Het was een rare tijd door corona, met minder shows om Slaves Of The Shadow Realm te promoten. Hoe is het jullie vergaan de afgelopen jaren?
Fabian: Nou, we hadden een heel gave festivalrun in 2019. Wacken, Graspop, Party San, Summer Breeze, Rockharz, Masters Of Rock en nog een paar festivals. Daarna zijn we nog naar Brazili en Japan geweest. Dat was echt een heel goed jaar. Begin 2020 zijn we de Trash Alliance Tour gaan doen. Drie weken onderweg met Destruction, Suicidal Angels en Final Breath. Dat was heel gaaf. We hebben die tour gelukkig op n show na kunnen afmaken en toen kwam dat virus. We hebben Milaan overgeslagen, de brandhaard in Europa. Daarna was het van drie weken touren naar helemaal niets.
In Duitsland hebben jullie daarna nog wat shows gedaan toch?
Fabian: De laatste show van de de Trash Alliance Tour was in Zwitserland. Het was tot het laatste moment spannend of dat nog goed ging komen. Het werd toen steeds nijpender wat er zou gaan gebeuren. Schmier (Destruction) zei dat de overheid moet beslissen of een show wel of niet kon doorgaan. Dat was voor mij een moment van verbazing, maar hij had wel gelijk. Alleen in Milaan hebben we niet gespeeld. Nou goed, ik werd in Zwitserland net een vast lid en toen had ik helemaal geen shows meer.
Maurice: Nog geen noot gespeeld.
Fabian: Wel champagne gedronken uiteraard, maar geen noot gespeeld. Opeens was er helemaal niks. Dat is wel gek. Er valt een groot deel van je leven volledig weg, met alle onzekerheden die daarbij komen kijken. Dat geldt voor iedereen en je weet zelf hoe het was. Je mocht niet met meer dan n persoon op visite en dan ga je jezelf ook van alles afvragen. Komt het ooit nog terug wat we kennen? Sowieso shows, maar al helemaal festivals met honderdduizend mensen. Gaan we dat ooit nog meemaken? Dat was wel een spannende tijd.
Maurice: We hebben nog geprobeerd met twee man op te treden, maar dat ging niet werken.
Fabian: Haha, nee, geen succes. Maar goed, toen besloten we om nieuwe muziek te gaan schrijven. Je wilt toch wel gewoon bezig zijn, maar ook dat was in het begin wel lastig. Als je niet meer dan n persoon mag ontvangen, dan ga je niet als band oefenen. Dat deden we ook niet. Pas toen dat weer mogelijk werd, zijn we langzaam nieuwe nummers gaan schrijven. Dat was heel fijn om te doen. Het was voor mij de eerste keer in dat schrijfproces. We hadden al besloten de Legion-grenzen te verleggen, in termen van songwriting en het proberen van nieuwe dingen. Met meer melodie, wat meer lagen erin en meer solo's. Dat was nu mogelijk, maar dan volgt de vraag: hoe pakt dat uit? Dat proces ging heel natuurlijk eigenlijk. Iedereen stond eigenlijk overal voor open. Er zijn allemaal elementen op de plaat gekomen die eerder niet gedaan werden. Ik vind het wel een heel gave plaat die superdivers is. Daarom ben ik heel benieuwd wat die gaat doen.
Jullie vroegen dat al in een post op Facebook. Denk je dat dit nieuwe album luisteraars kan verrassen? Ja, de plaat heeft mij wel verrast. Ik heb veel nieuwe dingen gehoord. De plaat borduurt niet echt voort op Slaves Of The Shadow Realm, of het zou heel specifiek op Noctural Commando moeten zijn. Ik hoor duidelijk een tweedeling op de plaat, na Retaliation. De eerste helft is overweldigend en hectisch, de tweede helft heeft meer ademruimte en is thrashier. Voor mijn gevoel komt alles samen in de titeltrack.
Fabian: Precies ja, dat is wel een mooie samenvatting.
Het tempo zit er weer goed in en het is meteen duidelijk dat er twee leadgitaristen op de plaat te horen zijn. Er is ook meer melodie, meer leads, meer variatie, meer grooves, meer solo's en meer energie. Waar is het motto "less is more" gebleven?
Maurice: Klopt, die quote hadden we altijd. "Less is more", haha.
Fabian: Nou, dan is het vanaf nu "more is more".
Het artwork is weer gemaakt door Havancsk Gyula. Zijn de teksten ook weer geschreven door Tony Manero?
