Tja, wij zijn nou eenmaal niet zo snel. Nou ja, ik praat met mach 3, maar verder...Maar even zonder gekheid, toen wij in eind 1994 voor het eerst in een oefenruimte zaten, konden we echt nog niks, behalve wat akkoorden spelen. De eerste paar jaar hebben we daar dan ook veel geleerd, vooral wat niet te doen. We hebben toen nogal een aantal leden wisselingen gehad:, zangers, bassisten, nog meer zangers, tot het 4 jaar later was. Deze line-up, op de bassist na, hebben we nu nog steeds. Behalve op persoonlijke vlakken, moesten we uiteraard ook nog veel muzikaal leren. Dit heeft inderdaad tijd gekost. We hebben ons nooit gehaast om te voldoen aan het snel leveren van cd's, maar we zijn altijd meer gefocust op het live spelen. En dat heeft denk ik ook wel zijn vruchten afgeworpen. Sterker nog, daar hebben we denk ik in 2003 dan ook de MetalBattle mee gewonnen!
Twee songs op Legeon herken ik nog van een demo. Waarom hebben jullie juist die twee songs opnieuw opgenomen? En was er niet genoeg nieuw materiaal?
Nee, er was inderdaad niet meer materiaal. Nou, wel veel los liggende riffs op de plank, maar geen compleet nummer. Daarnaast vond ik zelf dat die 2 nummers het verdienden een goede opname te krijgen, aangezien Razor Cut Reality wel aardig was, maar niet geweldig. Ik had natuurlijk eerst nog door kunnen gaan schrijven, maar we waren het er wel over eens dat het belangrijker voor ons zou zijn een goede cd te leveren, dan meer nummers te schrijven. Je weet maar nooit bij ons hoe lang het duurt voordat een nummer klaar is. Hehehe.
De thrash metal invloeden zijn nog toegenomen. Waarom trekken jullie vooral de thrashkaart in plaats van de deathkaart?
Zelf ben ik helemaal niet bezig met wat voor stijl we maken. Ik geloof graag dat we meer de thrash kant op gaan, maar dat is niet echt bewust. Ik luister zelf naar van alles. Van rock tot metal, van Stone Sour tot Aborted, etc etc... De riffs die ik schrijf en gebruik liggen me altijd op mijn gevoel. Ik keur ook heel veel weer af, omdat ik wel erg kritisch ben over wat ik met een stuk zou kunnen doen. Het zou dus ook maar zo kunnen dat de volgende nummers of cd meer death invloeden gaan krijgen. Ik sluit niks uit, ik schrijf wat ik mooi vind, op dat moment. Laat de invloeden maar stromen!
Jullie zijn op zoek naar een platenlabel. Waarom gewoon niet in eigen beheer blijven uitgeven? Denk je dat een platenmaatschappij jullie naamsbekendheid zo goed zal doen?
We blijven de cd in eigen beheer uitgeven. Ieder geval voorlopig. Het hebben van een label heeft in sommige gevallen een voordeel, vooral omdat ik van meerdere kanten te horen heb gekregen dat o.a. in het buitenland sommige zalen gewoon van je eisen dat je een label hebt voordat je daar kunt optreden. Maar dat vind ik niet zo interessant. Als zij vinden dat een label meer geld kan leveren, dan moeten ze dat vooral blijven denken. Ik ben daarom ook niet echt zoekende naar een label, maar wel naar distributie punten. Goede contacten zijn in deze wereld belangrijk om de cd te kunnen promoten en te verspreiden over de wereld. En dat is iets wat we nog wat te kort hebben. Maar er zit verandering in te komen!
Jullie gaan veel optreden. Wat kunnen we allemaal verwachten? Kleine optredens in je eigen provincie of gaan jullie het meer nationaal aanpakken?
Ik dacht eigenlijk meer aan internationaal hehe. Uiteraard gaan we ook de kleine optredens in eigen provincie doen, maar ik richt me nu voornamelijk op nationaal. Verder zijn er al wat plannen voor internationaal, maar nog niks concreets. Daar ligt wat mij betreft de grootste uitdaging. Ik gok nu op zo hoog mogelijk en gelukkig hebben we een aantal contacten die ons daarin steunen. Dus de toekomst zal leren hoever we het kunnen schoppen.
