Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Doodseskader
  • Embrace Your Punishment, Diaroe, Subvergence en Man As Plague
  • Reformist, Abyss Above en Zubzero
  • 29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ari Nissilä (Catamenia) - 52
  • Daniel Cardoso (Anathema) - 43
  • Douglas J. Sylvia (Fear Of God) - 59
  • Enrico Canu (Heimdall) - 38
  • Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40
Interview

Blo.Torch
Met Hassan Moechtar
Door Kristof
Geplaatst in februari 2005
Aargggggh. Ik kan me soms opwinden om het feit dat metalfans sommige bands altijd collectief lijken te negeren. Blo.Torch is een uitstekend thrashcollectief, maar toch lees ik tegenwoordig op weinig fora, websites en tijdschriften nog over deze heren. Eind vorig jaar verscheen de comebackplaat 'Volatile' (tevens hun beste schijfje) en nu mag gitarist Hassan Moechtar zijn zegje doen. Thrashfan en nog nooit van deze band gehoord? Surf dan eerst naar Blo.Torch's site en beluister gratis een hele zooi nummers terwijl je dit interview leest.

Blo.Torch

Jullie hebben een tijd niet meer in de belangstelling gestaan, het lijkt me dus handig om heel de geschiedenis van Blo.Torch eens te over lopen. Kan je wat commentaar geven op onderstaande gebeurtenissen:

1. Het uitbrengen van de eerste demo getiteld 'The Plot Sickens' in 1996.

Dat was in 1997 trouwens…Marvin en ik zijn in 1996 begonnen met deze band. In het eerste jaar hadden we nog geen stabiele line-up, mede daardoor konden we niet echt een richting vinden. Aan onze stijl destijds was geen touw vast te knopen. De komst van zanger Michel bracht verandering, we waren een volwaardige band. De stijl werd een vorm van melodieuze death/thrash, beïnvloed door Zweedse deathmetal. Vrij snel nadat Michel erbij kwam zijn we de Excess studio in Rotterdam ingedoken en met Hans Pieters ons debuut 'The Plot Sickens' opgenomen. We hadden er echt zin in, de demo is ook zeer goed gelukt. Binnen en buiten Nederland kregen we uitstekende recensies, onder andere demo van de maand in Aardschok.

2. Tekenen bij Wicked World Records.

Een lovende recensie in het Engelse metalmagazine Terrorizer (4 van de 5 punten) werd opgemerkt door de huidige label manager van Earache. Hij nam contact met me op en was geïnteresseerd. Na hem een demo en wat oefenruimte opnamen gestuurd te hebben, liet hij ons weten dat hij ons wel wilde hebben voor het sublabel van Earache genaamd Wicked World. Hij bood ons een deal aan voor 3 albums, wat we hebben aangenomen. Een natte droom kwam uit!

3. Het uitbrengen van het titelloze debuut (1999).

In oktober 1999 kwam ons debuut uit in Europa, begin 2000 in de rest van de wereld. We kregen goede recensies, letterlijk vanuit de hele wereld. De promotiemachine draaide op volle toeren, we hadden een paar maanden lang meerdere interviews per week met allerlei mags en radiostations, vooral in Europa. We kwamen ook terecht bij megaboeker Mojo, die ons zeer gave optredens bezorgden in de grote zalen en met bekende bands. Hoogtepunt was wel Metalfest 2000, met als afsluiter een show in de grote zaal (The Choice) van 013 in Tilburg.

4. Vertrekken bij Wicked World Records.

Een jaar na het debuut waren we klaar voor de opvolger. Maar Wicked World hield ons de hele tijd wachten, waarbij de datum steeds verder vooruit werd geschoven. Opeens kwam het besluit: ze gingen niet met ons door, volgens hen kon het niet vanwege het budget. Zeer teleurstellend, want we hadden een hoop tijd verloren. In 2001 werd het contract ontbonden en we zijn sindsdien "labelloos".

5. Het uitbrengen van een nieuwe demo getiteld 'Plan B' in 2002.

Nadat we waren gedropt door Wicked World vielen we een beetje in een gat. Even de weg kwijt. Een jaar lang hebben we geen podium betreden en hebben we ons gestort op het schrijven van nieuw materiaal. Toen we eenmaal tevreden waren, zijn we weer naar Excess gegaan om een demo op te nemen en probeerden een nieuwe deal te scoren. 'Plan B' werd goed ontvangen en toonde een duidelijk volwassen geworden Blo.torch. Kort nadat de demo klaar was, scheidden onze wegen met zanger Michel. Ondanks dat werd 'Plan B' demo van de maand in het blad Fret. Enkele maanden na het vertrek van Michel vonden we een nieuwe zanger, Chris, die zijn debuut maakt op ons nieuwe album 'Volatile'. Een zeer geslaagd debuut kan ik wel zeggen.

Inmiddels verscheen dus, in eigen beheer, het nieuwe full length album 'Volatile'. Hoe reageert het metalpubliek op deze release?

Zeer positief! Het is ons beste werk tot nu toe en we zijn ook zeer tevreden. Het is 'soort van in eigen beheer' uitgebracht. De weinige recensies die we hebben zijn lovend, ook over de live shows die we het afgelopen jaar gedaan hebben in binnen- en buitenland. We hebben het album echter nog niet echt rondgestuurd naar veel mags en e-mags. De reden daarvoor, is dat we nog steeds aan het proberen zijn om het op een label gereleased te krijgen. Mocht dit lukken, dan zou de promotie weinig impact hebben, als de cd al in tig mags is besproken.

De productie is uitstekend te noemen, is de Rotterdamse Excess studio werkelijk zo'n goede plaats om harde metal te vereeuwigen?

