Ten eerste bedankt. We hebben inderdaad eem meer eigen sound gecreerd, mede omdat de nummers beter zijn uitgewerkt en we in de studio meer aandacht hebben besteed aan het eindgeluid. Bovendien zijn we weer terug gegaan naar de studio waar we eerder al veel werk hebben opgenomen. Dat bracht ons meer terug naar de basis. Het geluid moet degelijk maar haatdragend zijn. Dat is nu beter gelukt omdat we geen triggers gebruikt hebben zoals op Universe of Filth het geval was en we van te voren een beter idee hadden over hoe het moest gaan klinken.
For a Dead Race lijkt veel meer mid-tempo stukken te bevatten dan Universe of Filth, is dit een bewuste keuze geweest of is dit een natuurlijke ontwikkeling geweest binnen het schrijfproces?
Beide. Ten eerste was het een keuze om meer dynamiek in de nummers te stoppen, maar dat is ook vrij geleidelijk gegaan. Universe was vooral op hoog tempo gespeeld. Dat blijft niet boeiend. De nieuwe nummers zijn weer gewoon een stap vooruit in het schrijfproces en beter uitgewerkt.
Een vergelijking die bij mij sterk naar boven kwam was Darkthrone, met A Blaze in the Northern Sky. Is Darkthrone van grote invloed geweest op Sauron of is Sauron toch vooral door andere bands benvloed?
Uiteraard zijn we benvloed door bands, maar dat is niet direct van invloed op wat wij doen. Veel muziek die wij schrijven ontstaan uit gevoel. Alles moet een bepaald gevoel uitademen. In ons geval is dat haat, misanthropie, het occulte en tegen de fundamentele kern van bepaalde godsdiensten. De vergelijking met Dark Throne zien we maar als een compliment, niet als een bewuste keuze.
Op tekstueel gebied gaan jullie er vrij extreem tegenaan, zoals ik in mijn review noemde kunnen stukken als "Gasses for the masses, the final solution for depopulation" menigeen in het verkeerde keelgat schieten Hebben jullie echt zo'n hekel aan de mensheid of is er ook vooral sprake van een sterke vorm van provocatie?
De dag dat jij opstaat en een weerzinwekkend gevoel hebt tegen alles wat hier rondloopt op deze aardkloot, als een krioelende mierenhoop, dat is het gevoel waar onze teksten o.a. over gaan. Bindt hier echter geen politieke voorkeuren aan vast. Het gaat om gevoel. Sauron schrijft doorgaans over haat en negativiteit, niet te plaatsen gevoelens van weerzin etc.
Productioneel gezien is er ook een vooruitgang geweest naar mijn idee. De sound is nu een stuk smeriger dan op de voorganger. Deze klonk naar mijn idee vrij klinisch, maar miste soms aan een bepaalde knallende drive. Is dit een bewuste stap terug van een moderner geluid, terug naar de roots?
Zeker weten, zoals ik al eerder zei. De productie van deze plaat past veel beter bij wat wij doen. Ontdanks de rauwe productie van Universe of Filth ademt deze bij lange na niet de sfeer uit die For a dead race doet. En de sfeer die FADR uitademt komt sterk in de buurt bij wat een Black Metal album moet hebben. Dit keer zijn we er dan ook meer tevreden over. We zijn ook niet voor niets terug gegaan naar de Double Noise studio. We hebben meer tijd aan het geluid besteed, aan de opnames zelf en we waren beter voorbereid door de inmiddels opgedane ervaringen met studio-opnamen.
In mijn review noemde ik dat de snaredrum een soms ietwat irritant emmergeluid heeft. Dit is eigenlijk wel alleen in het begin zo. Maar hoe is dit gekomen, want bij het eerste nummer klinkt dit erg onwennig.
Mja, dit is slechts een detail. Op het eerste nummer mep ik waarschijnlijk harder op mijn snare (ik gebruik een pearl met stalen ketel). Tijdens het mixen is het ons niet opgevallen dat het zo'n groot verschil was t.o.v. de rest van het album. Je bent constant met 8 nummers bezig en dan gaat er wel eens een detail verloren. Bovendien moest de cd er meteen inhakken. Dat doet hij ook, maar de balans van het geluid had daar wellicht iets beter gekund. Maar ja, dat zijn werkelijk kleine details. Je hoort de snare de gehele cd lang goed, zonder gebruik van triggers of digitale poetserij. Hier en daar had ook wel weer een bekkenslag harder gemoeten, of een bassloopje harder. Op een geven moment hoor je dingen niet meer, omdat je dagenlang alleen maar dezelfde nummers hoort. Ik vind het zelf niet storend aangezien het probleem dat jij aanhaalt binnen 10 seconden weer verdwenen is.
