Je mag niet zeggen 'ja', maar eigenlijk toch wel. Het is iets waar je heel hard voor gewerkt hebt de laatste twee jaar. Eindelijk dan toch de platendeal binnen en de cd-release en dan is het toch altijd spannend. Terwijl je toch wel weet dat je op de voorgaande promo's ook al goede reacties hebt gehad.
En hoe was de releaseparty in Hamburg?
Dat was vermoeiend. Het was erg laat geworden. En eerst nog de reis ernaar toe, we moesten nog een hotel vinden. Ook de bands Torment en Paragon gaven er de releaseparty. Wij zijn alledrie dan ook van Remedy Records. Maar het was verder zeer geslaagd.
Jij kwam er als zanger pas in 2002 bij. Maar kun je misschien toch vertellen hoe de band is ontstaan?
Niet echt. Het enige dat ik weet is dat van de originele line-up, eigenlijk alleen nog maar de beide gitaristen Tom Heemskerk en Fred Mantel over zijn. Zij hebben vanaf het begin af aan Reviver gebouwd tot wat het nu is. Er zijn behoorlijk wat wisselingen binnen de band geweest.
En hoe kwam de band uiteindelijk bij jou?
Fred had eigenlijk begin 2001 al contact met mij opgenomen. In die tijd zat ik echter nog in Montany en hadden we een platencontract met LMP. Hetzelfde gold voor Stefan (Brederode, basgitarist). Op het moment dat Montany niet meer verder kon, gingen we verder met Reviver.
Wat is er precies met Montany gebeurd dan?
We hadden een leeftijdsverschil binnen de band. De zanger, drummer en de basgitarist waren rond de 30 en de rest was 15-17 jaar. Op een gegeven moment merk je dat de oudere bandleden toch iets andere dingen wil dan de jonge jongens. We merken nu bij Reviver dat het wat makkelijker praat als je even oud bent. We hebben allemaal bands als Iron Maiden zien komen en de hoogtijdagen meegemaakt. Dat is misschien iets waar het toch aan schorde binnen Montany. Die band is nu ook helemaal over.
Maar goed, terug naar Reviver.
Ja, dus Fred belde mij op toendertijd. Hij was op dat moment echt op zoek naar een vaste line-up, want hij was daar al heel lang mee bezig natuurlijk. Ik moest dus zeggen dat het op dat moment niet ging. Toen Montany er niet meer was, zijn Stefan en ik uiteindelijk wel naar Reviver gegaan. En eigenlijk op dat moment merkten we dat dat het laatste zetje was dat nodig was om uit die underground vandaan te komen en een platendeal binnen te halen. De muziek lag er voor het grootste gedeelte al. Het was gewoon een kwestie van de puntjes op de 'i' zetten. Ik en Stefan namen met Montany een beetje ervaring mee en we zaten op dezelfde golflengte. En dus krijg je dit als eindresultaat.
Begin 2003 kreeg de drummer RSI en stond de band op non-actief. Hoe is die tijd ingevuld?
We konden het gelukkig eventjes rustig aan doen. We hebben de tijd gebruikt om nieuwe nummers te schrijven. Natuurlijk, zoiets komt nooit goed uit. Maar op dat moment was het niet z erg. De band en ik waren pas bij elkaar en we waren nog een beetje zoekende. Gelukkig was de ziekte binnen een maand of drie alweer verholpen. Hij heeft er nu weinig tot geen last meer van.
Hoe kwamen jullie terecht bij Remedy Records?
Via LMP werkte Jan Bunink en dat is ook de basgitarist van Paragon. Na Montany bleef ik met hem contact houden. Daar hadden we eerst de cd van Reviver naar toe gestuurd. LMP en Jan vonden het heel goed klinken. Toch zeiden ze dat ze met drie nummers niks konden en vroegen om wat extra's toe te sturen. Op dat moment was Jan eigenlijk al vertrokken. Toch hadden we onze volledige cd naar LMP toegestuurd. Die zeiden weer dat het nog niet echt overtuigend was. Vervolgens nam Jan Bunink de cd mee naar Remedy Records en heeft daar een goed woordje voor ons gedaan bij de eigenaar. Die vond het dus wel fantastisch. Het is jaren '80 metal en dat is precies wat het label ook voor staat.
