Je beschikt over een breed scala aan vocale stijlen. Hoe ben je met muziek in aanraking gekomen en wat heb je moeten doen om het huidige niveau te bereiken?
Als klein kind klonk er altijd blues of klassieke muziek bij ons thuis. Toen ik met een jaar of negen een kleine televisie kreeg, kwam ik via MTVs Headbangers Ball in contact met het hardere werk en op mijn twaalfde had ik mijn eerste heuse band. Het waren toen de prille hoogtijdagen van black metal en ik wilde aanvankelijk niets anders dan wat schreeuwen en grunten. Het was pas later, door de invloed van bands als My Dying Bride, Borknagar, Opeth en Moonspell, dat ik ook af en toe probeerde echt te zingen. Door de jaren heen kreeg ik daar steeds meer plezier in en begon ik het ook belangrijker te vinden om meerdere stijlen te beheersen. Ik heb even in een koor gezeten, in een rockband gezongen en heb zelfs een beetje hiphop gemaakt. Gewoon voor het vertier en om me verder te ontwikkelen, niets waar ik per se mee verder wilde. Ik hoop op volgende releases meer opera en oosters getinte zang te verwerken, net als aparte klankkleuren zoals je die kunt vinden in de muziek van Arcturus.
Jouw teksten gaan meestal over donkere themas als misantropie, nihilisme en horror. Hoe ga je aan het werk met het schrijven van teksten en wat probeer je daar van jezelf in te verwerken?
Ik denk dat je onmogelijk vanuit jezelf iets creatief kunt doen, zonder daar tenminste een vaag spoor van je persoonlijkheid in achter te laten. Misschien is dat geen element dat meteen voor de hand ligt, maar toch een relict gebonden aan jou als schepper van het werk. Mijn teksten zijn vaak erg verhalend of juist heel hermetisch en komen meestal spontaan. Stream of consciousness zoals dat heet. Plannen maken om iets te schrijven lukt zelden, omdat ik doorgaans wat te kritisch ben op wat er dan uitkomt. Ik ben van nature depressief geaard en nogal nihilistisch in mijn levensbeschouwelijke overtuigingen, dus mag de teneur niet verbazen.
Je bent actief in meerdere bands, met een uiteenlopend karakter. Heb je een voorkeur ten aanzien van het muzikale genre?
Ik hou van goede muziek, los van het genre. Het hebben van meerdere projecten helpt om mijn creatieve ei kwijt te kunnen en bezig te blijven, ook wanneer een bepaalde band of bepaald project om wat voor reden dan ook even op apegapen ligt.
Hoe werkt de samensmelting van teksten en muziek wat jou betreft bij voorkeur?
Een tekst kan helemaal transformeren afhankelijk van hoe die wordt gebracht. Niet enkel door de zang, maar ook door de context van de muziek en zelfs de productie. Een banale repetitieve flard kan zo meer diepgang krijgen, een complexe formulering kan zo compleet belachelijk klinken. Idealiter maak ik dus mijn teksten pas af als het meeste van de muziek gereed is, ik een idee heb van welke zanglijn ik erover gooi en er een consensus is over het uiteindelijke geluid.
Heb je dromen voor toekomstige projecten?
Ik heb geen illusies. Grote potten breken zit er voor de overgrote meerderheid van de nieuwe bands niet meer in. Bovendien liggen de trends voor ons niet immens gunstig momenteel. Gewoon door blijven gaan en proberen te leren van de fouten.
Nyrak is het geesteskind van Nevel. Je stapte al snel in om mee te doen. Stond de basis van Malus al toen jij begon met de teksten, of was jij ook betrokken bij de totstandkoming van de uiteindelijke composities?
Nevel had het hele album al uitgeschreven toen hij me benaderde. Het was af en ik voelde niet de noodzaak om daar nog aan te sleutelen. Bovendien is het inderdaad zijn geesteskind en het zou alleen maar lullig zijn geweest om daar krampachtig mijn stempel op proberen te drukken met iets anders dan mijn stem. De intro, interlude en outro zijn dan weer van mijn hand en daarvoor had ik creatieve vrijheid, net zoals voor de vocalen.
Nevel en jij zijn vrienden, maar jullie hadden voor Nyrak nog niets samen gedaan op muzikaal gebied. Hoe kijk je terug op de samenwerking met Nevel?
