Deathtreat is een mix tussen thrash, black en death. Maar ik geef toe dat deze keer de deathmetalinvloeden de overhand hebben gehaald. Het klinkt meer duister, maar ook sneller en meer brutaal dan onze vorige platen. Dat was een keuze, maar het kwam toch ook vrij natuurlijk en ik wilde deze keer graag iets rauw. Dat past ook goed bij Agressor en we zijn nu eenmaal een extreme metalband. Ik heb vroeger wel gexperimenteerd met atmosferische tussenstukken, maar als ik eerlijk ben, had ik dat beter onder een andere bandnaam gedaan.
De productie maakt het album af.Het klinkt een beetje mechanische en kent een ijskoude atmosfeer. Speciale studiotrucjes?
Niet echt. Ik heb gewoon alle songs opgenomen in de studio en Mad Rafati heeft het album gemixt. Mad is een vriend van ons die ook het vorige album Medieval Rites onder handen heeft genomen. Ik had al teveel tijd aan het album gespendeerd middels componeren en arrangeren dat ik de productie niet meer zag zitten.
Vergt componeren dan zoveel tijd van je?
Het valt wel mee. Toen we in de studio kwamen op het album op te nemen, hadden we nog vier songs te kort. Die hebben we dan geschreven tijdens het opnameproces. Sommige songs zijn dus echt totaal nieuw, terwijl anderen toch al lang op de plank hebben gelegen.
Jouw gitaarwerk is een stuk meer technisch onderlegd tegenwoordig. Wat is het belangrijkste: een donkere sfeer creren of technisch gegoochel met noten?
Beiden! Hoe beter je gitaar kan spelen, hoe meer mogelijkheden je hebt om een speciale atmosfeer te scheppen. Het gaat niet om zo moeilijk mogelijke riffs te schrijven, maar om een arrangement te vinden waarbij de song het best tot zijn recht komen en het gevoel krijgt wat jij de song wilt meegeven. Maar ik ben alvast blij dat je mijn gitaarwerk kan appreciren.
Waar gaan de teksten over?
Dat is zeer gevarieerd. Het titelnummer gaat over de Russische onderzeeboot Koursk die met bemanning gezonken is tijdens een militaire missie. When Darkness gaat over het occulte, zwarte missen en duistere oproepingen gedaan door een persoon die eraan stierf. Dan staat de pijn van een transformatie van een mens in weerwolf centraal in Nightmare Comes By. Warrior Heart gaat duidelijk over strijders en soldaten. Dit zijn de meest blackmetal-achtige songs van het album. We hebben ook nog Lust Of The Flesh, een song over seksdrift. Je weet wel de typische mannelijke drift om te neuken! Kwaadheid en zenuwachtigheid worden behandeld in Anger and Hate en War In Heaven gaat natuurlijk over de oorlog tussen de goede en slechte engelen. Ten slotte wordt in Giant Of Old over Nephilim, seksueel verkeer tussen engelen en mensen en het ontstaan van een nieuwe soort gesproken.
Enkele van die teksten zijn geschreven door ex-Voivod zanger Eric Forrest.
Inderdaad. Ik heb hem ontmoet tijdens een optreden. Ik ben een groot Voivod fan vanaf hun ontstaan en ik wist dat hij nu in Frankrijk woonde. Ik vroeg hem of hij een steentje wilde bijdragen en ik ben erg blij dat hij positief reageerde. Zijn teksten passen perfect bij mijn songs. We zouden eigenlijk in de toekomst moeten blijven samenwerken.
De eerste oplage van Deathreat bevat een speciale bonus dvd.
Het is een soort van cadeau. Het concert van MIDEM uit 2002 vorm de hoofdmoot, maar je krijgt ook andere livebeelden uit 2000, de Someone To Eat-video uit 1995 en een mini studioreport uit 1994, interviews en een fotogalerie voorgeschoteld. Deze dvd is dus eigenlijk een soort van verzameling van archiefbeelden.
Zou het eigenlijk niet leuk zijn om wat van het oude materiaal opnieuw op te nemen. Want de productie viel soms toch wat tegen.
Ik ben er over aan het nadenken. Vooral Symposium of Rebirth uit 1994 verdient een opknapbeurt omdat er veel zaken toen niet zijn afgewerkt door een gebrek aan tijd. Misschien dat zon nieuwe versie er dus wel aankomt. Maar eigenlijk wil ik me nu liever focussen op nieuwe songs te schrijven.
Vorig jaar hebben jullie nog een compilatieplaat met oude demos uitgebracht. Het album is The Merciless Onslaught getiteld.
Dat klopt. Het album is zeker de moeite voor de oude fans. De vinylversie betreft een gatefold-versie met veel oude fotos en prachtig artwork. Dat vinyl is uitgebracht door Apocalyptic Empire en gelimiteerd tot 500 exemplaren. De cd-versie bevat alle demos tussen 1986 en 1989, maar ook n song die we nog nooit eerder hadden uitgebracht.
Welke deathmetalbands hebben Agressor eigenlijk benvloed?
In het begin vooral Morbid Morbid Angel, Terrorizer, Repulsion, Massacre, Death, Bathory en Carcass. Maar ook albums als Seven Churches van Possessed en Reign In Blood van Slayer bevatten in mijn ogen pure deathmetal.
Lopen er in Frankrijk nieuwe talentvolle bands rond?
Gojira, Dagoba en Phazm bijvoorbeeld.
Die drie zijn hier al min of meer bekend. Kunnen wij jullie hier binnenkort verwachten?
Ja, we zijn er mee bezig. Je zult het zeer binnenkort weten.
Laatste vraag. Wat is het hoogtepunt en wat is het dieptepunt in de 20 jarige geschiedenis van Agressor.
Dat is niet zo simpel. Stel je voor: je zit in een busje en rijdt in Duitsland. Je moet in Zweden geraken en het is een sneeuwstorm. De motor begeeft het en je zit daar uren aan de kant in een verlaten plaats en je hebt eigenlijk geen tijd voor wat voor vertraging dan ook. Dat zijn de dieptepunten. Een hoogtepunt is als een dergelijke situatie wordt opgelost. Hahaha.