En het bevalt dus wel bij het label?
Het bevalt bijzonder goed. Jrn Rter, de eigenaar en basgitarist/zanger van Torment, is een hele vriendelijke vent. Daar kunnen we gelukkig goed mee op schieten.
Na de deal konden jullie eindelijk de studio in voor de eerste echte plaat. Hoe verliep het opnameproces?
Nou, het grote voordeel van de opnames was dat onze gitarist Fred de eigenaar is van Steelworks Studio. Dat geeft wat meer tijd en meer ruimte. Je kan wat meer experimenteren met dubbele zanglijnen en dat soort dingen. We hebben dus voor de opnames rustig de tijd genomen. We moesten er wel rekening mee houden dat Fred tussentijds ook nog andere klussen had. Maar als de studio vrij was, gingen wij weer even wat doen. Het label was er natuurlijk ook blij mee. Mochten ze nog wat op- of aanmerkingen hebben op het materiaal, dan konden we het zo veranderen. Toen de opnames klaar waren, hebben we het 2 weken laten rusten. Daarna luisterden we nog een week lang naar alle nummers om te kijken of er nog wat kleine dingetjes veranderd konden worden. We hebben de nummers nog eens dunnetjes overnieuw gedaan. En naar ons gevoel zit alles nu goed en degelijk in elkaar.
Hoe hebben jullie Piet Sielck (Iron Savior) weten te strikken voor de mastering?
Dat ging via de platenbaas van Remedy Records. Fred wilde dat niet zelf doen. Hij was zelf al te lang met de cd bezig; hij kon er niet meer met een frisse blik tegenaan kijken. Dat moest dus door een ander gedaan worden. Remedy Records vond het ook een goed idee. In de eerste instantie hadden we Piet al op het oog. Maar hij zat eigenlijk krap in zijn tijd. Dus in plaats van het pakketje met het materiaal op de post te gooien, zijn we in de auto gestapt en 'eventjes' naar Hamburg toe gereden om het te laten masteren. Daar zijn ze dan een hele dag aan kwijt geweest. Eenmaal thuis moesten we nog even rustig aan het nieuwe geluid wennen, want het klinkt toch anders dan het geluid van Steelworks. Toch weet je als je een naam als Piet Sielck op de hoes hebt staan, dat je een stukje kwaliteit meekrijgt.
De meest nummers op de cd waren al eerder verschenen op de demo's.
In de eerste instantie zijn we gewoon begonnen met nieuwe nummers schrijven voor de cd. Daarna hebben we onszelf afgevraagd hoeveel mensen ons eigenlijk kennen. Van de promo's waren er niet al te veel verkocht. Dus niet veel mensen kennen de oude muziek. Het idee om de oude nummers opnieuw op te nemen was dus om de mensen een stukje geschiedenis mee te geven. De nummers waarvan wij vonden dat de mensen ze gehoord moesten hebben, hebben we een beetje bijgeschaafd en vervolgens opnieuw opgenomen.
Wat was jouw aandeel van de nummers?
Met de oude nummers heb ik uiteraard weinig te maken gehad. Ik heb alleen wat nieuwe zanglijnen ingezongen. Mijn stem is toch iets anders dan de voorgangers en de oude nummers moesten wel kloppen. Aan de nieuwe nummer heb ik wel meegeholpen.
Schrijf jij de teksten? En nu we het er toch over hebben, mag je gelijk vertellen waar de teksten over gaan.
Van de nieuwe nummers heb ik inderdaad de teksten geschreven. Het algemene thema waar de cd op gebaseerd is, is oude beschavingen. Bijvoorbeeld het nummer Osiris Eyes verteld over de legende van Osiris. Fight Your Fight gaat dan weer over Stonehenge.
Wat is het verband met het artwork?