Maurice: Ja, maar twee teksten zijn door Twan van Geel geschreven: Beheading Of The Godhead en Chimes Of Flagellation. De reden daarvoor is dat Tony altijd zijn teksten op het laatste moment inlevert. Dat was nu ook weer het geval. We hadden het daar een beetje over in de band en toen zei Twan dat hij daar misschien wel wat kan helpen. Twan is natuurlijk de tekstschrijver bij Soulburn. Maar goed, Tony heeft zijn eigen manier van schrijven en die past gewoon bij Legion. Hij geeft er die Legion-draai aan. Ik wilde niet dat Twan alle nummers zou schrijven, want dan zouden we misschien een heel andere band geworden zijn. Die acht nummers die Tony heeft geschreven, zijn typisch Legion, een beetje meezingerig. Beheading en Chimes vallen een beetje uit de toon, maar dat vind ik nou juist weer supergaaf. Het is niet typerend voor Legion Of The Damned.
Saints In Torment is een goede opener, met Twan en Fabian die zich even voorstellen in de inleiding. Skull Adorn The Traitor's Gate is sterk, Beheading Of The Godhead is lekker catchy en de titeltrack voegt alles samen. Retaliation springt er voor mij uit. Wat is jullie favoriete track op de plaat?
Maurice: ...Progressive Destructor is wel een favoriet, Savage Intent geef mij echt kippenvel in het laatste deel. Contamination vind ik een gaaf nummer en Beheading Of The Godhead is ook supergaaf. Iedere track heeft voor mij wel iets wat ik gaaf vind. Er is geen nummer bij dat ik zou skippen. Dat heb ik wel met andere platen. Je noemde net Nocturnal Commando, maar dat had voor mij op Slaves niet gehoeven. Dat was voor Erik Fleuren een nummer dat erop moest. Dat gevoel heb ik met deze plaat totaal niet.
Fabian: Ik heb zelf niet echt een nummer dat er uitspringt. Zoals Maurice zegt, heeft iedere track wel iets unieks dat het vet maakt. Ik vind Retalliation zelf ook een heel vette, maar ik zou het liefst ieder nummer voor een groot publiek willen uitproberen, om te zien wat het gaat doen. Beheading Of The Godhead was de eerste mix die we kregen van Erwin Hermsen van Toneshed. Ik reed toen terug van Horst naar Amersfoort en ik heb anderhalf uur lang alleen dat ene nummer op laten staan. Dat is wel grappig, want we hadden een discussie met Erwin hierover. We dachten meteen dat dit wel een hit zou kunnen zijn, maar Erwin was van mening dat er helemaal geen hitpotentie inzit. Wij dachten wel meteen dat dit de eerste single moest worden en we wilden een video bij Grupa13 opnemen. Dat zijn wel de duurdere clips, dus je moet het wel heel zeker weten. Wij waren ervan overtuigd, maar Erwin had dat gevoel helemaal niet.
Je noemde Grupa13 al. Maurice, heb je daarvan nog iets opgestoken dat je in jouw eigen videoproducties kunt gebruiken?
Ja, Grupa13 is voor mij al jaren een grote droom. Daar zit natuurlijk een geweldig prijskaartje aan. Natuurlijk, ook voor het maken van mijn eigen muziekvideo's wilde ik graag zien hoe zo'n bedrijf opereert. Hoe ziet hun voorbereiding eruit, hoe gaan ze te werk op een shoot en dergelijke. Ik vond het ook fijn niet weer zelf de video's te maken, dus zelf te performen en zelf te filmen. We hebben dit mogelijk kunnen maken, maar het ging bijna niet door omdat Twan door zijn rug was gegaan. Niet naar Polen gaan was voor mij geen optie, dus ik heb het zover gepushed dat het toch door is gegaan. Dat was super en professioneel. Grupa is natuurlijjk een bedrijf dat een naam heeft. Je merkt dat ook bij zo'n hele dag interviews doen vandaag. Iedereen kent Grupa. Iedereen weet dat die partij kwaliteitsvideo's maakt en is benieuwd hoe het eruit komt te zien. Dat wil je. Je wilt dat dat gedeeld wordt. Er komt trouwens nog een video uit, voor Contamination. Daar leg ik momenteel zelf de laatste hand aan. Die wordt ook anders, omdat we die clip met een robot hebben opgenomen. Ik ben supertrots dat we dit allemaal hebben kunnen bereiken. Dat is natuurlijk niet voor iedere band weggelegd. Daarom was het voor mij ook wel een bucketlist-dingetje om op zijn minst een keer bij Grupa te zijn geweest.
Je had het net ook over Erwin Hermsen. De plaat klinkt vooral voller en de stem van Maurice komt erg goed uit de verf. Waarom het afscheid van Andy Classen?