Ik was op jullie releaseparty in Tilburg. Er was echter iets mis gegaan waardoor de cd's er nog niet waren. Wat was er precies gebeurd en hoe verloopt de distributie verder?
Ons label kwam er een week voor de presentatie achter dat de perserij veel te laat was met zijn order, toen de eigenaar vroeg wanneer hij zijn order kon verwachten. Normaal gebeurd dat niet, en het bleek dat de perserij een zware ondercapaciteit had. De master cd was al weken aanwezig, maar ze konden simpelweg hun orders niet aan. We hadden dus mooi pech, want er was geen mogelijkheid meer om de Cd op tijd te leveren. De CD is nu uit en volgens mij voorloopt alles goed. Ik kan pas iets zeggen over de distributie wanneer ik cijfers heb van ons label. Ik neem aan dat alles goed verloopt, in ieder geval beter dan ooit tevoren.
Zien jullie je verbonden met de Nederlandse black metal undergroundscene, met bands zoals Funeral Winds en Haatstrijd en hoe zien jullie momenteel de stand van de Nederlandse extreme metalscene?
We zijn zeker wel verbonden met de underground maar niet met alle bands. We kennen iedereen van Funeral Winds en dat contact is best goed. Zo ook met Weltbrand, Fluisterwoud, Galgeras, Infinity en nog enkele bands. Uiteraard vinden ze niet allemaal onze muziek goed te pruimen omdat wij toch net een iets andere inslag gebruiken, maar voor zover ik weet is er wel een goede verstandhouding met de meesten die wij kennen. Degene met wie dat niet het geval is hebben we ook weinig tot geen contact. Ik zal er niet wakker van liggen. Over smaak valt altijd te twisten. Ik kan wel inschatten waarom mensen Sauron juist wel of juist niet gaaf vinden, maar zo heeft iedere band zijn voor- en tegenstanders.
Zijn er momenteel plannen voor een tour? En zo ja waar kunnen we jullie allemaal verwachten? En wat zijn verder de plannen van Sauron voor de toekomst?
We hebben twee touraanbiedingen afgeslagen. Carpathian Forest en Tsjuder duurde te lang om mee te gaan. Dat is kut want nu hebben ze daar ff Wikked Witch bij gezet. Zal wel een gezellige bedoeling worden met zo'n kut band erbij, haha. Nee serieus, we konden gewoon niet, anders was dat meer dan de moeite waard geweest.
Daarnaast nog Impaled Nazarene, maar dat is niet echt DE headliner voor Sauron, ik denk dat ik dat niet hoef uit te leggen.
Toen was het ook nog een optie om 5 dagen met Dissection en Watain mee te gaan, maar J. Ndtveidt moest de rockstar uithangen, dus dat ging niet door. Volgens de tourbooker wou hij 1000,- euro per avond hebben om als openingsband te 'mogen' spelen.
Touren doen we alleen als de timing, line-up en de kosten goed zijn. We zijn gedwongen kieskeurig omdat we allemaal onze verplichtingen hebben die je niet voor ieder willekeurig touraanbod opzij zet. Uiteraard is dit jammer, maar als er iets komt dat ons schikt dan gaan we ervoor. Al zijn het maar weekenden.
Verder zal er volgend jaar een split-ep met Fluisterwoud uitkomen, met van beide bands een studio-opname en een livenummer (http://www.forhekset.cjb.net). Ook komt er nog een tribute-LP voor bathory waar wij 'The Rite Of Darkness' voor hebben opgenomen. Ik heb alleen geen enkel idee wanneer dat label (http://www.blackgoatproductions.de) van plan is om dat ding onderhand eens uit te brengen, maar hij zal er wel komen, op termijn. Daarnaast hopen we natuurlijk nog meer in het buitenland te spelen, maar daarvoor zijn we mede afhankelijk van derden, dus we zullen zien. We zijn ook alweer aan het schrijven voor een derde album, dus we hebben genoeg te doen.
Hartelijk bedankt voor het interview, de laatste woorden zijn voor jou.
You belong to a dead race!