Esa: We leven en we doen ons best.
Jan: Gaat prima, bedankt voor de interesse!
Eerst eens een misverstand uit de weg ruimen. Waarover ging al die ophef rond de teksten van het openingsnummer 'When Hell Freezes over' van de nieuwe cd? Op jullie website staat een hele litanie te lezen.
Esa: Eigenlijk heeft niemand gezegd dat de teksten gericht zijn tegen een bepaald geloof zoals islam, christendom, jodendom en weet ik veel wat nog. Om misverstanden te mijden zeg ik op voorhand dat de teksten niet over geloof gaan maar over de arrogante corrupte media en het gebrek aan respect voor menselijke integriteit. We willen vechten tegen deze media in plaats van ons als schapen naar de slachter te laten leiden. Dat is de reden waarom ik dit nummer schreef.
Ik, en de rest van de groep hebben veel respect voor al onze fans en welke levenspad ze ook inslaan. Geloof kan iets noodzakelijk zijn om geluk en progressie te bereiken. Moslemvrienden en Joodse kennissen waren zeer blij dat we dit onderwerp eens hebben aangesneden.
Ik kreeg wel enkele positieve gerichte vragen over deze tekst en daarom heb ik een uitleg op de website geplaatst. Communicatie met het publiek is een zeer grote waarde voor ons. Ik wil mensen altijd motiveren om na te denken over bepaalde manipulerende mediatechnieken en hoe wij deze kunnen verslagen. Uiteraard zeg ik niet dat alle media corrupt is, maar corrupte dictators manipuleren altijd hun eigen media en daarom is het zo'n gevaarlijk instrument.
In elke zin van het nummer vind je een dialoog tussen de corrupte media met enkele sensatiegerichte krantenkoppen en dan daarop de visie van de ontvanger. De 'koning' in het verhaal symboliseert de heilige kracht die de mensen terug vrij zal maken. Voor meer informatie over deze tekst verwijs ik naar onze webstek.
Waarom ben je zo verbitterd?
Esa: Ach, ik word hier allemaal zo kwaad over. Deze 'junkmediamaatschappij' is zo jammer. Ik werk als een manager in een jeugdhuis en ik ontmoet elke dag verschillende jongeren met multiculturele achtergronden.Mijn ouders hebben niet de Zweedse nationaliteit maar ik ben wel geboren in Zweden. Immigranten worden in de media altijd in een negatief daglicht gesteld. Ik ben vaak afgewezen tijdens sollicitaties omdat ik geen Zweedse naam draag. Ik ben zeker niet een perfecte mens, integendeel, maar ik wil wel andere mensen helpen.
Laten we even over blijere zaken praten. Hoe kijken jullie terug op de eerste twee Cryonic Temple platen?
Jan: Het debuut 'Chapter 1 ' is mijn favoriete album omdat we er zo lang over gedaan hebben. Ik vind het wel jammer dat er zo weinig exemplaren zijn gedrukt en ik hoop dat LIMB de rechten koopt en dit album een nieuwe kans geeft. En dan het liefst met nieuw artwork! De opvolger 'Blood, Guts & Glory' heeft vooral een goed geluid. Het album straalt kracht n warmte uit en de vocalen komen goed uit de verf.
Wat hebben jullie na het uitbrengen van 'Blood, Guts & Glory' (2003) allemaal gedaan?
Jan: Ik heb de band voor een tijd verlaten, dus ik zou het niet weten. Mijn zoon is gestorven op het einde van 2002 en ik had niet veel zin meer in de band. Vorig jaar had ik echter behoefte om terug te komen en daar hadden de heren geen probleem mee. De nummers voor 'In Thy Power' waren wel al geschreven.
Esa, hoe zou je de nieuwe plaat vergelijken met het ouder materiaal?
Esa: Het nieuwe materiaal is geschreven begin 2004 en we hebben geen oude demo's geraadpleegd. Alles is dus nieuw en vers. De nieuwe nummers hebben wederom een donder randje. Het nieuwe materiaal is ook meer divers als ons ouder werk maar ze hebben toch de typische Cryonic Temple uitstraling. Gewoon lekkere speedmetal met lekker gitaarwerk en pakkende refreinen.
Cryonic Temple is trouwens niet een standaard naam voor een powermetalband. Zijn jullie echt genteresseerd in cryotechnologie?
Esa: Ja, maar ik ben niet in de techniek zelf genteresseerd.Het boeit mij waarom mensen zich laten invriezen als de techniek er eigenlijk nog niet is. Ik vind het zelfs godslasterlijk dat sommige mensen de dood willen ontsnappen. Ik vind het triest dat er mensen zijn die veel geld willen betalen uit angst voor de dood.
Wat maakt Cryonic Temple anders dan die honderden andere Zweedse powermetalbands?
Esa: Wij zijn eerlijk in onze muziek en ik denk dat mensen dat wel appreciren.
Jan: We hebben de beste zanger, de beste productie en de beste nummers.
Jullie zijn inmiddels al ingeburgerd bij Limb Music Productions. Gaan ze jullie niet eens op tour sturen?
Jan: We gingen normaal enkele optredens in Duitsland verzorgen maar die zijn afgeketst. In Zweden treden we zo vaak op als we kunnen.
Hoe serieus moeten wij jullie 'true metal image' nemen?
Esa: Je moet dat allemaal niet zo serieus nemen. Wij houden van een grapje maar we zijn wel serieus in onze muziek en in de meeste teksten. Onze teksten handelen over een eenheid in de metalwereld tegen racisme, fascisme en corruptie. Je moet je leven ook zo goed mogelijk invullen en elkaar respecteren. Wij hebben door de jaren heen ook opgetreden op antiracistische festivals en goede-doelen-gelegenheden, jeugdconcerten en weet ik veel nog wat allemaal. Dit klinkt allemaal niet erg 'metal' maar zo denken wij er wel over en dit vinden wij belangrijk.
Trivia-time. Antwoord zo snel mogelijk.
Iron Maiden of Judas Priest
Esa:Judas Priest
Jan: Iron Maiden
Helloween of Manowar?
Esa: Manowar, maar ik vind het oude werk van Helloween ook geniaal.
Jan: Helloween
Studio of bhne?
Esa: Optreden!
Jan: Optreden!
Underground Symphony of Limb Music Productions?
Esa: Limb Music Productions. Maar geen slecht woord over onze eerste platenmaatschappij, wij bljiven hun erg dankbaar.
Jan: Limb
Goede oude Heavy Metal of power metal?
Esa: Goed oude Heavy Metal op elk moment van de dag.
Jan: Heavy Metal
'Mercenaries Of Metal' of 'Eternal Flames Of Metal'?
Esa: 'Mercenaries Of Metal'
Jan: 'Eternal Flames of Metal'
Hammerfall of Stratovarius?
Esa: Statovarius
Jan: Stratovarius
Festivals of clubshows?
Esa: Alle twee, maar ik vind een kleiner publiek wel intiemer.
Jan: Festivals
Ok, jullie zijn vrij. Tot later.
Esa:
Bedankt voor het interview, hou je goed en hopelijk ontmoeten wij jou eens in Nederland.