Die tour is eigenlijk nog niet over tot ik ga slapen. Ik ben nu meer dan 24 uur wakker en ik moet zeggen dat het geweldig was. De beste show was in Polen waar die club totaal gek werd. Mensen die achteraan zaten in de club te eten, stonden plots op de tafels te dansen en bier in het publiek te gooien. Het was bijna geen groot gevecht, daar kick ik totaal op.
Gefeliciteerd met de nieuwste worp. Ik had niet zon sterke plaat verwacht.
Ik denk dat de persoon die het meeste was verrast eigenlijk ik zelf ben. Als ik begin te schrijven aan een nieuw album, kan ik nooit voorspellen wat het eindresultaat zal zijn. De meeste reacties gaan ook over dat de muziek een stuk heftiger is dan ze hadden verwacht. Onze meeste fans komen namelijk uit de gothic en deathrock hoek en die zijn toch wel verschoten van het hardere nieuwe werk. Ik vind het in ieder geval erg interessant om de reacties te lezen, het is alsof ik een bom in een kamer gooide en nu zit af te wachten wie het overleeft. Ik speel graag met vuur en de gothic kids moeten dit maar begrijpen.
De teksten zijn soms ook een beetje anders. Ik vroeg me af waar Date From Hell over gaat?
Ik vond dat er genoeg liefdesliedjes in de wereld zijn. Liefde kan zowel goed als slecht zijn, het kan steden opbouwen, maar ook vernietigen, het kan leven creren, maar ook wegnemen. Het is gewoon zo krachtig. We kunnen veel energie vasthouden, maar als we alles weggeven zijn we eigenlijk leeg en sommige mensen kunnen niet om met die leegte. We schrijven natuurlijk wel wat horrorteksten, maar eigenlijk gaat Date From Hell over mijn afspraakje op het schoolbal. En zo gaat Under The Knife over dat ik wakker werd in een hotel, na een lange nacht van seks met een meisje dat HIV had. Het duurde een paar jaar voor ik wist dat ik de ziekte zeker niet had, maar al die jaren waren vreselijk. Elke dag. Dus ik denk niet dat je ooit lege teksten en songs als Zombie Alien Werewolves From The Black Hole Of Mars kunt verwachten.
Waarover gaat Divide The Day?
Dat is een song die ik heb geschreven in de dierentuin. Maar het gaat dieper, want veel van mijn teksten hebben een diepere achtergrond. Ik heb iets met wakker worden voor het heksenuur oftewel het donkerste deel van de nacht. Net voor de zon opkomt, is dat het rustigste moment. Het kan dus gaan over een hele nacht rondrijden na een grote ruzie of een relatie die wordt stopgezet.
Ik durf bijna niet te vragen wat het verhaal achter de tekst van Christfuck is.
Het is een zeer emotioneel nummer. Hoewel het minder melodieus is, reflecteert deze song mij toch het meest. Het beste aan muziek is dat je je mening kunt verkondigen. Zonder censuur. Ik vind dat het christendom mijn Amerikaanse Indiaanse erfenis heeft vernietigd. Het is toch erg dat indianen niets te zeggen hebben en gewoon worden beschouwd als een legende. Ik hoop dat ik deze song als een mes kan gebruiken voor iedereen die maar navertelt wat er in ons Amerikaans geschiedenisboek staat. De indianen hebben hun eigen religie behouden en niet laten vervangen door een kerel genaamd Jezus.
Je hebt al een paar keer het woord gothic uitgesproken. En ik zag dat jullie ook op de gothic hoogmis Wave Gothic Treffen in Leipzig hebben opgetreden.
Dat was vorige week en het was fantastisch. Er waren 1500 mensen en het is raar om een zee van hoofden voor je te zien. Het is erg absurd om voor zoveel mensen op te treden die je bekijken en die elke beweging zien die je maakt. Dus wat je ook doet, je kunt hen beter niet kwaad maken. Het was wel zo dat er een hoofdpodium was en daarna een lege plaats voor veiligheidsmensen en fotograven en daar heb ik een pesthekel aan. Mensen moeten gewoon de microfoon uit mijn handen kunnen pakken! Ik vertelde tegen een kerel dat ik graag in het publiek wilde springen, maar hij vertelde me dat dat geen goed idee was. Niet omdat er iemand gewond zou kunnen raken, maar omdat hij vertelde dat het wel eens gebeurde dat een zanger die in het publiek sprong nooit meer werd teruggezien. Zoals de Bermuda Driehoek. Verzwelgd. Maar tijdens de laatste song heb ik het toch geprobeerd en ondanks de vloed van mensen ben ik toch terug op het podium geraakt om het nummer af te maken.
