Hallo Vangard! We waren blij verrast toen we hoorden dat je je door ons wilde laten interviewen. Is dit je eerste?
Hallo Nynke en Erik! Nee, dit is niet mijn eerste interview, maar ik denk dat ik de afgelopen tien jaren geen interviewvragen beantwoord heb. De laatste was voor de band Heemat, waarin ik van 1998 tot 2000 speelde.
Truppensturm is op het moment nog niet erg bekend in Nederland. Zou je ons daarom een korte introductie over de band kunnen geven? Wie is bijvoorbeeld Vangard, wat heeft je doen besluiten om Truppensturm op te richten en wat hoop je met de band te bereiken?
Ik heb Sturmtruppen/Truppensturm in 1996 opgericht als solo-project. Rond deze tijd begon ik te experimenteren met twee tapedecks, om zo audiotracks bovenop elkaar te kunnen opnemen, om op deze manier alle instrumenten voor mijn eigen rekening te nemen. Dit is hoe de eerste demo (uitgebracht in 1997 en getiteld Sturmtruppen) klinkt; een volkomen desastreuze combinatie van black metalnummers met nationaal-socialistische samples.
Hoewel ik in de demo een verklaring geprint heb waarin ik zei dat Sturmtruppen zich onthoudt van het nationaal-socialisme en ik de speeches alleen voor een historische en chronologische weergave van de Tweede Wereldoorlog heb gebruikt, werd ik de NSBM-scene ingesleept. Ik had de ontstane reacties onderschat en ben meteen met Sturmtruppen gestopt.
In 2000 begon ik nieuwe nummers op te nemen, voor de tweede demo Biologisch Minderwertige Musik, die ik uitbracht in een oplage van tien stuks, om deze vervolgens aan goede vrienden van mij uit te delen, om onbegrip te voorkomen.
Met het feit in het achterhoofd dat er ook een Duitse naziband genaamd Sturmtruppen is, besloot ik de naam van Sturmtruppen in Truppensturm te veranderen en nam ik in 2005 vijf nummers voor mezelf op. Toen Sveinn van Vn interesse toonde om ze als een 7" EP uit brengen, ging ik akkoord.
Sinds begin 2007 is Truppensturm een live-compatible project, dankzij de hulp van Weigand en Meilenwald. Het is tegenwoordig denk ik zaak voor Truppensturm om de kans op wekelijkse repetities aan te grijpen (met een biertje en wat vrienden erbij) en onze vaardigheden te ontwikkelen.
En van Truppensturm's thema's is oorlog. Waarom oorlog? Is er een bepaalde oorlog in het bijzonder, die je als thema gebruikt voor je muziek, of schrijf je over meer dan n oorlog?
Het Truppensturm-thema heb ik altijd opgebouwd uit allerlei oorlogen. Het is het hoofdthema voor dit project.
Bestaat er een kans dat je ooit een album uitbrengt met teksten over middeleeuwse oorlogsvoering, of andere oude oorlogen?
Ja, die kans bestaat, maar ik moet onder de indruk raken van een bepaald onderwerp, wil ik het voor een nummer gebruiken.
Welke andere thema's gebruik je in je muziek en waarom heb je deze gekozen? Hebben ze een bepaalde betekenis voor je?
Oorlogsvoering, Satanisme, Germaanse mythologie en terreur zijn de voornaamste thema's op ons album.
Iets wat we heel erg misten aan je releases, zijn de teksten. Waarom heb je deze niet opgenomen bij de EP en het album?
Ik probeer echt alle informatie over mijn muziek verborgen te houden, ook de teksten. Geen teksten, geen line-up, geen foto's of groeten, of wat dan ook. Het doet er niet toe wie we zijn of waarover we schreeuwen; bij Truppensturm draait het alleen om de muziek.
Trouwens, releases zonder informatie spreken me erg aan; ze blijven bijzonder mysterieus. Het gaat goed samen met de eenvoud van de muziek en is ook een grote "fuck off" naar al die MySpace-bands.
Het is ons opgevallen dat Meilenwald en Weigand de drums en bas voor hun rekening nemen, bij al jullie shows. Zijn ze nu officieel een onderdeel van de band, of is Truppensturm nog steeds een nmansproject?
Ik denk niet dat het ertoe doet of ze nu onderdeel van de band zijn of niet. Ze zijn betrokken bij alle beslissingen, maar ik behoud een vetorecht om een meerderheidsbesluit tegen te gaan. Dit wordt een "democratische dictatuur" genoemd en het werkt briljant.