De teksten staan niet in het cd-boekje. Een bewuste keuze? Vinden jullie teksten sowieso belangrijk?
Waarom de teksten niet in het boekje staan. Tja, goede vraag. We vonden een hoesje zoals deze nu is wel mooi en zonde om het helemaal vol te schrijven met de teksten. Plus het is natuurlijk een extra middel om de mensen naar de website te krijgen!
Zelf vind ik de teksten die ik schrijf belangrijk. Ik wil graag met wat inhoud schrijven, hoewel de tekst van I'm Despair niet echt ergens overgaat, zijn de rest van de teksten weldegelijk teksten met inhoud. Ze zijn voornamelijk op ware gebeurtenissen gebaseerd. De meeste thema's liggen dicht bij me persoonlijk, of bij 1 van de bandleden. Zo heb ik de tekst van Blood Ritual gebaseerd op een tekst die Danny, de bassist, heeft aangeleverd. Zijn tekst is iets wat heel diep persoonlijk bij hem ligt. Dit heb ik geprobeerd aan te scherpen met mijn vertaling ervan . Gelukkig is hij ook blij met het resultaat, hehehe.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik teksten over het algemeen bij muziek niet zo belangrijk vind. Ik vind het totaal beeld van muziek belangrijker dan de tekstuele inhoud. Dus het kan maar zo zijn dat de teksten van een band me niet echt aanstaan, maar ik wel die muziek luister. Als het muziekaal goed is, dan maakt me dat niet zoveel uit... maar het moet natuurlijk niet tegen mijn principes ingaan.
Wat is de thematiek achter het artwork en de albumtitel Legeon?
Het thema achter de cd is voornamelijk te vinden in individualisme en het maken van keuzes. Anti-schaap gedrag zal ik maar zeggen. Het nummer Legeon gaat daarbij dan ook over het maken van je eigen keuzes, ondanks dat de massa ergens anders voor staat. De titel is symbolisch gekozen vanuit een demon die zich Legeon/Legion/Legioen noemt, en zichzelf beschrijft als 'wij, die uit velen bestaat'. Het artwork is hierbij een creatieve uitspatting van ons allen in samenwerking met de ontwerper. Een ideale samenwerking.
The Embodiment bestaat uit vier leden. Kan je eens exact aangeven wat deze vier bandleden bijdragen tot de band?
Hoe exact wil je het hebben?Here goes. Allereerst hebben we Martijn. Dat is de trommelaar van de club. Zijn exacte rol ligt in het ritme geven en het compleet voldrummen van elke drum lijntje. En dat doet hij dan ook goed. Misschien ligt er ook wel een rol als personal trainer voor de band bij hem, want wat moet hij een conditie hebben hehehe. Als tweede hebben we Erik-Jan. Hij is verantwoordelijk voor de slaggitaar en wat backup gerochel. Danny is aanwezig voor de lage tonen, om het geheel wat bij elkaar te houden. Maar eigenlijk is hij aangenomen voor zijn grappen. We zochten toen ook nog een bassist, dus die twee hebben we mooi kunnen combineren. Tevens doet hij tegenwoordig ook wat backup gebrabbel tijdens de optredens. Verder maak ik het meeste geluid. Gitaar en zang. Altijd weer een uitdaging bij een verkoudheid. De meeste muziek wordt in eerste instantie door mij geschreven. In de oefenruimte wordt dit dan verder uitgewerkt. Dit kost soms wat tijd, maar zo draagt iedereen wel z'n steentje bij in de muziek. Naast het muzikale gedeelte hebben we natuurlijk nog de rest en dat ligt voornamelijk bij mij.
De Nederlandse scne wordt voornamelijk geleid door topacts als God Dethroned en Callenish Circle. Wat kunnen jullie nog van deze bands leren?
Hm, moeilijk te zeggen wat we nog van hun kunnen leren, vast nog heel veel. God Dethroned is een band waar ik altijd waardering voor heb gehad. Callenish Circle ken ik wat dat betreft nauwelijks. Ik weet dat ze morgen bij ons in de buurt spelen, maar dan moet ik zelf in Den Haag spelen. Helaas. Ik denk dat de voornaamste tekortkoming van The Embodiment momenteel de grootte van ons netwerk is. Contacten zijn zo belangrijk. God Dethroned heeft dat denk ik erg goed voor elkaar. Dus dat is zeker een punt waar we wat kunnen leren. Verder valt er muzikaal altijd wel iets van die bands te leren natuurlijk!
