Dankjewel voor het compliment. We zijn zelf ook erg tevreden over de nieuwe plaat. We zijn al vrij snel na de opnames van onze vorige cd, Mortal Dusk, begonnen met het schrijven van nieuwe nummers en we hebben er tot vlak voor de opnames van Global Ruin aan gesleuteld. De nummers zijn een stuk compacter en volwassener dan op onze vorige cd. Het opnameproces verliep vervolgens vrij vlot. Ik denk dat we voor de opnames misschien een dag of tien nodig hebben gehad. Het mixen en masteren daarna ging wat minder vlot, maar over het eindresultaat zijn we dik tevreden.
Heeft het feit dat jullie nog niet getekend zijn te maken met de gigantische hoeveelheden bands die nog altijd rondlopen, of zou het ook te maken kunnen hebben met het muzikale klimaat?
Beide denk ik. Er zijn natuurlijk veel bands dus de labels zijn terecht kritisch, al verbaas ik me dan wel weer over de grote hoeveelheid bagger die wel op een label wordt uitgebracht. Verder heb ik nog steeds het idee dat uitgesproken black of death metal bands makkelijker verkopen. Wij passen minder goed in die vaste hokjes.
Is er momenteel alweer interesse getoond door een label?
Nog niet, maar er zijn veel labels die we de nieuwe plaat nog moeten toesturen, dus wie weet.
De laatste cd Mortal Dusk verscheen alweer in 2003. Wat hebben jullie in de tussentijd allemaal gedaan?
In de eerste periode na het uitbrengen van Mortal Dusk hebben we vrij veel opgetreden. Daarna zijn we aan de slag gegaan met de nieuwe nummers voor Global Ruin. Tussendoor hebben we op priv-gebied echter het nodige meegemaakt binnen de band, dus we hebben ook langere tijd stil gestaan met As it Burns. Met het uitbrengen van de nieuwe plaat hebben we de draad weer opgepakt. We hebben ook al weer een aantal nieuwe nummers klaar, dus de inspiratie en motivatie zijn zeker weer terug.
Jens van der Valk heeft Global Ruin geproduceerd. Hoe zijn jullie met hem in aanraking gekomen en hoe verliep de samenwerking in de studio?
We kenden Jens natuurlijk omdat hij ook Mortal Dusk heeft geproduceerd. We waren zeer tevreden over de samenwerking en het resultaat, dus het was logisch om weer naar Frankys Recording Kitchen te gaan en met Jens de boel op te nemen. De samenwerking verliep zoals altijd prima. Jens en Berthus (de eigenaar van FRK) weten hoe As it Burns moet klinken. Bovendien gaat het er altijd lekker relaxed en ongedwongen aan toe.
Zanger Arend was op de laatste cd nog actief, maar hij is kort geleden vertrokken. Wat was hiervan de reden en hebben jullie al een nieuwe zanger op het oog?
Arend kon het wekelijkse oefenen en de live optredens steeds moeilijker opbrengen. We zijn dus absoluut niet met ruzie uit elkaar gegaan en muzikale meningsverschillen waren er ook niet. Arend was er gewoon klaar mee na 10 jaar. We doen momenteel audities met een aantal zangers. Een definitieve keuze hebben we nog niet gemaakt.
Wat is eigenlijk de drijfveer van de band? Hebben jullie een speciaal doel voor ogen? Wat zijn de ambities?
Ambities in de zin van doorbreken en wereldwijd gaan toeren hebben we niet. Daar hebben we ook helemaal geen tijd voor. Iedereen heeft een drukke baan naast de band en enkelen van ons hebben kleine kinderen. Ons doel is in de eerste plaats samen veel lol hebben en een vette pot metal spelen! Daarnaast willen we gewoon regelmatig nieuw werk uitbrengen, af en toe op de planken staan en er voor zorgen dat we ons verder blijven ontwikkelen als band.
Zijn er inmiddels al plannen om binnenkort het podium weer op te stappen?
Er lopen wat contacten, maar er is nog niets vastgelegd. Met de nieuwe plaat op zak en de goede recensies die we tot nu toe hebben gekregen, komen die optredens vanzelf wel weer. We werken er aan!
De nieuwe plaat klinkt behoorlijk gevarieerd. Hoe zou je de stijl zelf omschrijven en aan welke invloeden (van mogelijke andere bands of stijlen) moet ik dan denken?
De stijl die ooit door ons is verzonnen, Atmospheric Blackend Death/Thrash, dekt de lading wel aardig denk ik. We spelen graag extreme metal met death/thrash en black invloeden. Daarnaast houden we van de sfeer die je hierbij met het keyboard kunt realiseren en vinden we melodie belangrijk. Als je dat allemaal op een hoop gooit krijg je As it Burns! Ondanks dat wij ook zijn benvloed door bands als At the Gates of Dimmu Borgir, hebben we wel een eigen stijl ontwikkeld.
Hoewel de hoofdbestanddelen van het nieuwe album bestaan uit sfeervolle doch brute death en black metal elementen, horen we hier en daar ook wat progressieve invloeden. Is er op dit vlak nog ruimte voor experiment in de toekomst?
Zeker! We leggen onszelf geen beperkingen op, behalve dan dat het metal moet zijn en dat het moet rocken. Het kan dus heel goed zijn dat het progressieve element nog wat verder wordt uitgebouwd. Het is echter niet zo dat we daar specifiek naar toe werken. Jouw verwijzing naar Opeth in de recensie is overigens een hele eer!
Nederland spreekt al een behoorlijke tijd een flink woordje mee op het gebied van extreme metal. Hoe kijk je aan tegen dit gegeven binnen Nederland?
Er zijn inderdaad genoeg goede, extreme metalbands in Nederland. Het is zeker niet zo dat alles wat uit het buitenland komt per definitie beter is. Het zou alleen leuk zijn als Nederlandse bands ook in het buitenland wat meer voet aan de grond zouden krijgen, maar dat ligt aan de eerste plaats aan de bands zelf.
Buitenlandse waarnemers en leden van bands roepen altijd dat Nederland een land van zoutzakken is. Fans en liefhebbers zetten de schouders nauwelijks onder de eigen bands. Wat vind je van deze stelling?
Ben ik het deels wel mee eens. Je ziet vaak bij doorbrekende buitenlandse bands dat die een bepaalde overgave hebben: alles moet wijken voor de band. Die houding zie je hier minder. Ik erger me verder vooral aan de vele zeikerds op de internetfora en de concertbezoekers die met de armen over elkaar in een hoekje gaan staan kijken hoeveel fouten ze bij de spelende band kunnen ontdekken. Daartegenover staat dat we vaak genoeg met goede, enthousiaste en sympathieke bands spelen, zoals tijdens de voorronden van de Metalbash 2007 en tijdens onze eigen cd-presentatie. Zo slecht is het hier allemaal nou ook weer niet.
Verwijst de titel van het album Global Ruin naar de puinhopen die zich maar blijven opstapelen op de wereld vandaag de dag?
Ja, dat is de achtergrond van de titel en de teksten. Dat thema komt ook terug in het artwork. Er wordt hierin veel met metaforen gewerkt zoals het vervallen huis en de wegvliegende uil op de voorgrond.
Wat gaat As it Burns de komende tijd doen?
Eerst een nieuwe zanger vinden, dan snel optredens regelen en niet te lang wachten met het opnemen van de volgende plaat.
Heb je nog wat toe te voegen? De laatste woorden zijn voor jou.
Bedankt voor het interview en de toffe recensie. Voor wie ons nog niet kent: op onze Myspace staan een paar nieuwe nummers.
Stay metal!!