Met het feit in het achterhoofd dat ik Truppensturm als tijdelijk project beschouw, heeft het geen nut om er een democratische band van te maken.
Trouwens, ik werd me ervan bewust dat een soloproject het beste werkt en door vrienden te helpen met opnames en door mee te spelen, zijn de rollen voor iedereen duidelijk.
Waarom heb je ervoor gekozen om juist Weigand en Meilenwald een rol in de band te laten spelen? Heb je hen gekozen omdat ze vrienden en goede muzikanten zijn, of is er een andere reden?
In het begin van 2007, bood Sveinn van Vn me de mogelijkheid om een optreden in Arnhem met Archgoat, Black Witchery en Necros Christos te geven. Gezien deze combinatie was het voor mij ondenkbaar om te weigeren.
Het was voor mij vanzelfsprekend om hiervoor met Weigand en Meilenwald te werken. We helpen elkaar al jaren in projecten als Heemat (wat dezelfde line-up als Truppensturm heeft), Abusus en Kermania. Beide kunnen zich vinden in het idee van solo-projecten met gasten, dus samenwerken was voor ons geen enkel probleem.
Helpen ze ook met het schrijven van de teksten en hebben ze ook een rol gespeeld in de opnames van de EP en het album?
Het is voornamelijk mijn werk om de nummers en teksten te schrijven, maar aangezien we in een "democratische dictatuur" werken, heb ik niet altijd het privilege om alles te schrijven. De teksten voor Nifelheim Legions zijn door Meilenwald geschreven en die van Gods Of Blood door Weigand.
De EP is door mij alleen gespeeld; het is gemakkelijk om de verschillen vergeleken met het album te horen, wat het resultaat was van al die repetities voor de show in Arnhem. Meilenwald en Weigand waren dus betrokken bij de opnames van Fields Of Devastation.
In december werd je debuutalbum Fields Of Devastation uitgebracht. We hebben zelden zo'n explosief en intens album gehoord en we waren er erg van onder de indruk. Hoe denk je over het album? Ben je er volledig tevreden over?
Bedankt! Ik denk dat geen enkele muzikant ooit tevreden over zijn werk kan zijn. Als ik tevreden zou zijn, dan zou ik mijn interesse in muziek spelen verliezen. Ik denk dat we een bruut en enorm eenvoudig album hebben gecreerd.
Fields Of Devastation is nogal kort voor een album, maar deze korte lengte heeft zeker zijn charmes. We denken dat het album op deze manier een stuk intenser klinkt, dan een langer album geklonken zou hebben. Was dit de reden om het album met zo'n korte lengte uit te brengen, of was daar een andere reden voor?
Nou, de oorspronkelijke speeltijd van alle nummers zat rond de 35 minuten, maar met Meilenwald op de drums, was het onmogelijk om voorbij de 25 minuten te komen. Hij is te snel! We maken ons eigenlijk nooit zo druk om de speeltijd en ik heb niet het idee dat Fields Of Devastation te kort is. Sommige bands hebben acht minuten nodig, om te doen wat wij in twee minuten kunnen doen.
Wat is de betekenis van de woorden Tohu-Va-Vohu? Het lijkt me een referentie aan de Bijbelse mythe van de creatie, of Genesis. Het heeft toch iets met chaos te maken? Is dat waar de teksten in dat nummer over gaan?
Tohu-Va-Vohu is het Hebreeuwse synoniem voor chaos en wanorde. De teksten gaan over het openen van de doos van Pandora en welke consequenties dit heeft gehad op al het leven. Het is een genot om dit nummer te spelen, omdat het n van de agressiefste en haatvolste nummers is die we tot nu toe gemaakt hebben.
Staan er nummers op Fields Of Devastation die een speciale betekenis voor je hebben, of nummers die je leuker vindt dan anderen? Welke en waarom?
Achteraf kan ik zeggen dat elk nummer dat ik in mijn leven gemaakt hebt, een speciale betekenis voor me heeft; ze maken deel uit van mijn muzikale evolutie. Tijdens repetities speel ik het liefst de nummers met een passende agressie en sfeer.
Zou je wat uitleg over de cover van Fields Of Devastation willen geven? Wat is het dat we daar zien?
Het laat een stuk van de Maginotlinie in Frankrijk zien. Ik houd van dit plaatje, omdat het zo monotoon is. Ik vind het een goede manier om de muziek op Fields Of Devastation te karakteriseren.