Hoe belangrijk is imago eigenlijk voor jouw band?
Een imago is leuk, maar zonder muziek stel je uiteraard niets voor. Wanneer ik begon met deze band gaven we heel theatrale shows weg, echt totale gekheid. Maar het begon me tegen te steken dat mensen enkel voor onze show naar ons kwamen en niet voor de muziek. Maar toen we bij People Like You Records hadden getekend, kregen we de kans om op te treden met tal van topbands. En toen besloot ik om wat minder make-up te gebruiken en me wat meer te concentreren op het concert zelf.
Is de donkere kant van die songs nog een beetje serieus of is het allemaal humor?
Ik ben een professionele dagdromer, zelfs in de lagere school droomde ik de hele dag lang. De leerkracht kon wel lesgeven en ik keek hem ook aan, maar ik droomde ondertussen dingen als dat er een wind doorheen de klas zou komen en die alle andere kinderen zou doodden. Ik was dus dat vreemde en eenzame kind op school dat alleen in een hoekje zat te dromen over magische truckjes om de rest van de kinderen te betoveren. En het idee van wraak inspireert mij en voedt mij en dat is de basis van veel van mijn songs. Ik denk bijvoorbeeld aan het meisje dat me maanden heeft gestalkt of wat zou ik zeggen tegen iemand die me veel pijn heeft bezorgd. Om ze daarna een klap te geven of omver te schieten.
Je leeft in Hollywood. Levert dat ook nog inspiratie op?
Er zitten gewoon teveel muziekanten in Hollywood. Elke muzikant lijkt naar hier te willen gaan wonen. Het inspireert mij dan eigenlijk niet, geef mij een verlaten spookstad hier in de buurt van de woestijn.
We hebben nog niet over het oude werk gepraat. Beschrijf alle The Deep Eynde albums eens.
Shadowland is een fantastisch album omdat het veel van onze favoriete songs bevat. Ik zou wel willen dat het album meer een live-gevoel zou hebben, net zoals het album Bad Blood. Maar aan dat album konden we ook langer werken. Suicide Drive is het begin van onze stijlverandering, in plaats van enkel zo duister mogelijk te willen zijn, begonnen we wat aan snelheid te winnen en het geheel klinkt meer punk-en psychobilly-achtig. Het album is zeer pakkend en swingt ook wel. Tenslotte hebben we City Lights, een album dat niet echt geschikt is voor de mensen die onze huidige sound kennen. Het is een puur gothic album dat doet denken aan de stijl van Siouxsie And The Banshees en The Cure. Als ik er naar terug luister, verbaas ik me telkens dat mijn stem zo hoog was toen.
Soms eens drie bands op die je echt waardeert.
Dat is niet zo gemakkelijk, omdat ik naar veel verschillende muziek luister. Ten eerste zou ik gaan voor Siouxsie and the Banshees omdat ik totaal verbaasd was toen ik ze voor het eerst live zag. Nu ben ik vooral genspireerd door AC/DC en dat hoor je wel op het eerst gedeelte van de nieuwe plaat. En tenslotte zou ik gaan voor Johnny Cash omdat onze stemmen niet zover uit elkaar liggen en ik graag met zijn liedjes meezing. Dat is mijn top drie, maar ik luister uiteraard ook naar The Misfits, The Damned en TSOL. Maar ook pik ik van alles op van bands waarmee we touren. En ik krijg ook inspiratie van alle muziek die echt is en van bands die gewoon door blijven gaan. En ik haat dus zooi als American Idol.
De laatste vraag. Wat betekent jullie bandnaam eigenlijk?
Die naam hebben we verzonnen toen we al heel lang wakker waren. Er is een gezegde in Amerika dat wanneer je go of the deep eynde gaat, dat je totaal gek wordt. En we dachten wel dat dat bij ons zou passen.