Ik heb ooit een interview met hem gedaan in de begindagen van Gotmoor, maar we hebben elkaar pas vele jaren later beter leren kennen, toen ik hem had gevraagd deel te nemen aan een folkmetalproject, wat helaas nergens toe heeft geleid. De wederzijdse sympathie en het respect voor elkaar bleven en ik was meteen van de partij toen hij me vroeg om te zingen voor Nyrak. De samenwerking was en is uitermate vlot. De man weet wat hij wil, maar staat ook open voor input en we hebben een goede synergie. Ik kan eerlijk gezegd geen negatieve aspecten vinden.
De doelstelling om snel met een eerste album te komen is gelukt met hulp van sessiemuzikanten. Het slagwerk, de viool en de cello zijn opgenomen in Zuid-Amerika. Hoe komen jullie daar terecht?
De drummer doet regelmatig sessiewerk voor metalbands. Via de wonderen van het Internet heeft Nevel hem gevonden. De man bleek ook de spelen bij het Metropolitan Philharmonic Orchestra Medellin en zo zijn er ook strijkers uit die hoek op het album beland. Its a small world after all.
Hoe verliepen de opnames en de uiteindelijke productie?
De sessieopnames gingen vlot en Nevel en ik hebben al het andere thuis opgenomen. Er was een producer uit Colombia die het zou mixen en masteren, maar dat was een zootje. Die taak heb ik zelf op mij genomen. Er is ruimte voor verbetering, maar ik ben wel tevreden met het eindresultaat.
De bezetting is compleet, jullie hebben een label gevonden en het eerste optreden staat in de agenda. Veel goed nieuws. Is er ook al een datum voor de cd-release gepland?
De cd is digitaal beschikbaar voor wie wat speurwerk wil doen, maar dat hangen we niet aan de grote klok. We wachten liever tot de fysieke versie uitkomt. Wanneer dat precies is, weten we nog niet. In elk geval binnen een paar maanden.
Zijn er al plannen voor een tweede album?
Jazeker, het meeste is al geschreven. Het verschil is hier dat er wat meer onderling overleg is en wederzijdse inbreng zal zijn. We hebben toch tijd en we zouden wel gek zijn om niet alles uit de kast te halen. Dat gezegd hebbende, blijft Nevel vast en zeker de eindverantwoordelijke en diegene die alle muzikale knopen doorhakt.
Guy van Campenhout is n van de nieuwe bandleden van Nyrak. Met Guy VC vorm je de basis van Hangmans Hymn. Drummer Frederik Geuvens heeft de band inmiddels verlaten. Is er al een opvolger gevonden?
Nee, we hebben helaas nog niemand gevonden, maar we zijn creatief en werken aan een oplossing. Misschien zal het de stijl iets benvloeden, maar dat nemen we dan maar voor lief. Inmiddels zijn we gestart met de pilotopnames voor de full-length.
De line-up van een metalband lijkt wel een eeuwige stoelendans. Daarom verkies ik te werken met mensen waarop ik kan rekenen, zoals Guy. We kennen elkaar al een eeuwigheid, zitten op dezelfde lijn en hebben gelijksoortige ervaringen binnen de scene. We weten dus wat we van elkaar kunnen verwachten. Als de n komt met een voorstel, dan gaat de ander dat op zijn minst een kans geven.
De ep The Misery March heeft de nieuwsgierigheid aangewakkerd voor het debuutalbum. Wat is de status nu?
Eigenlijk ligt het volgende album er al in grote lijnen. Wanneer de drum- en gitaarpilots zijn opgenomen, schrijf ik de teksten en de synth-partijen. Dan hebben we een ruwe schets klaar. Afhankelijk van hoe het dan zit met andere potentile leden, gaan we meteen over tot opnames. We gaan het vermoedelijk wat rauwer houden deze keer en zoveel mogelijk zelf doen.
Je bent ook betrokken bij Lichfield, opgericht door ex-leden van Gates Of Dawn. Hoe kwam je in contact met Sebastian Kraus en drummer Niko?
Sebastian en Niko kennen elkaar al lang. Ik heb hen beide leren kennen via mijn vriendin, kort nadat ik naar Hessen (D) ben verhuisd. Zij zochten een zanger en ik zocht een lokale band. De beslissing was snel gemaakt. Het was echt een mooi toeval dat zowel zij als ik iets wilden doen in de lijn van Sentenced, Amorphis en Katatonia.
