Sudden Access bestaat inmiddels inderdaad alweer meer dan vijf jaar. In die vijf jaar heeft Sudden Access veel progressie geboekt. Muzikaal stelden we in het begin vergeleken met nou niet zoveel voor, we moesten erg wennen aan elkaars manier van spelen, het feit dat we allemaal vrienden van elkaar zijn is de sterke basis van de band, want muzikaal valt er in verband met de muzikale mening verschillen wel eens een pittige discussie. De trend van de laatste twee jaar is dat we meer naar elkaar toe gegroeid zijn en dat hoor je ook aan de composities. Ze klinken logischer, technischer, bombastischer en worden met meer overtuiging gespeeld. Ons doel is om deze trend voort te zetten en onszelf iedere keer weer te overtreffen. We leren van de dingen die we doen; hetzij muzikaal, organisatorisch etc. etc. Misschien is dat het feit dat de meeste mensen ons pas na het nieuwe album Piece of Enemy hebben ontdekt.
De band speelt een mix tussen thrash metal en hardcore, dat is duidelijk, maar hebben jullie ook oog op het publiek wat jullie aantrekken. Muzikaal gezien zitten jullie wellicht net wat meer in de thrash hoek. Qua artwork is er echter gekozen voor een meer typische hardcore hoes. Waar gaat de voorkeur naar uit qua publiek en in welke scene voelen jullie je meer thuis?
De mix van thrash en hardcore is eigenlijk ‘puur natuur’. We luisteren allemaal naar verschillende soorten metal; black, heavy, symfonisch, death, thrash, sludge, hardcore soms zelfs punk. Als je heel goed luistert, zal je ook wel sporen van deze (sub) genres terug horen in onze muziek. Dat doen we trouwens niet bewust, we spelen gewoon wat we leuk vinden en waar we toe in staat zijn. Bijvoorbeeld, als we een mid-tempo instrumentaaltje willen spelen doen we dat gewoon, ook al vinden negen van de tien mensen dat niet bij ons passen. Bij shows treffen we meestal een breed publiek en dat vinden we ook leuk, zolang er maar lol beleefd word. Overigens spelen we het meest op metalshows en daar voelen we ons ook het meeste thuis, we hebben zelf weinig feeling met hardcore publiek en uit ervaringen blijkt dit wederzijds. Wat betreft de hoes; Die is gemaakt door Hans Klaver; een Illustrator uit Haarlem, o.a. bekend van de FHM en de Spits. Hij wou dit klusje voor ons klaren en dat heeft hij vet gedaan; we vonden het precies bij onze muziek passen.
In 2004 namen jullie al een demo op. De demo is echter nooit officieel uitgebracht. Vanwaar de keuze om de demo slechts aan te bieden als download?
De demo hebben we zelf opgenomen en afgemixt. Dit was min of meer een experiment, het liet daarom ook erg lang op zich wachten tot het eindproduct af was. Inmiddels waren we kritisch aan het kijken of het überhaupt wel uitgegeven kon worden. Omdat we toch teveel haken en ogen in de productie en in het muzikale spel zagen hebben we besloten om hem niet op het publiek los te laten. Toen een aantal mensen hem toch hadden beluisterd kwam er vraag naar en hebben we besloten om hem gratis aan te bieden op internet. Achteraf gezien is het toch een best vette demo geworden, het had zijn tijd even nodig.
De nieuwe cd is nu al een tijdje uit. Zijn er inmiddels al platenmaatschappijen die interesse hebben getoond om jullie te tekenen?
Helemaal geen.
Denk je dat Sudden Access succes kan hebben binnen het toch vrij platte muzikale klimaat in Nederland, of kijken jullie inmiddels al verder over de grenzen?
We zijn er hard mee bezig, ondanks dat er een overkill aan metalbands in Nederland huist. En dat merken we ook wel, het is tegenwoordig moeilijk om een beetje aan fatsoenlijke shows te komen, wat dat betreft is er veel ‘concurrentie’ als je het zo mag zeggen. Belangrijkste is dat we gewoon verder gaan met onze hobby en mocht er succes komen dan pakken we dat met beide handen aan. In 2006 zijn we bezig geweest om een tour door Engeland te organiseren, hier heeft veel tijd en moeite in gezeten maar heeft zeer weinig opgeleverd. Zolang je nog geen naam hebt opgebouwd is dat gewoon moeilijk, wellicht dat we het in de nabije toekomst weer gaan proberen, misschien in het voorprogramma van een bekendere band. Misschien hebben we dan meer succes.
Hoewel Piece of Enemy wordt aangeduid als een volledige cd, is de speelduur met ongeveer 25 minuten aan de korte kant. Is dat een bewuste keuze geweest, of was er niet meer materiaal voor handen?