Die is gemaakt door onze drummer. Hij is namelijk grafisch ontwerper. En daar is hij een behoorlijk lange tijd mee bezig geweest. Er staat een planeet op en het symboliseert het feit dat beschavingen niet verbeteren maar verdwijnen. Denk aan de Romeinen, die een rijk hebben opgebouwd met heel veel kennis. Ondanks hun machtsvertoon, valt zo'n rijk toch, hoe sterk het ook is. Er komt dan toch wat nieuws voor in de plaats. Het artwork geeft aan dat hoe beschadigd onze planeet ook is, er wordt altijd aan gewerkt om het weer op te bouwen. Er zal altijd opnieuw weer wat komen, ook na deze beschaving.
Jij ziet de toekomst dus wel positief in.
Ja, want alles gaat met vallen en opstaan. Kijk ook maar eens naar de Egyptenaren en alle andere oude beschavingen. Hoe groot een beschaving ook is, eens zal het toch verdwijnen en komt er weer iets anders voor in de plaats. Eventjes wat anders, want ik wilde wel eens weten wanneer jij erachter kwam dat je best wel een goede stem hebt. Het was toch al een beetje duidelijk op de lagere school, toen ik een jaartje of 11 was. Ik kreeg altijd een goed cijfer voor zingen. Daar komt ook nog eens bij dat ik met een jaar of 7 - 8 al met bandjes bezig was. Wat ooms van me zaten in een band en die speelden in de stijl van Status Quo, Black Sabbath en Ozzy Osbourne. Ik ging regelmatig mee naar de oefenruimte en dan wordt je er eigenlijk al mee geconfronteerd met dat soort muziek.
Wat zijn jouw persoonlijke invloeden?
De grootste invloeden zijn toch wel Queensrche, Crimson Glory en Fates Warning. Ik lette dan op bepaalde uitspraken van de zangers. De laatste cd's van Queensryche heb ik bijvoorbeeld niet eens meer gekocht voor de muziek, maar echt om de stem van Geoff Tate. Natuurlijk probeer ik wel een beetje eigen te blijven, want op een kopie zit niemand te wachten.
Het lijkt me moeilijk om in Nederland in een heavy metal band te spelen, want het is niet bepaald het populairste genre. Toch lijkt het er steeds beter mee te gaan met debuut-cd's van o.a. Roadkill, Chainsaw en Reviver natuurlijk.
Ik moet zeggen, ik zie de laatste tijd ook meer jonge gasten van een jaar of 18 met t-shirts van Iron Maiden. Je merkt ook wel dat er om je heen wat meer heavy metal bandjes komen. Net als de jongens van Roadkill, die ook al heel lang bezig zijn. Ook de oude zanger van Reviver komt binnenkort met een nieuwe cd met zijn band Profound.
Aha, dus met Pieter Bas Borger hebben jullie nog goede contacten?
Ja, want Pieter was toendertijd alleen bij de band om de zangpartijen in te zingen van de demo Gates Of Time. Hij vertelde van te voren dat hij geen vast bandlid wilde worden, want hij was al de zanger van Profound en Black Knight. Voor Reviver zou geen tijd genoeg hebben.
Tot slot, wat zijn de toekomstplannen?
Eigenlijk zijn we ons alweer een beetje aan het concentreren op een tweede cd. De band is nu wat hechter. Daardoor passen de nummers die we een paar jaar geleden hebben geschreven niet echt meer bij waar we nu mee bezig zijn. Er zal niks meer uit de oude doos komen, alleen maar nieuw werk. En dat is waar we ons op dit moment een beetje op richten. Wat touren betreft staat er niets groots op de planken. Af en toe treden we wel op, maar check af en toe de website voor nieuwe data. Wat we vooral proberen is wat meer met andere bands op te trekken, zoals Roadkill en Profound. Zo komen we op 14 mei samen in Wassenaar voor een klein heavy metal festival en we hopen dat daar wel wat publiek op af komt. We hopen deze 'powerpack' ook wat vaker ergens anders neer te zetten in Nederland.
En dan als laatste vraag: waarom moeten we jullie cd kopen in plaats van een andere?
Het is natuurlijk een beetje hoogmoedig om te zeggen dat we beter zijn dan de rest. Dat kun je niet maken, haha. Maar goed, het is gewoon een product van eigen bodem. Als je fan bent van bands als Iron Maiden, Fates Warning, Crimson Glory, van jaren '80 metal in het algemeen, dan moet je Reviver toch minimaal wel een keer gehoord hebben.