Maurice: Erwin wilde al heel lang iets voor Legion doen. Het was een beetje zijn droom. Erwin is een bekende van ons. Hij heeft in 1998 nog een Occult-ding opgenomen en hij heeft de mix gedaan voor Slaughtering..., de live-registratie van Summer Breeze. Daarvoor heb ik toen de zang opnieuw ingezongen. Hij is dus wel bekend met werken met Occult en Legion. Hij heeft altijd met Harold Gielen in Mangled gespeeld en meermaals gevraagd of hij niet een keer samen met Legion iets kon doen. Harold heeft dat dus wel vaker aangesproken, maar ik had altijd wel een reden om gewoon weer naar Andy te gaan. We hadden Twan als nieuwe gitarist. Ik durfde dat daarom weer niet aan, weet je. We gaan wel gewoon weer naar Andy. Hij weet hoe wij zijn, wat we willen en hij kan daarom ook Twan in dat proces begeleiden. Elke keer was er wel een reden. Tijden veranderen gewoon. Ik ben inmiddels vader geworden en heb een zoon van zes. Ik kan gewoon niet meer drie weken in een studio gaan zitten. Dat vergt heel veel tijd. Daarom vond ik het nu prima om naar Erwin te gaan. Daar kunnen we naartoe wanneer we tijd hebben. We zijn niet gebonden aan drie weken daar zitten. Dat gaat ook niet bij Erwin. Ik kon op mijn gemak de zang doen. Een nummer inzingen en dan een week later terugkomen.
In het begin was ik wel een beetje angstig. Wat als het niet goed uitpakt? Maar toen bedacht ik dat je altijd opnieuw kunt opnemen als de mix niet goed is. En we konden alsnog naar Andy gaan. Erwin zei dat ook: "Maurice, maak je geen zorgen, ik ga mijn stinkende best doen". Het is voor hem ook reclame. Maar hij heeft echt goed werk geleverd hoor en er heel veel tijd in gestoken. Het was fijn om met hem te werken. Mijn zang hebben we op een andere manier gedaan. Dat was voor mij een beetje wennen in het begin, ook weer omdat het heel anders was dan bij Andy Classen. Maar dat is uiteindelijk ook wat je nastreeft. We wilden een ander soort plaat en daar heb je een andere producer voor nodig. Dat is wat we met Peter Tgtgren hebben geprobeerd, maar toen niet hebben gekregen. Bij Peter hebben we toen gedacht dat hij zich ook zou inmengen, al had dat waarschijnlijk ook te maken met de budgetten die we toen hadden. Dat is wat je wilt. Ik heb dat dus ook tegen Erwin gezegd. Geef commentaar als iets niet goed is en geef jouw ideen door. Dan scheelt het dat hij Harold goed kent en dat wij geen vreemden voor hem zijn. Dat werkte super. Ik heb het goed naar mijn zin gehad en vind deze samenwerking voor herhaling vatbaar.
Jullie zijn volledig tevreden over het eindresultaat hoor ik, afgezien van de blessure van Harold Gielen tijdens de opnamesessies. Hoe verliepen de opnames?
Fabian: Ja, goed. Maar het was wel echt afzien voor Harold. Door het ongeluk kon hij ook een paar shows niet doen. Hij wist dat hij de studio in zou gaan en moest leren spelen met andere vingers. Dat was echt zwaar voor hem.
Maurice: En daar heeft hij nog last van.
Fabian: Ja, dat klopt, maar daar heeft hij zich doorheen gebikkeld.
Dus je moet wellicht nog eens een beroep doen op Frank van Boven (Disquiet)?
Fabian: Ja, je had meegekregen dat Frank was ingevallen? Dat is goed gegaan.
Maurice: En dat heeft ook weer te maken met opnemen bij Grupa. We hebben de video natuurlijk zelf bekostigd, dus het was voor mij heel belangrijk om die shows te blijven doen. Heel sneu, maar we moeten dit gewoon doorzetten. Fabian heeft ervoor gezorgd dat Frank kon invallen voor twee shows en dat is heel tof aan de samenwerking binnen Legion. Het wordt gewoon begrepen. We moeten dit gewoon doorzetten. Dan kun je uiteindelijk ook bereiken waar je voor staat.
Je hebt Johnny Depp gestrikt voor de video van Beheading Of The Godhead?
Fabian: Haha, dat was niet goedkoop.
Maurice: Fabian heeft daarvoor een avondje met hem in een hotelkamer doorgebracht.
Fabian: Een flesje rum kwam daarbij wel kijken.
Maurice: Ja, op die foto's lijkt hij echt op Johnny Depp. Het is inderdaad een impersonator.
Jullie hebben de laatste jaren heel wat landen doorkruist. Staan er nog landen op je de bucketlist die je qua optreden nog zou wensen?