Vorig jaar verscheen de ep Dead Trees, waarmee de basis is gelegd voor een volledig album, ondersteund door optredens zodra betrouwbare concertdata kunnen worden vastgesteld. Hoe staat het met die ontwikkelingen?
Niet goed. De juiste muzikanten vinden is een absolute ramp in de regio Hessen. Zeker in dat genre. Iedereen die een gitaar kan vasthouden, lijkt enkel te teren op belegen hardrock of stadion-ongein. We werken dus in stilte verder aan een volledig album, maar live spelen zit er voorlopig niet in. Hopelijk verandert dat na de volgende release.
We leerden elkaar kennen toen je de frontman van Saille was. Toen de ep MMXX uitkwam, met de single Mirror Motions, ontdekte ik pas dat drie van de bandleden waren vertrokken. Wat is er gebeurd in 2019?
Mijn tijd in Saille was leerzaam en ik ben nog steeds dankbaar voor de kans die ik heb gekregen om mijn live-vaardigheden verder te ontwikkelen. Er waren al een tijdje interne onenigheden op muzikaal vlak en ook aan de persoonlijke kant liep het niet zo lekker meer. Tijdens de voorbereidende opnames voor het vijfde album werd het duidelijk dat de situatie niet langer houdbaar was. Drie mensen, waaronder ikzelf, zijn opgestapt. Maar Saille is inmiddels terug met een volledige line-up en een goede nieuwe frontman. Ik wens ze al het beste toe.
Jij schreef de teksten voor V en Guillaume Singer speelde twee gastsolos op dat album. Wat vind je van de plaat? Uiteraard met betrekking tot de teksten in het bijzonder.
Guillaume is een van de beste gitaristen die ik ooit heb gekend en een fantastische kerel. Hij is n van de mensen die toen is vertrokken uit Saille. Zijn solos en mijn teksten zijn "postuum" gebruikt als gastbijdragen. Ik weet dat ik enkele leuke teksten en zanglijnen heb geschreven voor die plaat en ben er blij om dat ze nuttig zijn gebleken.
Een nieuwe band waar je op dit moment mee in de studio bezig bent, is Plagueland. Epische black/death met een horrorthema. Je vormt een duo met Mathieu Vanlandtschoote, zelf ook grunter. Hebben jullie een duidelijke scheidslijn afgesproken?
Ja hoor. Hij doet alle muziek en ik alle teksten en vocalen. Mathieu is nog zo een fantastisch muzikale doe-het-zelver die over een geweldig creatieve geest beschikt. Zijn nummers vind ik ronduit steengoed en ik kijk enorm uit naar de zangopnames. Al jaren wil ik iets doen in de stijl van Bishop, Hexen en Morgul. Nu krijg ik eindelijk die kans. De productie was eigenlijk al goed, maar om het toch nog beter en zwaarder te krijgen, is Mathieu de studio ingegaan.
Er staan twee tracks op YouTube. Wanneer kunnen we het debuut Melino verwachten?
Geen idee. We hebben het allebei erg druk met werk, priv en andere projecten. Ik hoop nog dit jaar.
Er verschijnt wel eens een cover op YouTube van een klassieker die door jou is gezongen. Jouw eigen dark ambient-project VoidWork heeft al een aantal jaren niets meer uitgebracht. Tien jaar geleden verscheen de ep Midnight met niet uitgebracht materiaal, maar Basement is het laatste echte album toch? Ben je nog actief bezig met VoidWork?
Die covers zijn gewoon aardige tussendoortjes om me bezig te houden. Ik stond enkele jaren geleden op het punt om een album uit te brengen. Door een bizar toeval zijn toen min of meer tegelijkertijd mijn harde schijf en back-up naar de kloten gegaan. Sindsdien speel ik wel nog wat met ideetjes, maar is er niets concreet meer verwezenlijkt. De grap is dat ik met dit nicheproject meer albums heb verkocht dan met alle andere bands waarin ik heb gezeten samen. Het is dus geen gesloten boek, maar wanneer de bladzijde wordt omgeslagen naar het volgende hoofdstuk, kan ik niet met zekerheid zeggen.
Wil je nog iets zeggen tegen de lezers van Metalfan.nl?
Ik heb nu al enkele dagen een tampon in en ik heb nog steeds geen controle over de regels.