Ik probeer voortdurend om innovatief te zijn op het vlak van ideen en kwam eerst met de titel Hell Destroyer. Het klonk zo metal, iedereen hield ervan. Op dat moment was ik echt aan het worstelen met de vraag waarover ik teksten kon schrijven. Onze teksten zijn altijd een kracht van de band geweest. Ik wilde alles doen wat ik kon om Darker Than Black te overtreffen en we wisten dat we iets speciaals nodig hadden. Ik had gespeeld met het idee van een conceptalbum tijdens het schrijven van Astrology, maar het verworpen. Ik zei altijd dat als we een conceptalbum zouden doen, dat ik een nieuwe standaard wilde zetten die Operation: Mindcrime zou beconcurreren. Ik begon een verhaal te formuleren gebaseerd op het grootste concept van allemaal, het einde van de wereld en het gevecht tussen Jezus en Satan. Hoe meer mensen ik het verhaal vertelde, des te meer mensen me aanmoedigden om het te doen, totdat we er ons als band op vastlegden. Daarop heb ik contact opgenomen met mijn vriend en artiest Forrest Butler, die 's werelds eerste grafische heavy metal roman heeft getekend. De afbeeldingen, muziek en tekst laten weinig twijfel over met betrekking tot de details van het verhaal.
Gegeven dat dit jullie eerste conceptalbum is, hoe verschilde het schrijf- en opnameproces van eerdere albums?
Het schrijven kostte tweeneenhalf jaar, omdat ik moest blijven persen om af te leveren, wat kan worden beschreven als hoe Painkiller zou klinken als het een concept-cd was. Daarnaast was 75 minuten muziek nodig om een verhaal te vertellen dat begint met de kruisiging en meer dan 2000 jaar voorbij het einde van de wereld gaat. Dat tesamen met de intermezzo's en het feit dat de gehele opnames analoog plaatsvonden maakten dat het tijd nodig had. Mensen vragen waarom dit album zo lang duurde om uit te brengen. Zodra ze het het beluisteren, zullen ze het begrijpen.
Inderdaad zijn er niet minder dan vier jaar voorbijgegaan tussen Darker Than Black en de release van het nieuwe album. Liepen jullie soms tegen grote moeilijkheden aan bij het schrijf- en opnameproces?
Er zijn veel gedeeltes van songs die zijn weggegooid en veel songs werden herschreven. Christhammer werd tenminste 10 keer herschreven totdat we uitkwamen op deze versie. Om een hoog niveau van song 'kick-assedness' te handhaven werden de songs ook live gespeeld en getest voor een live publiek. Dat helpt echt om te bepalen wat gedaan moet worden om een hoogstaande cd te produceren. Opnieuw met Richard Carr opnemen was geweldig! Hij heeft zijn leven echt toegewijdt aan het opnemen en dit is definitief zijn ultieme prestatie. Geheel originele Nieve compressoren werden gebruikt en geen enkele plug-in werd er uit getrokken. We wilden uit deze opname een zeer organisch geluid halen en dat kregen we. De volgende cd zal zeker sneller uitkomen maar we zijn heel tevreden met de verbazingwekkende recensies die we krijgen. Deze cd lijkt Cage zonder enige twijfel als een van de top power metal bands in de wereld te plamuren. Iedereen die ons recent live gezien heeft kan dat bevestigen!
De verhaallijn van Hell Destroyer behelst de komst van de Antichristus en de bijbelse voorspellingen van de apocalypse. Ben je een toegewijd Christen? Wat inspireerde je om deze specifieke verhaallijn te kiezen?
Zoals ik hiervoor al zei is het het ultieme concept en n dat zwakjes voorheen is geprobeerd maar nooit zo volledig is aangepakt als wij het hebben gedaan. Ik ben een Christen, maar ben altijd gefascineerd geweest door religieuze samenzweringen. Wonderen zijn een verbazingwekkend wetenschappelijk terrein net zoals ik de geheimen van Fatima heb behandeld op Darker Than Black. Ik ben al enige tijd een verzamelaar van stripboeken en wilde de twee samensmelten. Hoe zou het zijn als de Revelaties daadwerkelijk waar zijn en wat zou er gebeuren als het conventionele wapenarsenaal van de mensheid gedwongen werd de strijd aan te gaan met een demonische invasiemacht die uitgerust is met hellevuur? De illustraties helpen het plaatje te schilderen en de tekst is gegrondvest in de bijbelse tekst en samenzweringswaarheden uit de moderne tijd zoals de Bohemian Grove (www.infowars.com). Ik hou er ook van om God net zo 'bad ass' te laten lijken als alle 'evil shit' die metal naar voren brengt. Tijdens het onderzoek naar deze verhaallijn (en een flinke hoeveelheid onderzoek is uitgevoerd) bleek dat de Bijbel God fors tegenstanders laat aftuigen. Maak hem niet boos want dan heb je stront aan de knikker! Daarna liet ik Marc Sasso het cd-hoesje tekenen waar ik ontzettend van hou. Dat laat God's meest angstaanjagende gevechtsengel zien, de Hell Destroyer!
Het verhaal lijkt een open einde te hebben. Plan je een vervolgalbum, dat de saga zal voortzetten?
Ik heb wat grote plannen voor het volgende album die zo ambitieus zijn dat ik niet weet of ik het zal kunnen waarmaken. Ik ben min of meer tegen dingen als Hell Destroyer 2, omdat ze nooit zo goed zijn als de eerste voorzover metal albums betreft. (
Welke concept-albums zijn jouw persoonlijke favorieten of hebben je genspireerd bij het schrijven en opnemen van Hell Destroyer?