Fabian: Ja, we hebben nu sowieso een paar interviews met Amerikanen gedaan. Noord-Amerika en Canada zou wel heel gaaf zijn. Voor de rest hebben we wel een leuke bucketlist waar we mee bezig zijn, maar het zou mooi zijn als je die nieuwe markt kunt aanboren. Dan hebben we ook promotors nodig.
Maurice: Voor mij persoonlijk zou het tof zijn om een keer Australi en Nieuw-Zeeland te doen. Zuid-Afrika lijkt me ook top. Dat lijkt een goede scene te zijn. Natuurlijk, Amerika en Canada. 70.000 Tons zou wel een keer gaaf zijn. We zijn overigens dit jaar gevraagd, maar daarvoor moesten we een week van tevoren al komen. Daarom hebben we toen besloten om dat niet gaan doen. Nepal heb ik eens kunnen regelen, maar dat kwam toen niet goed uit met de vluchten naar Azi die we toen deden. Overal in dat soort landen is het gaaf om te spelen en overal is wel een scene. Het geeft een goed gevoel om daar te spelen, want die mensen willen ook gewoon shows zien.
Voor dit jaar staat ook een aantal festivals op de agenda. Fabian, in het vorige interview vroeg ik het aan Maurice. Daarom nu die vraag: Waar kijk je het meest naar uit?
Fabian: Oeh, uhm. Ik moet zeggen dat ik Masters Of Rock wel heel gaaf vond. Het is iets kleiner, maar het publiek was helemaal gek joh. Dat is non-stop pitten. Dat vond ik echt wel een heel leuk festival, met een hele leuke sfeer. En voor de rest Summer Breeze en Wacken natuurlijk.
Maurice: Maar Marc, ik ben natuurlijk een stuk ouder geworden, dus voor mij is Masters Of Rock ook wel een dingetje.
Dus Masters Of Rock gaat het nu winnen van Graspop?
Maurice: Ja, Graspop, daar hebben we natuurlijk al vaker gestaan. Dit klinkt natuurlijk oneerbiedig, maar het is voor ons niets nieuws. Maar ja, op alle festivals hebben we al vaker gestaan. Je gaat dus ook kijken naar andere dingen. Waar ik naar uitkijk, is dat we met zo'n Nightliner gaan. Dat is dan Bang Your Head, waar we als headliner in de tent staan en dan de dag daarna Masters Of Rock doen. Wij redden dat niet met zelf rijden, dus dan ben je genoodzaakt een Nightliner te pakken. Dat zijn wel de toffe tripjes. Je kunt de vrouw of vriendin meenemen en dat maakt de hele package supertof. Het is niet alleen het spelen op zo'n festival, maar ook de gezelligheid onderling. Natuurlijk, Graspop, Wacken, Summer Breeze, het is allemaal supertof en gaaf dat je daar mag spelen. Het komt allemaal niet aangevlogen en het is niet vanzelfsprekend. We zijn daar heel dankbaar voor.
Het was jammer dat jullie afgelopen jaar niet op Dynamo Metalfest stonden. Het jaar ervoor stonden jullie wel op de affiche, maar die editie ging niet door.
Maurice: We hadden wel een mooie stream.
Fabian: We zouden daar wel spelen, maar toen werd het afgelast.
Maurice: Tja, we konden het niet eens worden over de fee. We zijn toen verhuisd naar Into The Grave, maar ik weet niet meer exact hoe dat allemaal gegaan is.
De signeersessie bij Into The Grave was niet zo druk bezocht begreep ik.
Maurice: Ja, die signeersessies in Nederland... Je ziet het ook in Duitsland. Toen we in 2005 de eerste signeersessie hadden op RockHard stond het publiek rijen dik voor onze neus. Het wordt dan zo'n hype. Je moet op elk festival gaan signeren. Het is niet meer speciaal. Het is juist tof om ergens een keer een handtekening te kunnen bemachtigen. Het is een beetje akward dat je daar een half uur zit en er komen er maar drie langs. En wij zijn een band die ook gewoon rondloopt. Dus dan komen ze eerst bij ons in de rij staan, superblij dat ze ons gesproken hebben en dan tien minuten later komen ze langs ons en staan we gewoon bier te drinken. De hele charme is dan weg. Ik snap wel dat signeersessies worden opgezet, maar als je dan een keer nee zegt tegen een festival, dan wordt dat niet begrepen. Je wilt er voor de fans zijn, maar het moet ook een speciaal gevoel geven. Zoals we vroeger een plectrum toegegooid kregen. Maar dat terzijde natuurlijk.
Willen jullie nog iets kwijt aan de lezers van Metalfan.nl?
Maurice: Ik zou zeggen check de video's en het album.
Fabian: En deel zoveel mogelijk.