Jullie hebben al een aantal perfecte albums uitgebracht, waarin verschilt Moanin van de rest?
Jim: Ieder album proberen we betere songs te schrijven, en we proberen expres iets anders te doen dan een vorige keer. Moanin is een album met een echte live sound, meer nog dan Wayne Kramers productie van 13 Violets. Ik hou echt van het geluid op dat album, maar we wilden dit album, Moanin, een plaat laten zijn met een organisch en hard zoals AC/DC. Ook hadden we al een aantal nummers live gespeeld tijdens onze laatste tour door Spanje, tegen de tijd dat we de studio ingingen wisten we al dat we materiaal hadden dat het echt goed zou gaan doen. Het is ook het eerste album met Matthew Vincent Tecu op drums. Hij heeft de hele tour van 13 Violets met ons gedaan, maar Moanin is zijn studiodebuut. Hij wilde de eerste keer echt rocken, en wij wilden hem niet laten starten met iets heel raars. Het is HEAVY SOUL!
Hoe zijn de reacties op het nieuwe album
Marus: Vol vreugde kan ik zeggen dat de reacties op het nieuwe album geweldig zijn. Mensen lijken het echt goed te vinden, en het echt gave is, dat we van veel nieuwe fans horen hoe goed dit album is. Zegt het voort!
Het nummer Devil Wind van het nieuwe album vond ik echt geweldig, kun je daar iets over vertellen?
Jim: Bedankt, het is een van mn favorieten. Devil Wind gaat over volharding. Een lied over overleven. Ik hou van de teksten in dat nummer, en heb er echt hard voor gewerkt om alles goed te laten lopen. De coupletten zijn als die van Bob Dylan met een Black Sabbath riff. Het blijft maar opbouwen, en zoals een wilde storm vaak doet, verdwijnt het nummer heel rustig weer. Draai het vooral hard voor het volledige effect! Chris McClure, de co-producent van Moanin, heeft echt veel geholpen om het geweldige geluid te krijgen, en heeft Devil Wind tot een episch geheel gemaakt.
Sommige van de geluiden uit het nummer Jack The Ripper zijn op locatie opgenomen in Parijs. Waar zijn die geluiden opgenomen en waarom in Parijs?
Matt: We kwamen een aantal Franse meisjes tegen en hadden het idee dat zij een perfecte toevoegingen konden vormen bij een meer dramatisch effect voor het nummer Jack The Ripper. We propten ze in een kleine badkamer en zeiden hen te gillen in de mini-disc opname apparatuur. Een van hen begon vieze praatjes uit te slaan en dat hebben we er in gelaten.
Moanin is de eerste van jullie releases op het label Bad Reputation. Hoe raakt een Amerikaanse band verzeild bij een Frans label?
Matt: We hebben het altijd goed gedaan in Frankrijk. Ons vorige Europese label was in Parijs, dus we werden min of meer doorgestuurd.
Hoe zijn jullie tot het aparte design van de cover van Moanin gekomen?
Matt: Ron Donovan is een mad scientist poster artiest uit San Francisco. We hebben hem vorig jaar backstage ontmoet in het Olympia Theater vorig jaar toen we daar een show deden. We vonden zijn stijl tof, en hij de onze ook. Het basisconcept voor de cover was van ons, en hij bracht het naar een hoger niveau.
Tijdens jullie volgende Europese tour doen jullie Nederland niet aan, hoe komt dat zo?
Marcus: We gaan waar onze boekingsagent ons mee naar toe neemt. Er hangt een hoop af van de route en wanneer we in bepaalde clubs terechtkomen, dat betekent natuurlijk niet dat we niet graag in Nederland spelen. We vinden het zelfs geweldig!
Op het pas uitgekomen album St. Valentines Day Massacre A Rock n Roll Tribute to Motrhead staat de song Bomber gespeeld door jullie. Hoe zijn jullie bij dit nummer gekomen en is het speciaal voor dit album opgenomen?
Marcus: Ja, Bomber hebben we speciaal voor deze tribute opgenomen. De baas van ons platenlabel Eric, vroeg ons of we een song zouden willen coveren voor het album, maar we wilden niet de bekende overduidelijke Motrhead songs coveren. Daarom vroegen we onze goede vriend Henry Rollins welke song te doen. Hij noemde Bomber, en de rest is bekend. We hebben geprobeerd de song in ons eigen jasje te gieten, maar tegelijkertijd de eigen integriteit te laten behouden. Ik heb zelfs gebruik gemaakt van een Rickenbacker bass zoals Lemmy voor de authenticiteit. Ik vind vooral de vocalen van Jim tijdens die song erg goed. Ik heb het album al gehoord en vond het erg goed, vooral dat nummerBomber.
Jullie hebben jullie vleugels als rockmuzikanten verdiend als Mother Superior, maar ook als backing band bij andere artiesten en meer. Hoe is het om met bijvoorbeeld Lemmy of Alice Cooper samen te spelen? En hoe voelt het om een aan de ene kant met deze mensen samen te spelen en aan de andere kant hun muziek te coveren?
Jim: We hebben echt geluk gehad om wat toffe dingen met sommige van onze helden te doen. Alice Cooper is een genie en ik krijg er nog steeds rillingen bij het idee dat we samen met hem songs hebben kunnen schrijven! Lemmy zie ik in de stad, meestal in The rainbow, en ik heb hem nog steeds niet onze versie van Bomber gegeven. Het opnemen van de Black Flag song awas een hoogtepunt in mn leven! We deden eens een grote show met Motrhead in Duitsland, en ik ging me echt helemaal te buiten aan Jgermeister en hasj. We feestten met hun roadies, die al vechtend eindigden met wat punkertjes in de hotelbar. We bleven de hele nacht op. De volgende ochtend gingen we naar het vliegveld, en ik had zon enorme kater. Tony Bennett stond bij onze gate, terwijil we op onze vlucht stonden te wachten. Hij was echt leuk, maar dacht vast dat we helemaal gestoord waren.
Vorig jaar kwamen twee van jullie songs voor in de soundtrack van de dramafilm Grace, hoe is dat zo gekomen?
Jim: Grace is een geweldige film van Anthony Scarpa, die ook de video voor Jaded Little Princess en de fotos voor de cd-cover van 13 Violets heeft gemaakt. De versie van Four Walls die in de film speelt, is een alternatieve versie met Daniel Lanois op pedal steel. Zeldzaam.
Jullie doen bergen werk met andere artiesten, een van hen is Henry Rollins. Hebben jullie met zoveel werk om handen met anderen nog wel tijd voor jullie eigen muziek en persoonlijke levens?
Jim: Muziek is bij ons altijd op de eerste plaats gekomen. Wanneer we niet aan het touren of opnemen zijn, schrijven we songs of oefenen we. We hebben echt geluk dat we altijd muziek kunnen maken, en we maken tijd vrij om met mensen als Henry Rollins of Daniel Lanois te werken. Ik ben verliefd op onze muziek. Ik luister altijd naar muziek en omring me er constant mee, omdat het moet. Het is net als eten, en ik ben een varken wanneer het aankomt op rock n roll.
Wat staat er dan nog op jullie lijstje om te doen als muzikanten?
Jim: Blijven spelen!