Operation: Mindcrime was waarschijnlijk de beste en het was de laatste goede Queensrche cd. Ik ben benieuwd hoe de aanstaande Iced Earth uit zal pakken aangezien de verhaallijn erg op die van ons lijkt. Judas Priest's poging zal ik ook in de gaten houden. Abigail was vermoedelijk de beste samen met Them wat betreft echt morbide metal. Ik ben een King Diamond fan en dat is ook waarom we een eerbetoon aan hem gedaan hebben.
De Europese versie bevat inderdaad een bonus track in de vorm van een prachtig eerbetoon aan King Diamond. Heb je al een reactie op het nummer gekregen van King zelf?
King heeft het nog niet gehoord maar ik zal het naar hem toezenden. Hij zou me moeten bedanken aangezien alle King Diamond fans het geweldig vinden. Live wordt hij ook goed ontvangen! Eerst wilde ik alleen een lied zingen waarbij ik een King Diamond-achtige falsetto gedurende het hele nummer zou gebruiken. Toen dacht ik: "Waarom zou ik niet over hem zingen als een eerbetoon?" Daarna zei ik: "Laten we het gewoon King Diamond noemen en stoppen met rotzooien!" Dat was de eerste song die we schreven voor de nieuwe cd en hij rockt. Hij was een stuk sneller in de voorproduktie. Vervolgens vertraagden we hem voor de uiteindelijke opname en stopten we er wat meer groove in.
Mogen we uitkijken naar een Rob Halford eerbetoon op een volgend Cage album?
Dat is een goed idee, maar in plaats daarvan ga ik proberen om hem als gastzanger op de plaat te krijgen. Hij woont hier in San Diego waar wij wonen en ik stuur hem vaak e-mails.
Op het vorige album, Darker Than Black, experimenteerde je op een paar nummers met black metal vocalen. Op het nieuwe album ontbreken zulke vocalen. Was je ontevreden met (de respons op) die experimenten?
Nou er zijn er een paar zoals aan het einde van Bohemian Grove en ik gebruikte wat U.D.O. achtige stemmen in Born In Blood. Een hoop lage Six Feet Under stemmen werden eveneens gebruikt om lagen aan te brengen. Ik heb echt tegen de grenzen van de menselijke stem geduwd op deze plaat en als je aandachtig luistert door een hoofdtelefoon zul je allerlei soorten vocale weefsels ontdekken. Ik wilde een andere vocale aanval op elk lied en ik had het hele black metal vocale ding al gedaan en mezelf bewezen. De respons op de black metal stem was echt geweldig en ik hou ervan om het live uit te brullen en mensen op te zwepen. Misschien breng ik het op de volgende cd terug en gooi ik er ook wat slappe screamo vocalen bij. Ha!
In Europa hebben jullie recent getekend bij MTM Music. Hell Destroyer is jullie eerste release voor hen. Waarom hebben jullie deze platenmaatschappij gekozen en hoe zijn jullie ervaringen met hen tot dusver?
Zover zo goed. Ze geloven echt in Cage en waren overweldigd door de cd. Toen ze vervolgens de verpakking zagen, zeiden ze dat ze het uit zouden brengen zelfs als er geen cd bij zat, zo goed zag het er uit. Ha! Veel van de andere platenmaatschappijen wezen het af en dat was heel frustrerend, maar nu lezen zij de reacties van de pers en de fans en zeggen ze "oops". Ik hoop dat iemand zijn baan verliest omdat hij ons niet getekend heeft. Ik begrijp echt niet wat ze soms denken als ze bands tekenen die altijd uit elkaar gaan en middelmatige albums uitbrengen, zeker in ons genre. Niet veel andere bands hebben de duurzaamheid, consistentie en kwaliteit die wij hebben. Zoals ik eerder zei, brengt deze release ons volgens alle normen bij de top in het genre.
Jullie website bevat een videoclip van een te verschijnen Cage Live in Switzerland DVD. Wat kunnen we van deze DVD verwachten? Wanneer wordt hij uitgebracht?
Deze komt samen met vijf andere releases in de herfst. Cage fans moeten hun geld sparen aangezien we later dit jaar een ton aan produkten uitbrengen. Twee DVD's, Cage The Nomad cassettes die muziek van mijn oude band bevatten, Cage The Crusher cassettes die muziek bevatten van Dave Garcia's oude band, Cage Live, Cage The Lost cd, Cage Hidden Sessions en nog wat andere leuke dingen. Als dat spul klaar is moeten we nogmaals praten!
Ik zou Cage heel graag live zien optreden. Jullie zijn bevestigd voor het Keep It True X festival in Duitsland volgend jaar. Zijn jullie van plan om meer shows in Europa te geven, en met name in Nederland en Belgi?
Ja, we zullen rond die datum twee weken lang shows geven en waarschijnlijk zullen we Nederland en Belgi aandoen. Ik kan niet wachten om je te ontmoeten en een pilsje te drinken! Ik ben van plan om die show volledig te verwoesten en de gehele line-up te ownen!
Wat kunnen we verwachten van een Cage show? Zullen jullie theatrale elementen toevoegen om het concept van Hell Destroyer te visualiseren? Zijn jullie van plan om het album in zijn geheel te spelen?
We zullen niet het hele album spelen maar veel nummers van de plaat. We zijn heel pakkend met 3 andere mensen die achtergrondvocalen zingen. We werken echt hard daarop. Je kunt er op rekenen dat je Hell Destroyer, Metal Devil, I Am The King, Legion Of Demons, en waarschijnlijk Christhammer te horen krijgt. Iedereen die ons live gezien heeft kan je vertellen dat we er altijd staan en nooit teleurstellen. We worden altijd een hoogtepunt genoemd van elk festival waar we spelen.