Bedankt voor je vriendelijke woorden. De feedback van zowel de media als luisteraars op "Lost in Reverie" is algemeen gesteld erg goed te noemen. Voor de release van het album dachten we dat dit ons minst toegankelijke werk was, maar het publiek heeft het tegendeel bewezen. Dat kwam als een zeer aangename verrassing.
Het is alweer ruim drie jaar geleden dat het vorige Peccatum album, "Amor Fati", verscheen. Ging er aan "Lost in Reverie" een lang productieproces vooraf?
Ja, we hebben anderhalf jaar aan het album gewerkt, en we hebben in de tussentijd waarschijnlijk wel zo'n twee albums aan materiaal weggegooid.
Hoe verliep het maken van "Lost in Reverie" ten opzichte van voorgaande releases?
Deze keer wilden we het schrijfproces met nog meer diversiteit benaderen. Een deel van het materiaal is puur vanuit akoestisch perspectief geschreven, dus tot stand gekomen op piano of akoestische gitaar. Andere nummers zijn juist volledig met elektronische middelen gemaakt. En dan is er nog het materiaal dat niet op de een of andere manier ontstaan is. Hiermee staat in verband dat we de thema's zelf op een meer traditionele kompositionele manier werkwijze wilden verkennen, ze vervolgens op de juiste manier uitdrukken en ze in nieuwe thema's en patronen verweven. Aangezien we erg vastberaden waren om onze stijl te vernieuwen en verfijnen, hebben we veel tijd besteed aan experimenteren en spelen met de ideen.
Knut Aalefjr's indrukwekkende percussie voegt een hoop toe aan het album. Hoe zijn jullie met hem in contact gekomen en wat voor ervaring was het om met hem te werken?
Ihriel werkte al met hem tijdens de opnames van haar Star of Ash album, en omdat hij zo'n geweldige drummer is, besloten we hem ook voor deze release om z'n medewerking te vragen. Wat betreft de werkmethode: we stuurden hem pre-producties met geprogrammeerde drumpartijen, en hij interpreteerde die vervolgens op zijn eigen wijze. Als vanzelfsprekend zijn we erg tevreden over zijn bijdrage aan het album.
PZ en ene Einar Solberg hebben wat aanvullende vocalen toegevoegd aan twee nummers van het album. PZ is dus geen vast lid meer van Peccatum? En wie is Solberg?
PZ heeft Peccatum verlaten om zich volledig op Source of Tide te concentreren. Hij heeft een voorkeur voor het goede oude band-concept, en aangezien Peccatum weinig oefent of optreedt, is onze samenwerking tot een einde gekomen. Einar Solberg is een jonge lokale muzikant die we voor een aantal koorstukken gebruikt hebben.
Het album kent geen chronologisch lyrisch concept. Echter, tijdens het maken van het album hebben we drie leidraden gevolgd: de dromerige en meedogenloze beweging van water, Theodor Kittilsen's "Svartedauen" (de zwarte plaag) en Frans surrealisme. Alle elementen leken goed geschikt om eens te onderstrepen, evenals het scheppen van de dromerige en decadente claustrofobie en onvoorspelbare sfeer die we met "Lost in Reverie" wilden neerzetten. Op vele manier schildert het de schoonheid van het waanzinnige, het besmettelijke en het onzichtbare.
Progressief, darkambient, industrial, gothic, triphop, neoklassiek, black metal en electronica, allemaal op n album Is er ook maar n muziekgenre waar jullie je nooit aan zullen wagen, of kunnen we op het volgende album wellicht hiphop en bluegrass terugvinden?
Van veel genres zijn we meer geinteresseerd in het sonische potentieel dat ze bieden. We hebben echter geen behoefte om elementen te gebruiken van de genres die je noemt. Niet in de nabije toekomst in ieder geval. :o)
Ik neem aan dat getrouwd zijn n collega's zijn in een band zowel voordelen als nadelen heeft.
Alles heeft z'n hoogtepunten en dieptepunten, maar als het op muzikale collaboratie aankomt zijn we in de eerste plaats muzikanten. Daar handelen en gedragen we ons ook naar.
Laten we het over jullie nieuwe label Mnemosyne hebben. Hoe kwamen jullie er eigenlijk toe om je eigen label op te richten?
We zijn Mnemosyne Productions begonnen om controle te hebben over alle eigenschappen van onze eigen releases. Het label is echter niet alleen bedoeld voor onze eigen projecten, en we verheugen ons erop om nieuw talent te ontdekken en ook met andere artiesten samen te werken.
Wat voor soort muzikaal lichaam gaat Mnemosyne vertegenwoordigen?
We zijn voornamelijk op zoek naar duistere muziek met een innovatieve draai, binnen de meer avant-garde vormen van metal en rock. Maar kwaliteit is uiteraard belangrijker dan genre.
Zijn er op dit moment nog concrete plannen voor Peccatum?
Op het moment sluiten we de promotie van "Lost in Reverie" af, en we gaan proberen deze zomer nog een EP en video klaar te maken.
En wat betreft Star of Ash: Hoe zit het met een opvolger van "Iter.Viator"?
Ihriel: Op het moment heb ik het razend druk met Mnemosyne en Peccatum, dus Star of Ash staat even stil. Ik ben wel van plan een tweede plaat te maken, maar het zal nog wel even duren voordat mijn ideen gerealiseerd zijn in een album.
Ik heb geen plannen om nog iets te doen met dit project, maar ik ben op het moment wel bezig aan een solo album, dat hopelijk ergens volgend jaar zal verschijnen.
Heb je nog wat muzikale tips voor de lezers?
Een aantal suggesties: Arv Part - Litany, Mum - Summer Make Good, Radiohead - Hail to the Thief.
Bedankt voor je tijd en medewerking. Ik verheug me op wat er nog komen gaat aan geweldige muziek van jullie tweeen.
Onze dank gaat uit naar Metalfan en Patrick voor het interview en de steun, en de beste wensen voor de lezers.