De meeste reacties die we over het album hebben gelezen hebben, waren erg positief, maar we hebben ook negatieve geluiden gehoord. Hoe ga je om met zulke uiteenlopende feedback? Helpt feedback van fans en critici je in het ontwikkelproces van nieuwe muziek?
Nee. Van commentaar van anderen trek ik me helemaal niets aan. Doorgaans speel ik muziek voor mezelf. Als mensen mijn muziek leuk vinden, dan zie ik daar een bevestiging in van dat ik goed bezig ben. Haten ze hetdat kan me echt niets schelen.
Je gebruikt erg veel samples in je muziek; de religieuze sample in Inflame The Pentacle, die in Obliteration Of All Beings, een bepaald geluidje in Walk The Path Of War. Waar heb je al deze samples vandaan gehaald en hoe gemakkelijk of moeilijk is het voor je om de juiste samples voor je muziek te vinden?
In het begin van Sturmtruppen was elk nummer gevuld met samples van oorlog, terreur en haat. Het was een soort steunpilaar voor een project om haatdragende muziek te combineren met speeches en samples en meer van dat soort zaken.
Op Fields Of Devastation hebben we het aantal samples teruggebracht tot een minimum, om zo dezelfde sfeer als tijdens een live show neer te kunnen zetten.
Sodomy zit vol met momenten uit het prachtige gedicht Fire and Ice, van Robert Frost. De intro van Inflame The Pentacle is een korte mix van het dertien minuten durende Satanic Mass, van Coven's Witchcraft Destroys Minds And Reaps Souls, uit 1969. Voor mij is dat n van de monumentale albums uit de metalgeschiedenis.
Hoe vind je het om live te spelen? We hebben Truppensturm inmiddels twee keer gezien en we vonden het erg indrukwekkend hoe jullie live dezelfde sfeer als op jullie releases weten te creren. Vooral de show in Leer was geweldig!
De sfeer die we op de opnames neergezet hebben, is voor ons een voorbeeld voor de live shows.
In Leer was ik vooral onder de indruk van Graupel, die een geweldige show speelden, onder ongunstige omstandigheden. Hun drummer was die avond erg ziek, maar ze gaven desondanks een fantastische show. Dus ja, we vinden het erg leuk om live te spelen, met goede bands in duistere locaties.
Hoe belangrijk is het voor jullie om een actief publiek te hebben tijdens jullie shows, met headbangende en pittende mensen?
Hahet is erg grappig om al die negatieve reacties over moshpits, tijdens concerten van Akense bands, te lezen.
Het zou een plezier voor elke band moeten zijn, om een publiek te hebben dat aan het headbangen of pitten is. Ik heb er een hekel aan om al die kwaadaardige typetjes met hun armen over elkaar te zien staan. Het is geen pretje om voor een publiek te spelen dat nog nooit een echte moshpit heeft gezien, zoals bij concerten van de bands waarmee ik opgegroeid ben. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn om te headbangen en ander obsessief gedrag te vertonen op een metalshow!
Heb je al plannen voor toekomstige concerten? Misschien samen met bands van je label, of met andere Duitse bands, zoals weer met Graupel?
We hebben voor dit jaar slechts n optreden gepland. We zullen op het Under The Black Sun-festival staan, in juli. Het is voor ons erg leuk om op een festival te staan, na slechts drie optredens gegeven te hebben.
De leden van Graupel zijn vrienden van ons en we delen de oefenruimte met ze, dus het zou mogelijk moeten zijn om op welk moment dan ook weer een optreden met ze te doen.
Werken jullie al aan nieuw materiaal voor Truppensturm, of ga je nu eerst wat tijd in Abusus steken of in iets anders, nu Fields Of Devastation uitgebracht is?
We hebben inmiddels drie nieuwe nummers voor de volgende Truppensturm-release af. Hierbij kan ik jullie alvast melden dat deze release nog een stuk agressiever dan Fields Of Devastation zal klinken. We zullen proberen de 30 minutengrens te breken.
Abusus staat in de wacht, omdat we voorrang geven aan Truppensturm.
Eigenlijk wil ik dolgraag alle soorten muziek wel spelen waar mijn voorkeur naar uitgaat. Misschien de volgende keer een Thrash-project, of wat ik dan ook maar wil doen.
Heel erg bedankt dat je de tijd genomen hebt om onze vragen te beantwoorden en veel success met Truppensturm's toekomst. We weten zeker dat wat je ook van plan bent, het een klapper wordt!
Jullie beide bedankt voor jullie interesse in Truppensturm!