Op jullie webstek stond een link naar de website van Ancient Rites. Zijn jullie bevriend met deze Belgische act?
Eric Sprooten van Ancient Rites is een Harderwijker, net als het grootste gedeelte van ons. Je kunt wel zeggen dat we met de Nederlandse kant van Ancient Rites bevriend zijn ja hehe. Erik-Jan is daarnaast regelmatig ook roadie voor hen. Verder kunnen we het allemaal ook goed vinden met de rest van de band. Het zijn zeer zeker relaxte lui!
Laten we stoppen met wat leuks. We zouden graag je metalkennis eens testen.
Spannend! Vooral omdat ik een totale debiel ben met betrekking tot het verleden van de rock & metal. Ik zet hierbij mijn hulplijn Yorick in. Yorick is onze vast roadie, waar we zeer dankbaar misbruik van maken!
Vul volgende zin aan: It's time to raise the..
Peter: HELL! ow nee, dat was een ander nummer, zonder 'the'. The flag of hate!. Toevallig laatst ergens gelezen, anders wist ik het niet.
Ja, dat is een klassieker van Kreator! Welke Nederlandse band schreef geschiedenis met de song Out Of The Body?
Yorick: is dat niet Gorefest?
Neen! Pestilence natuurlijk! Som drie vrouwelijk klinkende powermetalbands op.
Peter: Klinken ze niet allemaal vrouwelijk??? Hier maak ik geen vrienden mee, maar het is ook maar een grapje hehehe.
Wie past niet in het rijtje en waarom? Rush, Tygers Of Pan Tang en Dream Theater?
Peter: Tygers Of Pan Tang, omdat behalve de naam de band mij echt niks zegt, hehehe.
Yorick: Eehm, Rush, want de rest is progressive metal? Of zo?
Rush en Dream Theater maken progressieve metal! Tygers Of Pan Tang is een legendarische Engelse heavy metalband! Wat is de naam van de bekendste Belgische metalclub. Tip: te vinden in Vosselaar.
Peter: De biebop. Die weet ik toevallig omdat we daar natuurlijk graag een keer willen spelen.
Het is de BieBob! De eigenaar noemt Bob! Daarmee! Maar ik zal deze maar goed rekenen. Som de drie zangers op die Iron Maiden sinds 1980 in dienst heeft gehad.
Yorick: Bruce Dickinson, Paul Di'Anno ennnnuu...
Peter: Ow, en hoe heette die eerste?
Yorick: Dat was de eerste. Nummer drie is Blaze Bayley!
Goed zo. Vul volgende titel aan: Chapel Of
Peter: Eehm..hell? 666? death? sterf en of gezwellen? Eternaly? Jezus, wat ben ik hier slecht in...
Chapel Of Ghouls! De grootste Morbid Angel klassieker! Wat is het dagelijkse beroep van Tankard zanger Gerre?
Peter: Dit is weer een gok, en aangezien dit beroep nogal veel in metal land voorkomt: IT'er? Hehehe
Yorick: Zoiets als maatschappelijkwerker.
Peter: Je speelt niet vals toch?
Yep. Maatschappelijk werker! Wie is de eigenaar van de bekende Abyss Studio?
Peter: mr.Abyss? poeh.. geen idee
Yorick: jouw naamgenoot van Hypocrisy
Peter: Ow...
Inderdaad Peter van Hypocrisy. Laatste vraag. Wat is de titel van de eerste post-Bon Scot AC/DC plaat?
Yorick: Back in black
Peter: Thanx Yorick. Je bent niet voor niks samen met de anderen van NoordGelderschMetaal de glorieuze winnaars van de 1ste en 2de Deventerse Midtown metalquiz!
Yorick: Quizzing is my business
Peter: I rest my case
Sorry heren. Jullie moeten toch wat meer beginnen lezen op Metalfan.nl want jullie kennis schiet toch echt wat tekort!