Er was zeker wel meer materiaal voor handen. Probleem was alleen dat we met een beperkt budget zaten om op te nemen. We wouden een kwaliteits product, daarom zijn we niet meer naar een budget studiootje gegaan, maar naar een echte professionele studio met alle faciliteiten. Dit kost je een paar duizend Euro, en betekend dat je in opname tijd moet inboeken. Bovendien hebben we twee van de elf nummers laten vallen omdat we niet tevreden waren over het resultaat, en dat was jammer aangezien het zeer woeste nummers waren. Wellicht dat deze in de toekomst opnieuw worden opgenomen.
Betreffen het allemaal nieuwe nummers op de cd, of zijn er ook oudere demo nummers in herbewerkte versies op het album terecht gekomen?
Falling Back, het laaste nummer van de CD komt van de eerste demo. Het was het eerste nummer wat we ooit met de band maakten, we vonden het nog steeds knallen en we spelen het ook nog steeds live. Het was daarom niet moeilijk om de beslissing te nemen deze opnieuw uit te brengen.
Piece of Enemy kent een vette productie. Jullie betrokken de Harrow studio in Losser. Kan je wat vertellen over het schrijf- en opnameproces?
De nummers hebben we allemaal voor dat we de studio in gingen geschreven. In de Harrow studio hebben we veel geleerd. We waren eigenlijk allemaal onervaren in dit soort caliber studio; behalve onze stand-in bassist Jan Snip (speelt ook in Blaar en Lunacy). We hebben veel fouten gemaakt, en hebben er veel van geleerd. Bovendien was het ook erg gezellig; vier dagen fastfood, bier, hardemuziek, Hutlers & Playboys en veel geouwehoer. Hahaha
Heeft de band nog serieuze ambities in deze toch vrij zware tijden voor muzikanten? Is er in Nederland nog wel regelmatige vraag naar optredens van jullie?
We moeten voornamelijk zelf achter optredens aan, en dat doen we ook. We hebben zeker ambitie om meer op te treden! We zien een stijgende lijn qua aantal gigs dus dat is positief.
Ligt er inmiddels alweer nieuw materiaal op de plank en kunnen we daarin nog stijlveranderingen vinden?
Ja, het schrijfproces gaat vrij snel. We hebben inmiddels weer zo’n stuk of negen nummers geschreven, maar we zijn kritischer geworden, daarom laten we ook weer nummers vallen of stoppen we in de ijskast. Vijf nummers gaan we in april opnemen voor een EP. Het zal een thema EP worden genaamd End of time. Het zal gewoon als Sudden Access blijven klinken alleen wel strakker, groovender, doordachter en sneller. In sommige nummers slaan we ook de deathmetal hoek in, terwijl in een andere compositie de sludgemetal overduidelijk aanwezig is. We gaan zien hoe het uit gaat pakken. We zien er erg naar uit om het op CD te knallen, we zijn ervan overtuigd dat het een tering hard plaatje wordt.
Zijn er naast Sudden Access nog meer bands, waarin bandleden actief zijn?
Zanger Douwe zingt in de rockband Hairy Johnson. Gitarist Eelco speelt in een tweemans symfo project en speelt basgitaar in de deathmetal band Malevolence. Ik zelf speel in de thrash/ death band Human met leden van Devoted to Hate, Instil en Tieddown. FG is thuis zelf bezig hardcore materiaal aan het schrijven en gitarist Rene is op dit moment niet bezig in andere bands.
Vanwege het uitbrengen van de cd in eigen beheer hebben jullie natuurlijk minder last van het download probleem. Jullie kwamen de liefhebbers al aardig tegemoet door een complete demo aan te bieden op de website. Wat betekent het downloaden in jullie optiek eigenlijk voor de muziekwereld en dan vooral de metal en hardcore?
Ach, vroeger wisselden we CD’s en tapes uit. Downloaden is gewoon onomkeerbaar, de muziek industrie zal alternatieven moeten bedenken om hun kas te spekken. En zeg nou zelf; we downloaden toch allemaal? Persoonlijk ben ik wel voorstander om van locale en onbekende bands het materiaal te kopen, gewoon voor de support. Bovendien; als je iets gedownload hebt en je vindt het echt woest, dan koop je het toch wel origineel. Uiteindelijk zal de muziek industrie zich aanpassen aan de digitale revolutie en zal de CD plaats moeten maken voor andere manieren om je materiaal te verspreiden. Goed om als band over na te denken…
De altijd en eeuwig dezelfde afsluitende vraag, wat zijn de toekomstplannen van de band?
Lol hebben in het maken van muziek, zoveel mogelijk optreden, harde platen maken, muzikaal ontwikkelen en succes boeken.
Heb je zelf nog wat toe te voegen aan dit interview?
Eigenlijk niet. We hopen dat er na het lezen van dit interview mensen geïnteresseerd raken in Sudden Access. Ik zou zeggen, koop onze CD of download de demo’s, check onze optredens en kom een biertje met ons drinken; gegarandeerd feest! We hail metal!