schrijf een verhaal of legende erbij. Als het materiaal bijna klaar is, wordt het meegenomen in de repetities en verder afgewerkt door de andere bandleden die hun eigen inbreng hebben, waardoor een nummer soms complet veranderd kan worden. Soms worden de teksten eerst geschreven, hoe dan ook er is altijd eerst een soort van basis.
Kun je iets vertellen over het opnemen van het album in Sint Petersburg?
Eigenlijk waren we al klaar om het album op te nemen en uit te brengen in 2006, maar bepaalde omstandigheden zorgden voor een flinke vertraging. Dus aan de ene kant kan het album gezien worden als het resultaat van meerdere jaren, aangezien alle nummers geschreven zijn tussen 2003 en 2006 en aan de andere kant hebben we het geluid (en het nieuwe geluid van de band) in de studio gevormd.
In Taberna is een traditioneel nummer op jullie album. Waarom hebben jullie voor dit nummer gekozen en kun je iets meer achtergrondinformatie geven?
In Taberna is n van onze favoriete folk nummers. We spelen het al live sinds 2003 en besloten het toe te voegen aan ons studio album. Het nummer past perfect bij het concept van het album: het samenbrengen van een aantal folk nummers en verhalen die in de Middeleeuwen werden gespeeld en verteld in een of ander stadje. Het is trouwens niet het enige folk element op ons album. Widdershins Song komt oorspronkelijk van het Noors Den Bakvendte Visa en we hebben alleen de zanglijn overgenomen aangezien de teksten al bestonden voordat het instrumentele gedeelte werd geschreven. De teksten van Web Of War zijn gebaseerd op het oud-Noorse epische verhaal Darraarlj waarin de moed en dapperheid van de Vikingen wordt geprezen tijdens hun invallen in Ierland. Grappig is dat Keith Fay deze strijd heeft bezongen vanuit het perspectief van Briahn Boru en op onze plaat verzorgt hij de scream vocals in een refrein.
Welk nummer zou je wel als single willen uitbrengen en wat voor videoclip zou je maken bij het nummer?
Verschillende nummers van het album zijn geschikt als single, namelijk The Hall of Mirrors, In Taberna, Mother Moose Jig, maar als het om een clip gaat, dan geef ik toch de voorkeur aan Shine. De video moet gewoon het verhaal weergeven: het liefdesverhaal dat wordt verteld. Het verhaal van een lange jonge man in een jas en een hoed die een mooi meisje ontmoet in groene velden. Helaas interpreteert hij het woord sweetheart iets t letterlijk, dus alleen zijn mes zal in het meisje zijn (zoals in vele andere meisjes daarvoor) wanneer hij haar hart weet te veroveren en hij snijdt vervolgens haar hart uit. In tegenstelling tot de andere teksten, komt deze niet uit de Middeleeuwen, maar uit het Victoriaanse tijdperk in Engeland, dus het landschap en de kostuums zouden uit deze periode moeten komen.
Is er een bepaalde boodschap die jullie aan de wereld willen overbrengen met jullie muziek of teksten?
Ik kan niet zeggen dat al onze nummers een bepaalde boodschap brengen. Het zou saai zijn om alles te onderwerpen aan een idee. Iedere melodie heeft zijn eigen gevoel en ieder nummer staat voor zijn eigen legende tekstueel gezien. Maar toch kunnen we nog steeds spreken van een bandconcept en dit concept is vrij simpel. We zijn de minstrelen van de moderne wereld, die het verleden waarderen en vooruit kijken naar de toekomst. We brengen ons publiek niet terug naar de Middeleeuwen, maar we vragen ze wel hun geschiedenis te herdenken.
Tot nu toe hebben jullie alleen nog maar in Rusland op het podium gestaan. Zijn er plannen voor een tour buiten Europa? En met welke bands zou je graag willen touren?
We zijn klaar om ieder voorstel te overwegen om buiten Rusland te kunnen spelen. Het zou een geweldige ervaring zijn om te spelen voor een nieuw publiek. En over die bands, wij zouden het fijn vinden om met een band te spelen die muziek maakt om de muziek zelf en niet om een bepaald imago, commercieel succes of iets anders.
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
We hebben al wat materiaal voor ons derde album, dus we gaan aan deze nummers werken, repeteren en meer schrijven. Er zijn ook al wat plannen voor de nieuwe plaat. En natuurlijk, als we een goed voorstel krijgen, dan zullen we gaan touren.
Heel erg bedankt voor het interview en veel succes met Wolfmare! Wil je tot slot nog iets zeggen tegen onze lezers?
Ik wil je bedanken voor het interviewen en ook iedereen die het heeft gelezen!