Excess heeft altijd al metal geproduceerd en is er gaandeweg steeds beter in geworden. De producties zijn steeds beter geworden door de jaren, want de studio zelf is ook steeds beter geworden, Hans heeft topapparatuur staan en heeft oor voor detail. Er is werkelijk geen reden om er niet op te nemen als metal band. Zolang je maar duidelijk voor ogen hebt wat je wilt. Toen we de studio in gingen om 'Volatile' op te nemen, hadden we al precies voor ogen hoe het moest klinken en dan kan je gericht zoeken naar je sound, in plaats van zomaar wat te proberen en kijken hoe het klinkt. We hebben al vanaf dag 1 in de Excess Studio opgenomen, ook met onze voormalige bands (Manifest en Psycho Rampage). We kennen Hans al iets van 10 jaar en hij weet inmiddels wat we kunnen, hoe het moet klinken en hoe hij dat voor elkaar moet krijgen. Hij denkt ook met ons mee over de aanpak en we proberen het uit. Werkt het niet, dan proberen we een andere manier om te krijgen wat we voor ogen hebben.

Er staan enkele nummers op dit schijfje die we al kennen van oude demo's, waarom niet opnieuw beginnen met alleen maar splinternieuwe nummers?

Er staan 3 nummers op 'Volatile', die ook op 'Plan B' staan. Het zijn sterke nummers, die goed vertegenwoordigen waar Blo.torch voor staat. 'Plan B' heeft natuurlijk een zeer beperkt aantal mensen bereikt, mocht 'Volatile' worden uitgebracht door een label, is er een grotere verspreiding. We wilden deze nummers erbij hebben, maar nu met onze nieuwe zanger.

Wat is voor jou de essentie van thrashmetal?

Wat mij aanspreekt is de directheid, de 'no-nonsense' houding en de energieke felheid die het uitstraalt maar ook opwekt. Geen bullshit, knallen met die hap! Niks geen lieflijke vrouwenzang of melancholische toeters en bellen. Scheurende gitaren en hakkende riffs, drums als een denderende stoomtrein en een zanger die de longen uit z'n lijf schreeuwt. Lekker man! Old school thrash in een nieuw jasje kan ik zeer waarderen. De op de Slayer-leest geschoeide debuut cd van The Haunted is een van mijn favorieten.

Ik heb vorig jaar al heel wat aardig artwork zien passeren, maar het artwork van 'Volatile' is ook erg speciaal. Persoonlijk zie ik er de ondergang van het kapitalistisch systeem in. Heb ik het bij het rechte eind?

Wel redelijk ja. Niet zozeer het kapitalistisch systeem in het bijzonder, maar de ondergang van de mensheid in het algemeen. De eeuwig durende oorlogen, machtsgeile wereldleiders, terrorisme…de grootste vijand van de mensheid is de mensheid zelf. De gebeurtenissen van 9-11 en daaruit vloeiende oorlog tegen het terrorisme is een recent voorbeeld daarvan. Er zijn meerdere verwijzingen hiernaar op het album en in het artwork. We zijn zeer tevreden over het artwork, het springt er wel uit tussen de over het algemene donkere artwork van de meeste metalbands. Dat was ook onze bedoeling.

Jammer genoeg zijn de teksten niet afgedrukt in het cd-boekje, en ik heb net het idee dat jullie enkele rake teksten hebben geschreven. Kan je wat meer vertellen over de algemene thematiek?

De uitleg van het artwork van de vorige vraag dekt de lading wel zo'n beetje. Het thema is de ondergang van de mensheid, de daarbij horende angsten, frustraties, wanhoop, woede en hoe men in deze zieke wereld probeert te overleven, op welke manier dan ook. Onze website wordt op dit moment gerestyled, de teksten zullen er ook op te lezen zijn.

Als je iemand zou moeten overtuigen en je mag één nummer van 'Volatile' kiezen, naar welke nummer zou je keuze uitgaan?

Hmmm…moelijk. Ik denk dat ik dan voor 'Consumed by Indifference' kies.

Wat vindt jij van het nieuwe werk van volgende collega-thrashers:

Occult

'Elegy for the Weak' heb ik nog niet geluisterd, vrees ik. Maar ik heb er goede dingen over gehoord.

-Flesh Made sin

Lekkere old school thrash, de productie is rauw en dat heeft zijn charme, in lijn met genre. Fel, recht door zee en agressief, zoals het hoort.

-Kreator

Eveneens een klassiek klinkende thrash plaat, wel een tikkie anders dan de band hierboven. Deze gasten draaien al een hele tijd mee en dat hoor je ook, ze weten ondertussen wel hoe ze een goede thrashplaat moeten maken. Ik vind het leuk om te horen dat een band blijft thrashen zoals van oudsher, maar met een betere productie.

Ten slotte nog wat Veronica Magazine-achtige trivial vragen:

Wat is het laatste concert dat je zag?

Ai…ik ben al heel lang niet meer naar een concert geweest, helaas. Ik zou het echt niet meer weten.

Wat is de laatste cd die je hebt gekocht?

'Tempo of the Damned' van Exodus. Ik koop eigenlijk nog nauwelijks cd's. Met de prijzen van tegenwoordig doe ik dat niet zo snel. Er zijn tegenwoordig andere manieren weet je wel…Ben ook maar een arme muzikant…hahaha!

Wat was voor jou het muzikaal hoogtepunt van 2004?

De Grote Prijs van Zuid-Holland winnen als extreme metal band tussen poppy gitaarrock bands. Absoluut onverwacht. Cool om te zien dat er toch nog objectieve jury's te vinden zijn. De shows van afgelopen jaar waren de beste tot nu toe, voor mij ook een hoogtepunt.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.